زنگ خطر شیوع سویه جدید کرونا در ایران / علایم زیرسویه جدید امیکرون + فیلم
حجم ویدیو: 44.31M | مدت زمان ویدیو: 00:16:57

به گزارش رکنا، کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران گفت: در کشور سویه A۵ کرونا در حال گسترش است و روز گذشته در کشور ۱۷ درصد از مراجعه کنندگان درگیر سویه A۵ کرونا بودند.

به گفته معاون بهداشت در زیر سویه‌های جدید کرونا، هر یک نفر می‌تواند تا ۱۸ نفر را درگیر کند و این عدد در سویه امیکرون، ۱۰ نفر بوده است.

حیدری گفت: بیمارستان ها در حالت آماده باش هستند. از تجربه خود در موج‌های قبلی استفاده کرده ایم. ما با توجه به تردد مسافرین پیش بینی ورود سویه جدید را داشتیم که به همین دلیل در اردیبهشت دستور تزریق دز یادآور را ابلاغ کردیم.

به گفته معاون بهداشت دز یادآور واکسن کرونا برای تمامی افرادی که شش ماه از تزریق قبلی آن‌ها گذشته، نیاز است و اگر زدن ماسک نیز رعایت شود کشور با تلفات کمتری مواجه خواهد شد.

علایم سویه جدید کرونا چیست؟

حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: علائم سویه جدید کرونا مثل سویه امیکرون است و مشکلات گوارشی از جمله علائم سویه جدید هستند.

به گفته معاون بهداشت سویه جدید کرونا علائم متفاوتی دارد و هر مورد با مورد دیگر فرق دارد که حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

حیدری گفت: در رفت و آمد با افرادی که از سفر حج برگشته اند، حتما مراقبت‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک و ضد عفونی دست‌ها انجام شود. به دلیل ازدحام زیاد در سفر حج و حضور مردم از سراسر جهان، ممکن است بعضی حجاج مبتلا به بیماری‌های تنفسی باشند.

او گفت: مراجعه به بیمارستان‌ها ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. مردم با تزریق واکسن، زدن ماسک و عدم شرکت در تجمعات می‌توانند این زنجیره را متوقف کنند. این مراقبت‌ها ممکن است تا زمانی که کرونا همانند سرماخوردگی عادی شود، طول بکشد.

به گفته معاون بهداشت، ویروس کرونا همچنان در حال قوی شدن است و حتی بعضی سویه‌ها در برابر واکسن مقاوم هستند؛ اما همچنان واکسن اولین راه مقابله است که در کشور شیلی نیز نتایج استفاده از دز یادآور مشاهده شد و دارای کمترین تلفات کرونا شده اند.

فعال شدن ۲۹ هزار مرکز واکسیناسیون در ایران

حیدری گفت: ۹ هزار مرکز واکسیناسیون در تهران و ۲۹ هزار واحد در کل کشور برای دز یادآور فعال شده اند که تعداد آن ها بیشتر هم خواهد شد.

به گفته او با توجه به تنوع سبد واکسن، تمامی واکسن‌های پایه در مراکز موجود هستند و اگر کسی واکسن خاصی در نظر داشت، می‌تواند با مراجعه به سایت سلامت، مرکز مورد نظر خود برای واکسن را بیابد.

این مقام مسئول تاکید کرد که در تامین واکسن و ذخایر واکسن کرونا مشکلی وجود ندارد.

حیدری گفت: از آبان ۱۴۰۰ هیچ واردات واکسن نداشته ایم و واکسن‌های داخلی پاسخگوی نیاز ما بوده اند؛ اما مشکل اصلی نبود مصرف کننده بود. ۵۵ درصد افرادی که انتظار داشتیم دز سوم واکسن را بزنند، مراجعه نکرده اند و ما نگران این هستیم که برای دز یادآور نیز استقبال کم باشد و با مشکلات و تلفات زیاد رو به رو شویم.

کدخبر: 802451 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟