شریفی مقدم: پرستاران بخش خصوصی فقط به اندازه حداقل حقوق قانون کار دستمزد می گیرند + فیلم
حجم ویدیو: 22.54M | مدت زمان ویدیو: 00:02:00

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پیگیری های ما از مسئولان خانه پرستار ایران نشان می دهد که فیلم بالا مربوط به اعتراض پرستاران بیمارستان خصوصی پاستور نو مشهد نسبت به وضعیت دریافت حقوق و مزایای شغلی است؛ به نحوی که این پرستاران که بعضی از آنها به دلیل مشکلات اقتصادی ناچارند از شهرهای اطراف از جمله نیشابور برای کار کردن به مشهد بیایند، هم نسبت به دریافتی پایین ماهانه خود اعتراض دارند و هم به تخصیص اندک اضافه کاری و پرکیس معترض هستند؛ آن هم در شرایطی که به گفته محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران، حقوق پرستاران بخش خصوصی، عمدتا فقط به میزان حداقل حقوق قانون کار است.

شریفی مقدم ضمن اشاره به این مساله به خبرنگار رکنا گفت: بیمارستان های خصوصی براساس قانون کار فعالیت می کنند و معمولا حداقل حقوق قانون کار را به پرستاران می پردازند؛ یعنی در حال حاضر حقوق پرستاران بیشتر بیمارستان های خصوصی از جمله بیمارستان پاستور نو مشهد برای بار سختی که در طول ساعت های کاری به دوش می کشند، تنها حدود 5 میلیون و 700 هزار تومان است.

وی افزود: متاسفانه مدتی است که بیمارستان پاستور نو مشهد در پرداخت حقوق، اضافه کاری و پرکیس به نیروهای خود دچار مشکل شده و این مساله اعتراض پرستاران این بیمارستان را به همراه داشته است؛ زیرا این پرستاران ساعت های زیادی در طول شب و روز برای بیمارستان کار می کنند و امیدشان به دریافت همین حقوق و مزایای اندک است که اخیرا دچار دیرکرد در پرداخت شده است.

مشکلات مضاعف پرستاران بیمارستان های خصوصی نسبت به بخش دولتی

شریفی مقدم با تاکید بر این که پرستاران بیمارستان های خصوصی، مشکلات مضاعفی را نسبت به بخش دولتی متحمل می شوند، عنوان کرد: در شرایطی که پرستاران بیمارستان های دولتی مشمول قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت هستند و ساعت هایی هم که در طول شب یا روزهای تعطیل کار می کنند، مشمول ضریب 1.5 می شود، اما پرستاران بخش خصوصی نه مشمول این قانون می شوند و نه ضریب بیشتری برای فعالیت آنها در روزهای تعطیل یا شیفت شب در نظر گرفته می شود. البته تعداد اندکی از بیمارستان های خصوصی قائل به اجرای قانون بهره وری کارکنان نظام سلامت هستند، اما متاسفانه بیشتر آنها این قانون را رعایت نمی کنند و این مساله باعث می شود که ساعت کاری موظفی پرستاران بخش خصوصی به شکل محسوسی از بخش دولتی بیشتر شود.

دبیرکل خانه پرستار ایران ادامه داد: بر مبنای قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت، پرستاران بخش دولتی می توانند با 36 ساعت در هفته شیفت های موظفی خود را پر می کنند، اما پرستاران بخش خصوصی باید حتما 44 ساعت کار کنند. این در حالی است که پرستاران بخش دولتی می توانند با دو شیفت شب 12 ساعته، ساعت های کاری هفتگی خود را پر کنند، اما با توجه به عدم وجود ضریب 1.5 برای بخش خصوصی، پرستاران این بخش علاوه بر دو شیفت شب، باید 20 ساعت هم در طول روز کار کنند تا بتوانند شیفت های خود را پر کنند.

وی در پایان تصریح کرد: اساسا مشکلات پرستاران بیمارستان های خصوصی به مراتب بیشتر از بخش دولتی است، به نحوی که هم ساعت های کاری آنها بیشتر است و هم حقوق‌شان کمتر است و هم مزایایی از جمله پرکیس و اضافه کار به شکل محسوسی کمتر از بخش دولتی برایشان در نظر گرفته می شود. بنابراین لازم است که وزارت بهداشت برنامه ای جدی را برای بهبود وضعیت شغلی و دستمزد پرستاران بخش خصوصی اجرا کند.

کدخبر: 799962 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟