علیرضا شریفی: جامعه ایرانی ملتهب شده است / شاهد سقوط آزاد اخلاق در روابط انسانی هستیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دو روز پیش، آسیب رساندن به چرخ های آمبولانس اورژانس باعث فوت دختر بچه ۲ ساله‌ای که ایست قلبی کرده بود، شد. پرخاشگری، واکنش های غیر انسانی این روزها بیش از گذشته به چشم می خورد؛ لذا این حادثه را از منظر یک روانشناس اجتماعی بررسی کردیم.

سقوط آزاد اخلاق در روابط بین انسانی در 20 سال اخیر

علیرضا شریفی یزدی، روان‌شناس اجتماعی، به رکنا می گوید: «این حادثه را می توان از چند منظر بررسی کرد. یک بعد قضیه، به سقوط ارزش های اخلاقی در جامعه ما باز می گردد. طی 20 سال گذشته، شاهد سقوط آزاد اخلاق در روابط بین انسانی هستیم. در دنیا، بین آسیب های اجتماعی و مشکلات اقتصادی رابطه معکوس وجود دارد؛ یعنی هرچه اخلاق دچار سقوط شود به همان میزان، شاهد افزایش آسیب های اجتماعی می شویم.»

وی می افزاید: «در این میان، مهم ترین عامل، مربوط به مشکلات اقتصادی است. جامعه ای که در آن تورم، بیکاری و رکود بالاست، باید شاهد افزایش انواع آسیب های اجتماعی و کاهش اخلاق باشیم. با وضع اقتصادی کشور ما، اخلاقیات از جامعه از بین رفته است و در آینده شرایط بدتر هم خواهد شد.»

این روانشناس با اشاره به اینکه خشم یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی است و الزما مربوط به موارد کوچک هم نمی شود می افزاید: «ممکن است این خشم جا به جا شده باشد؛ یعنی وقتی خشم از گرانی، ناکامی، بیکاری، نرسیدن به هدف های زندگی و... در فردی شکل می گیرد، با کوچک ترین اتفاق بیرونی، واکنش ناهمخوان با آن اتفاق نشان می دهد.»

شریفی یزدی در ادامه می افزاید: «در فردی که به هر دلیلی با چاقو ماشین اورژانس را پنچر می کند، خشمی از جاهای دیگر در وجود این فرد جمع شده است، که اینجا خودش را بروز می دهد.»

این روانشناس اجتماعی می گوید: «دلیل دوم این اتفاق نیز عدم آموزش کافی است؛ یعنی توده مردم هنوز یاد نگرفتند وقتی ماشین های امدادرسان را می بینند باید راه را برای آن ها باز کنند. آموزش دادن، وظیفه خانواده، مدرسه و رسانه است. همچنین در این راستا قانون هم داریم. آن فرد به راحتی می توانست با 110 تماس بگیرد و اعلام کند که ماشین اورژانس در محل بدی پارک کرده است.»

وی با اشاره اینکه این حادثه را می توان از دو منظر خرد و کلان بررسی کرد، می گوید: «از نظر خرد، این حادثه در حد یک مشکل روانی و عصبی است. از منظر کلان نیز، جامعه ملتهب شده است. جامعه به لحاظ آسیب های اجتماعی حال خوبی را تجربه نمی کند. مسئولان، در مورد رفع آسیب های اجتماعی اول باید مشکلات اقتصادی جامعه را حل کنند. هرچه مسئولان به سراغ آسیب های اجتماعی بروند؛ یعنی با معلول مبارزه می کنند.حل مسائل اقتصادی، کار کردن روی اصول اخلاقی و بعد از آن آموزش باید در دستور کار قرار گیرد.»

کدخبر: 793103 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟