افزایش طلاق در بین سالمندان شهرهای بزرگ با رشد نرخ اجاره خانه ها / علت دوم، عشق دوران پیری + فیلم
حجم ویدیو: 99.98M | مدت زمان ویدیو: 00:05:10

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بالا رفتن اجاره بهای مسکن تبدیل به مشکلی برای همه‌ی خانواده های ایرانی شده است. سران قوا برای حل این مشکل مصوبه ای را تصویب کرده اند تا صاحبخانه ها تنها 25 درصد در تهران و 20 درصد در شهرستان ها اضافه کنند. همچنین روز سه شنبه نیز در مجلس طرحی با همین عنوان به رای گیری گذاشته می شود تا شاید بتواند مشکل مستاجران را حل کند. اما در این بین راه های فرار زیادی برای صاحب خانه ها وجود دارد تا این قوانین را دور بزنند.

مستاجران در استیصال کامل بسر می‌برند که همین مسئله در افزایش آسیب های مختلف و آمار طلاق نیز به گفته کارشناسان تاثیر گذار بوده است. یکی از آسیب های افزایش نجومی اجاره بها در شهرهای بزرگ برای سالمندان مسیر حرکت به سمت طلاق و جدایی را ایجاد کرده است. اختلافات خانوادگی با افزایش اجاره خانه ها شکل گرفته و در نهایت به جدایی زوجین نیز میتواند ختم شود .

یکی از شهروندان تهرانی که راننده مسافرکشی در پایتخت است از سالمندان این شهر بزرگ است ضمن  گله مندی از افزایش اجاره بها منازل از نارضایتی همسرش از شرایط می گوید و تاکید دارد باید شهر تهران که تولدگاه او است ترک کند تا شاید در شهری دیگر بتواند خانه کرایه کند و همین دور شدن از شهری که سال ها در آن زندگی کرده است به اختلافات خانوادگی منجر شده  که امکان جدایی را نیز شکل داده است.

در خیابان شریعتی سوار تاکسی شدیم که راننده آن پیرمردی 66 ساله بود. مردی که پنجاه سال نجاری و از درآمد خوبی برخوردار بوده است اما از بد روزگار یکی از فرزندانش مبتلا به سرطان خون می شود که به دلیل نداشتن بیمه مجبور می شود تا به نوعی تمام زندگی خود را به چوب حراج بگذارد. از دار دنیا تنها یک خانه برایش باقی می ماند که به اصرار همسرش آن را فروخته و 500 میلیون از آن را به صورت سپرده در یکی از موسسه های اعتباری سرمایه گذاری می کند که درنهایت پولش نیز خورده می شود.

او می گوید ماهی 8 میلیون تومان اجاره می دهد و چندوقتی است که فروش اسباب و اثاثیه خانه را شروع کرده اند تا وقتی سر سال اجاره رسید خانه را تحویل و به یک شهرستان برود. از طرفی نیز می گوید همسرش با این کار مخالف است و تهدید کرده که طلاق خواهد گرفت. این در حالی است که پیرمرد اظهار میکند که جانباز است اما چون روزگاری وضع مالی خوبی داشته دیگر دنبال گرفتن حق جانبازی نرفته است.

داستان پیرمرد تنها یکی از هزاران داستانی است که هرروز برای مردم اتفاق می افتد و بدون شک در آینده نزدیک با آسیب های زیادی مثل این مواجه خواهیم بود که مسئولان برای آن باید چاره ای بیاندیشند.

سیدحسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره افزایش اجاره بها و تاثیر آن روی طلاق گفت: وقتی شرایط اقتصادی جامعه بهم ریخته می شود و افراد برای تامین نیازهای اساسی خود مثل مسکن دچار عسر وحرج می شوند طبیعتا مشکلات زیادی را شاهد خواهیم بود که اول از همه جابجایی محیط مسکونی به مناطق فرودست تر است. یعنی فرد اگر امروز در یک محل متوسط زندگی می کند مجبور می شود به محلاتی نقل مکان کند که چه از نظر خدمات عمومی و چه از نظر اجتماعی شرایط بدتری دارد.

او ادامه داد: اما لزوما وقتی شرایط اقتصادی بد می شود افراد نقل مکان به محلات دیگر نمی کنند بلکه تعارض و اختلافات بین اعضای خانواده بیشتر می شود که نتیجه آن خشونت، جدایی، طلاق و حتی رهاکردن زندگی می شود. برای مثال ما دیده ایم که مردی به دلیل شرمندگی از ناتوانی در تامین هزینه زندگی، خانواده را رها می‌کنند.

چلک در پایان خاطرنشان کرد: آمارهای کشور در زمینه طلاق نشان می‌دهد که طلاق بین سالمندان افزایش پیدا کرده است. البته فراوانی آن هنوز زیاد نیست. بخشی از طلاق ها به دلیل مسائل مالی، بخشی از طلاق ها به دلیل بیکار شدن و در خانه ماندن است که نیاز آن آموزش های لازم برای مهارت زندگی در بازنشستگی است. همچنین یک آمار خیلی کمی هم وجود دارد که مربوط به عشق پیری گر بجنبد سر به رسوایی زند است.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 794177 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟