وزیر بهداشت: ارز ترجیحی داروها فعلاً حذف نمی‌شود

به گزارش رکنا به نقل از تسنیم؛ بهرام عین‌‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز با حضور در برنامه صبح بخیر ایران، با اشاره به موفقیت‌های وزارت بهداشت و کادر بهداشت و درمان در مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: کرونا هنوز به پایان نرسیده و با توجه به وضعیت و تغییراتی که ویروس پیدا کرده، آماده‌باش خود را حفظ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اخیرا در پرتغال ویروس کرونا به شکل دلتا تغییر شکل داده است، ادامه داد: باید آماده‌باش خود را حفظ و مراقبت کنیم. در محیط‌های بسته این مراقبت شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد و اکنون در همه جای دنیا ماسک زدن در هواپیماها اجباری است چرا که در محیط‌های بسته خطر انتشار ویروس بیشتر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: با تغییر فصل یعنی در فصل‌های پاییز و زمستان باید مراقبت‌های کرونایی بیشتر شود قبل از کرونا هر ساله در ماه‌های شهریور و مهر افرادی را که دارای بیماری‌های زمینه‌‌ای بودند، به تزریق واکسن آنفولانزا تشویق می‌کردیم و اکنون معتقدیم این مسأله درباره ویروس کرونا نیز صادق است.

عین‌اللهی تاکید کرد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌‌ای دارند حتما همراه با تغییرات فصل باید واکسن دریافت کنند.

وی اضافه کرد: به آن دسته از افرادی هم که هنوز دوز سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، توصیه می‌کنیم حتما نسبت به دریافت دوز سوم اقدام کرده و افرادی که سن بالای 65 سال و یا دارای بیماری‌های زمینه‌‌ای هستند دز چهارم واکسن را دریافت کنند.

متوسط تزریق واکسن کرونا در کشور ما 76 درصد است

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه گفته می‌شود 14 میلیون نفر هنوز هیچ دزی از واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، گفت: 95 درصد دوز اول واکسن کرونا، 85 درصد دوز دوم و 55 درصد از مردم دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بنابراین متوسط تزریق واکسن کرونا در کشور ما 76 درصد است.

وی گفت: همین امر توانسته با تزریق واکسن‌های با کیفیت، در کشور ایمنی ایجاد کند.

عین‌اللهی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت این ویروس باز به بهانه‌ای جهش کند و این آتش زیر خاکستر باشد، افزود: بله احتمال دارد. به همین دلیل است که هنوز پایان کرونا اعلام نشده است.

وزیر بهداشت افزود: بنابراین وقتی فرهنگ پیشگیری و مقابله با کرونا در کشوری سست شود و یا از بین برود، برقراری مجدد آن بسیار دشوار خواهد بود که این اتفاق در آمریکا افتاد و پایین بودن کیفیت واکسن‌‌ها و عدم حمایت مردم در این کشور سبب شد تا مرگ و میر روزانه ناشی از ویروس کرونا در حال حاضر از 300 نفر هم بالاتر برود. .

عین‌اللهی با بیان این که ما در حوزه بهداشت، آمادگی خود را در خصوص ویروس کرونا و هرگونه جهشی حفظ کرده‌ایم، افزود: پیش بینی ما این است که در ایام تابستان مشکلی نخواهیم داشت و البته این در صورتی خواهد بود که مردم دوباره به واکسیناسیون اقبال نشان دهند.

وی با ذکر این نکته که ایمنی ایجاد شده با واکسن، مادام‌العمر نبوده و موقت است، تصریح کرد: یکی از دلایل موفقیت ما در کنترل و پیشگیری ویروس کرونا این بود که حجم زیادی از واکسیناسیون در مدت کوتاهی با همکاری مردم صورت گرفت، چرا که مردم در این مسئله بسیار همراهی و همدلی کردند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر قرار بود ما با کادر موجود خود واکسیناسیون را پیش ببریم بیش از یکسال به طول می‌انجامید، افزود: کار جهادی صورت گرفت و حضور مردم در صحنه باعث شد که میزان تزریق واکسن روزانه از یک میلیون و 600 هزار نفر و در هفته از هشت میلیون نفر بالاتر رفت و این یک رکورد بی سابقه بود؛ چرا که مردمی بودن جمهوری اسلامی ایران سبب ایجاد قدرت شده است.

عین‌اللهی ضمن تشکر از سازمان صدا و سیما در همراهی و همکاری با کادر درمان در مبارزه با کرونا، خاطرنشان کرد: صدا و سیما در کرونا خیلی کمک کرد و نشان دادن آموزش‌های پیشگیری خیلی موثر بود و من از آقای جبلی (رییس سازمان صدا و سیما) تشکر می‌کنم.

ساخت فیلم و مستند برای حماسه مقابله با کرونا

وی با بیان اینکه مبارزه با کرونا در تاریخ خواهد ماند و یک حماسه تاریخی بود، گفت: در حماسه تاریخی مبارزه با کرونا اتفاقات زیبایی از جمله کمک‌های مومنانه، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و اقدامات تیم پزشکی، رخ داد و این حماسه‌ها باید ثبت شود و ما باید قدر مردمی که در دنیا بی نظیر هستند، را بدانیم و این حماسه بهتر است با ساخت فیلم‌ها و مستندها برای آیندگان ساخته و اکران شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما 300 شهید کادر درمان از فوق تخصص، پرستار و بهورز در مبارزه با کرونا، تقدیم ملت ایران کردیم، افزود: ما باید این حماسه‌ها را برای مردم به تصویر بکشیم.

پرداخت هزینه دارو توسط بیمه‌ها

عین‌اللهی درباره قیمت دارو، توضیح داد: درباره دارو معتقدم باید به سمتی حرکت کنیم که پرداخت اغلب هزینه دارو توسط مردم صورت نگیرد و با همین نگاه بحث بیمه‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان این که در هیچ جای دنیا این طور نیست که مردم به داروخانه‌ها بروند و دارو تهیه کنند؛ افزود: تجویز دارو باید توسط پزشک صورت بگیرد و سیستمی باشدکه عمده هزینه دارو را بپردازد و این سیستم همان بیمه‌ها هستند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه دنبال این هستیم که بیمه‌ها را تقویت کنیم، گفت: اکنون سه دهک پایین جامعه یعنی حدود 5 میلیون و 600 هزار نفر را بیمه‌ کرده‌ایم و با بودجه 6 هزار میلیارد تومانی که مجلس در اختیار وزارت بهداشت قرار داده، این سه دهک نیازی به پرداخت حق بیمه ندارند و با درج کد ملی خود می‌توانند از خدمات بیمه سلامت استفاده کنند.

عین‌اللهی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که تسهیلاتی در نظر بگیریم تا همه افراد بیمه شوند، گفت: همچنین تصمیم داریم تعداد داروهای تحت پوشش بیمه را نیز افزایش دهیم اما مکمل‌ها، تقویت کننده‌ها و برند‌های خارجی نمی‌توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی توضیح داد: در مورد داروهای خارجی تا وقتی که تولید با کیفیت داخلی مورد تایید وزارت بهداشت وجود دارد، طبیعی است که برندهای خارجی مورد پوشش قرار نمی‌گیرند؛ مگر برندهای داروهایی که تولید داخل نداشته باشند. با این تمهیدات ما پرداختی بیماران را کاهش می‌دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سیاست دولت این است که ارز ترجیحی همچنان برای دارو اعمال شود، گفت: اگر قرار باشد ارز ترجیحی دارو حذف شود باید مابه‌تفاوت در اختیار بیمه‌‌ها قرار بگیرد.

عین‌اللهی با بیان اینکه امروز صنایع داروی ما علی‌رغم تحریم‌ها موفق شده تا 97 درصد از داروها را پوشش بدهد، افزود: در بازدیدی که از سوریه و صنایع دارویی این کشور داشتم متوجه شدم که فقط 15 درصد از داروها توسط صنایع دارویی این کشور تهیه می‌شود و یا در عراق نیز عمدتا داروها وارداتی است.

وی افزود: ما باید بتوانیم صنایع دارویی خود را آنقدر تقویت کنیم که خودکفایی در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمنان ادامه یابد.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که کمبود داروهای مربوط به بیماری‌های خاص چگونه تامین می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه امسال مجلس اعتبار جدایی نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان برای تامین دارو بیماری‌های خاص در نظر گرفته و ما به دنبال این هستیم که داروی بیماری‌های خاص را با احترام درب منزل این بیماران تحویل بدهیم .

عین‌اللهی درباره مافیای دارو نیز با بیان اینکه عمده فعالیت مافیای دارو مربوط به برندهای خارجی است، افزود: باید داروهایی را که مورد تایید وزارت بهداشت است قبول کنیم ؛ چرا که برخی افراد حتی علی‌رغم تولید یک دارو در داخل، بازهم اصرار دارند برندهای خارجی را تهیه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: دانشمندان ما در بحث بیو تکنولوژی و داروهای هایتگ (Hi-tech) دستاوردهای بزرگی داشته‌اند و افتخار آفریده‌اند.

عین‌اللهی با بیان این‌ که فرهنگ مصرف دارو در کشور ما تجویز و مصرف بالاست، گفت: استاندارد جهانی اینگونه است که دارو در هر نسخه یک و نیم قلم باشد اما میزان تجویز دارو ما در هر نسخه حداقل سه قلم است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تمرکز در وزارت بهداشت پیشگیری است نه درمان، گفت: هزینه یک بیمار کرونایی حدود 30 الی 40 میلیون تومان بود ولی با یک واکسن هشت الی 10 دلاری بیمار نجات می‌یافت.

ایجاد 6 هزار خانه بهداشت در مناطق محروم

عین‌اللهی با تاکید بر این جمله که قطعا پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: به همین منظور برنامه ما این است که شبکه‌های بهداشتی را در سطح کشور گسترش دهیم و ایجاد 6 هزار خانه بهداشت در مناطق محروم در دستور کار ما قرار دارد. ما باید به ازای هر روستا یک خانه بهداشت داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات موثری که بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفت تاسیس خانه‌های بهداشت بود و همین شبکه بهداشت درشیوع کرونا بسیار موثر عمل کردند.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مورد جذب پزشکان در مناطق محروم، گفت: برای اینکه بتوانیم سلامت مردم را در مناطق محروم تقویت کنیم بسته‌های سلامت را پیش‌بینی و درصدد اجرای آن هستیم و تصمیم داریم مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را در مناطق محروم توسعه دهیم.

عین‌اللهی با بیان اینکه نیروی انسانی یکی از مشکلات ما در این مناطق است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم دریافتی نیروهایی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند نسبت به مناطق برخوردار بالاتر باشد که البته این راه‌حل کوتاه مدت است.

وی مهمترین راه‌حل در مسئله نیروی انسانی مناطق محروم را بومی گزینی دانست و گفت: ما امسال تاکید داشته‌ایم که سهمیه رشته‌های تخصصی مناطق محروم را افزایش داده تا علاقه‌مندان را از مناطق محروم جذب کنیم و سپس به عنوان متخصص برای خدمت به این مناطق برگردند تا نیاز مردم را حل کنند.

افزایش ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی

وزیر بهداشت درباره افزایش ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی نیز گفت: افزایش ظرفیت نیروهای پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و پس از بررسی‌های آمار و اطلاعات مختلف، با تصویب این شورا 20 درصد به ظرفیت پزشکی افزوده شد.

عین‌اللهی با تاکید بر اینکه مصوبات شورای انقلاب فرهنگی لازم الاجرا است، افزود: در مورد افزایش ظرفیت دندان پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای نداشته و درخواست ما این بوده که این مسئله در صحن شورا مطرح شود. در حال حاضر این موضوع در کمیته‌های تخصصی مسئله دنبال می‌شود.

وزیر بهداشت افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی را با توجه به زیر ساخت‌ها امکان‌پذیر دانست و افزود: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی در زمینه پزشکی و بهداشتی ارائه خدمات پزشکی با کیفیت بالا است که معادل کشورهای پیشرفته است بنابراین در دندان پزشکی با توجه به زیرساخت‌هایمان قادر خواهیم بود دانشجو تربیت کنیم.

 

 

 

کدخبر: 793754 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟