راز انسان های اولیه در لرستان فاش شد + این غار دنیا را شوکه کرد + عکس ها
حجم ویدیو: 13.36M | مدت زمان ویدیو: 00:01:24

به گزارش رکنا، غار کَلدَر مربوط به دوران پارینه‌سنگی - دوران فرادیرینه‌سنگی - دوره نوسنگی است. نتایج کاوش باستان‌شناختی این غار نشان داد ایران در زمره نخستین زادگاه‌های انسان‌های هوشمندی است، چراکه شواهد فرهنگی از وجود اولین انسان هوشمند در غرب آسیا در این غارِ ایران کشف شده‌است.

براساس مصاحبه جدید دکتر بهروز بازگیر باستان شناس با خبرگزاری فارس به بیان اینکه، باستان شناسان تا کنون بر این باور بودن که سابقه تاریخی این غار به ۵۴ هزار و ۴۰۰سال میرسد ولی با فصل سوم تحقیقات و کشف جمجمه ای از انسان هوشمند و آزمایش های عملی بر روی این جمجمه و دیگر عناصر، اثبات شد که تاریخ و قدمت واقعی این غار ۶۳ هزار سال است و نتیجه این تحقیق جدید مورد تایید و در مجلات معتبر علمی جهان چاپ شد.

به‌این‌ترتیب می‌توان لرستان را به‌عنوان قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان‌های هوشمند در غرب قاره آسیا نامید. تا قبل از این نیز «شامات، لبنان و فلسطین» منشأ انسان‌های هوشمند به‌حساب می‌آمده‌اند، که توانسته بودند وارد قارهٔ اروپا نیز بشوند، با این کاوش‌ها نیز مشخص می‌شود، که درواقع یکی از اولین سکونتگاه های انسان‌های هوشمند از ناحیه لرستان بوده‌اند.

کشف غار در لرستان

کشف غار در لرستان

کشف غار در لرستان

کدخبر: 803300 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟