ایران در آغاز موج هفتم کرونا /  BA.5 سرایت پذیری و بیماری زایی بیشتری دارد/ ماسک بزنید + صوت
حجم ویدیو: 66.03M | مدت زمان ویدیو: 00:02:51

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در دو هفته اخیر شاهد افزایش محسوس آمارهای کرونایی در ایران بوده ایم و مطابق گزارش رسمی وزارت بهداشت، در شرایطی که دو هفته پیش روزانه کمتر از 400 ایرانی به کرونا مبتلا می شدند، اکنون آمار مبتلایان روزانه به این بیماری به 1500 تا 2000 نفر در روز رسیده است. البته باید توجه داشت که ویروس کرونا در ایران هم پای سایر کشورهای جهان با شیوع زیرسویه جدید امیکرون یعنی BA.5 گسترش یافته است و آن طور که مسئولان بهداشتی کشور می گویند، حدود 35 تا 40 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در ایران، به این زیرسویه مبتلا شده اند.

استفاده از ماسک در فضاهای بسته را جدی بگیرید

در همین راستا، دکتر پیام طبرسی، دبیر کمیته تشخیص و درمان کووید19 درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران به خبرنگار رکنا گفت: در دو هفته اخیر آمار مبتلایان به کرونا در کشورمان رو به افزایش گذاشته و به طور قطع می توان گفت شاهد آغاز موج جدیدی از کرونا در ایران بوده ایم. البته ما اکنون در آغاز موج هفتم کرونا هستیم و هنوز بیشتر مراجعات به صورت سرپایی هستند، بنابراین تا یکی دو هفته دیگر نمی توان به صورت دقیق درباره افزایش آمار بیماران بستری در بخش های عادی یا مراقبت های ویژه اظهار نظر کرد.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا درباره تفاوت بین زیرسویه BA.5 با سویه امیکرون قبلی توضیح داد: زیرسویه جدید که عامل اصلی افزایش آمارهای کرونایی در ایران و بسیاری از دیگر کشورهای جهان محسوب می شود، شدت سرایت پذیری و بیماری زایی بیشتری از سویه قبلی امیکرون دارد. در چنین شرایطی با توجه به کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در کشورمان، بعید نیست که در روزهای آینده شاهد گسترش بیشتر زیرسویه BA.5 در ایران و افزایش آمارهای کرونایی باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این که اکنون در آغاز موج هفتم کرونا در ایران هستیم، مردم باید مانند گذشته رعایت پروتکل های بهداشتی بخصوص استفاده از ماسک در فضاهای سربسته را جدی بگیرند از برگزاری دورهمی‌های غیرضروری پرهیز کنند، چون اگر ما همچنان بخواهیم به پروتکل های بهداشتی بی توجه باشیم و مانند قبل تجمعات را برگزار کنیم، قطعا شاهد اوج گیری موج جدید کرونا در ایران خواهیم بود.

واکسن نزده ها، حتما واکسن بزنند

طبرسی ضمن ارائه توصیه به هموطنان در شرایط کنونی شیوع کرونا در کشورمان گفت: با توجه به افزایش آمارهای کرونایی در ایران، از مردم می خواهیم حتما استفاده از ماسک در فضاهای بسته را جدی بگیرند و تا حد امکان از حضور در دورهمی‌ها، مهمانی ها و تجمعات پرهیز کنند، زیرا این اقدام قطعا می تواند در کاهش شیوع کرونا نقش داشته باشد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: ما از کسانی که هنوز واکسن کرونا نزده اند، درخواست داریم که حتما واکسیناسیون کرونا را جدی بگیرند، زیرا در سطح جهان ثابت شده است که اگر واکسیناسیون جلوی ابتلا را نگیرد، حتما مانع مرگ و میر و دچار شدن به موارد شدید بیماری خواهد شد. بنابراین کسانی که نقص ایمنی یا بیماری های زمینه ای دارند، حتما باید دُزهای یادآور را تزریق کنند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به نزدیک بودن عید غدیر و ماه محرم، ما از همه هموطنان می خواهیم حتما تجمعات مذهبی خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز برگزار کنند؛ بخصوص که اکنون در فصل تابستان، امکان برگزاری مراسم در فضای باز وجود دارد و بهتر است افراد حتی الامکان در فضای بسته جمع نشوند.

کدخبر: 802696 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟