کشور نیازمند ریل گذاری توسعه استفاده از خودروهای برقی / لزوم تخصیص یارانه به مردم به همراه کاهش تعرفه واردات

با وجود این که ایران یکی از ده کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه ای در جهان محسوب می شود و خودروهایی که با استفاده از سوخت های فسیلی کار می کنند، یکی از مهمترین منابع انتشار این گازهای آلاینده به حساب می آیند، اما متاسفانه هنوز شاهد برداشتن هیچ گام مهمی در ایران برای ترغیب مردم به استفاده از خودروهای برقی و تقویت زیرساخت های بهره برداری از این خودروها نبوده ایم؛ در این میان البته مطابق اظهارات داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با رکنا، ارائه تسهیلات و تخصیص یارانه به مردم به همراه کاهش تعرفه واردات و حمایت مالی دولت از تولیدکنندگان داخلی، چهار راهکار اصلی ترغیب شهروندانی ایرانی به استفاده از خودروهای برقی محسوب می شود.

نقش مهم صنعت خودرو در گسترش انتشار گازهای گلخانه ای در جهان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، افزایش متوسط دمای هوا، کاهش مقدار بارندگی، افزایش میزان بروز خشکسالی، رشد بیابان زایی، تشدید احتمال وقوع سیل و باران های سیل آسا، افزایش میزان وقوع طوفان شن و گرد و غبار، بالا رفتن سطح آب دریاها، افزایش احتمال بروز طوفان های دریایی و تشدید بحران آب در جهان، همگی از تبعات شوم تغییرات اقلیمی است که در سال های اخیر تمام نسل بشر را درگیر خود کرده و در آینده نیز بیش از پیش زندگی انسان ها را تهدید خواهد کرد.

متخصصان حوزه محیط زیست در سراسر دنیا متفق القول بر این باورند که افزایش شدید انتشار گازهای گلخانه ای در چند دهه گذشته، مهمترین عامل تسریع روند تغییرات اقلیمی و تشدید گرمایش جهانی بوده و بهره برداری بیش از اندازه بشر از سوخت های فسیلی نیز مهمترین نقش را در رشد انتشار گازهای گلخانه ای در جو زمین داشته است. همچنین برآوردهای کارشناسان نشان می دهد که استفاده از منابع فسیلی در سوخت خودروها از جمله مهمترین عوامل انتشار بیش از اندازه گازهای گلخانه ای در جو زمین است.

نقش مهم خودروها در افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در جهان، بسیاری از کشورهای پیشرفته را در چند سال گذشته به سمت توسعه تولید و استفاده از خودروهای برقی سوق داده است. این در حالی است که متاسفانه نه تنها در ایران روند تولید خودروهای برقی به کندی پیش می رود، بلکه شاهد کمبود شدید زیرساخت های مربوط به توسعه استفاده از این خودروها هستیم و به ندرت شاهد وجود یک ایستگاه شارژ خودروی برقی در کلانشهرهای کشورمان هستیم.

مشوق های لازم برای ترویج استفاده از خوردوهای برقی در ایران

با وجود این که استفاده از خودروهای برقی در ایران هیچ جایگاهی در میان عموم مردم پیدا نکرده است و خودروسازان نیز هنوز موفق به تولید انبوه یک خودروی برقی نشده اند، در چند سال گذشته شاهد رونق نسبی استفاده از موتورسیکلت های برقی در کلانشهرها بوده ایم. البته قیمت بیشتر این موتورسیکلت ها به حدی بالاست که اقشار ضعیف جامعه که عمده قشر موتورسوار کشور را تشکیل می دهند، از پس پرداخت هزینه های آن برنمی‌آیند. بنابراین به نظر می رسد دولت باید برنامه ریزی کلانی را در زمینه تخصیص یارانه به واردات و تولید خودروها و موتورسیکلت های برقی داشته باشد تا مردم میل بیشتری به خرید این وسایل نقلیه پیدا کنند.

این نکته ای است که داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: با توجه به این که زیرساخت های استفاده از خودروهای برقی در ایران وجود ندارد، هنوز هیچ کس میلی به استفاده از خودروی برقی در کشورمان ندارد. البته اگر ما بخواهیم این زیرساخت ها را فراهم کنیم، بازهم با توجه به رشد شدید نرخ ارز، قیمت این خودروها برای ایرانیان بسیار بالا به حساب می آید و قطعا در صورت واردات این خودروها، فقط قشر ثروتمند جامعه می توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: در شرایط کنونی دولت وظیفه دارد که برای توسعه استفاده از خودروهای برقی در ایران ریل گذاری کند؛ به نحوی که اولا دولت باید با کمک بخش خصوصی به گسترش زیرساخت های استفاده از خودروهای برقی در کشورمان بپردازد و تعداد ایستگاه های شارژ خودروهای برقی را افزایش دهد؛ ثانیا دستگاه اجرایی باید مشوق های ویژه ای را برای ترغیب مردم به استفاده از خودروهای برقی در نظر بگیرد که از جمله این مشوق ها می توان به ارائه تسهیلات و تخصیص یارانه برای خرید خودروهای برقی به مردم و همچنین حذف تعرفه های واردات و حمایت مالی از خودروسازان برای ترغیب واردکنندگان و تولیدکنندگان به عرضه بیشتر این خودروها در بازار اشاره کرد.

لزوم توسعه ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر همزمان با ترویج استفاده از خودروهای برقی

گل علیزاده با تاکید بر این که توسعه استفاده عمومی از خودروهای برقی، اقدامی زمان بر محسوب می شود، عنوان کرد: متاسفانه ما سال هاست که نتوانسته ایم برخی از مواد قانون هوای پاک را که به طور خاص روی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از خودروها تاثیر دارند، اجرایی کنیم؛ به طور مثال، هنوز هم مقررات مربوط به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده یا ارتقای استانداردهای آلایندگی سوخت ها به طور کامل در کشورمان اجرایی نشده است و همچنین ما با کم توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی، موجب استفاده بیشتر مردم از خودروهای شخصی و تولید بیشتر آلاینده های هوا شده ایم.

بیش از 98 درصد برق ایران با سوزاندن منابع فسیلی تامین می شود

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما باید توجه داشته باشیم که توسعه استفاده از خودروهای برقی الزاما منجر به کاهش محسوس مصرف سوخت های فسیلی نمی شود، زیرا در حال حاضر بیش از 98 درصد برق ایران با سوزاندن منابع فسیلی تامین می شود. بنابراین اگر ما می خواهیم با ترویج استفاده از خودروهای برقی به کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای بپردازیم، باید همزمان با تلاش برای تولید و واردات بیشتر این خودروها و توسعه زیرساخت های استفاده عمومی از آنها، به گسترش ظرفیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در ایران بپردازیم.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تاکید کرد: با وجود این که ایران دارای یکی از بالاترین پتانسیل های خدادای برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بخصوص انرژی خورشیدی و انرژی بادی در تولید برق در جهان است، ولی ما هنوز شاهد اجرای برنامه ای جدی برای توسعه استفاده از این انرژی ها در کشورمان نبوده ایم؛ البته اخیرا وزارت نیرو وعده داده است که تا سال 1404 به میزان 10 هزار مگاوات به ظرفیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در ایران اضافه خواهد شد.  

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم اولا وعده اخیر وزارت نیرو برای توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشورمان محقق شود و ثانیا مسئولان اجرایی کشور برنامه های بیشتری را برای گسترش هرچه بیشتر استفاده از انرژی های پاک در ایران اجرایی کنند؛ زیرا توسعه استفاده از انرژی های پاک، کلید کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای در کشورمان به حساب می آید. 

کدخبر: 789919 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟