حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی درگذشت

به گزارش رکنا، بر اساس اطلاعات اولیه ای که برخی نزدیکان حجت الاسلام و المسلمین محمود دعایی در فضای مجازی منتشر کرده اند. ایشان در روزهای اخیر حالات سرماخوردگی داشت و شب گذشته با تشخیص آبسه گلو و انسداد مجرای تنفسی در بیمارستان بستری و ساعتی پیش آسمانی شد. مراسم تشییع پیکر مرحوم دعایی ساعت ۹ صبح فردا ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ از حسینیه جماران به سوی حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمود دعایی (۳۰ فروردین ۱۳۲۰ یزد - ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ تهران)، روحانی و سیاستمدار ایرانی بود. او عضو مجمع روحانیون مبارز از سال ۱۳۶۶ تا پایان عمر، سرپرست مؤسسه اطلاعات از سال ۱۳۵۹ تا پایان عمر و نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی از ابتدا تا سال ۱۳۸۳ بود. دعایی یکی از همراهان امام خمینی (ره) در دوران اقامت ایشان در شهر نجف بود. وی سفیر ایران در عراق بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ بود. در سال ۱۳۹۳ به مرحوم دعایی نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر اهدا شد.

حجت الاسلام سید محمود دعایی فرزند سید محمد در سال ۱۳۲۰ از پدری یزدی و مادری کرمانی در یزد متولد شد و در ۴ سالگی به اتفاق مادرش که کرمانی بود در کرمان اقامت گزید. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد حوزه علمیه کرمان به نام مدرسه معصومیه شد و به تحصیل علوم اسلامی مشغول شد. بعد از اتمام سطوح اولیه تحصیلی در کرمان به حوزه علمیه قم رفت و بعد از تکمیل سطوح عالیه در سال ۱۳۴۶ رویدادهای سیاسی تحت تعقیب رژیم شاه قرار گرفت و مخفیانه به عراق رفت و در آنجا تحصیلات علوم اسلامی را ادامه داد. در این دوران تلاش‌های وسیعی جهت استردادش صورت گرفت که مأموران رژیم گذشته در این زمینه موفق نشدند.

دعایی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در خارج و داخل ایران از فعالین سیاسی بود و در خلال این مدت به اروپا و کشورهای آسیای غربی (چون سوریه، لبنان، اردن، عربستان، پاکستان، و افغانستان) سفر کرد. او در جریان مبارزات سیاسی خارج از کشور مدت ۷ سال سخنگوی نهضت روحانیت مبارز در ایران بود و و رابط بین سازمان‌ها و انجمن‌های اسلامی و مبارز دانشجویی و برخی شخصیت‌های مبارز خارج از کشور با امام خمینی (ره) بود. همچنین مرحوم دعایی در زمان اقامت در عراق تهیه‌کننده و مجری برنامه رادیویی نهضت روحانیت در ایران بود که در مبارزه با رژیم شاه پخش می‌شد.

انتصاب به سرپرستی موسسه مطبوعاتی اطلاعات توسط امام خمینی (ره)

مرحوم دعایی بعد از انقلاب اسلامی در اوائل سال ۱۳۵۸ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق عازم بغداد شد و به‌دنبال اعتراض به دخالت‌های آشکار مأمورین عراقی در امور داخلی ایران به دستور وزارت خارجه در اسفند ۱۳۵۸ به ایران بازگشت. پس از آن مدتی در دفتر امام خمینی (ره) اشتغال داشت و از طرف ایشان اجازه دریافت وجوهات شرعیه را نیز داشت و سپس به دستور امام (ره) در اردیبهشت ۱۳۵۹ به سرپرستی موسسه اطلاعات منصوب شد.

مرحوم دعایی که از اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران به‌شمار می‌رفت، در آستانه انتخابات مجلس سوم به همراه جمعی دیگر از اعضا، انشعاب کرده و مجمع روحانیون مبارز را تشکیل دادند. حجت الاسلام دعایی در شش دوره مجلس پس از انقلاب یکی از کرسی‌های تهران را در مجلس شورای اسلامی در اختیار داشت. او در انتخابات مجلس هفتم و مجلس هشتم (که در آن انتخابات در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار داشت) شکست خورد.

پس از انقلاب و پس از قرار گرفتن مؤسسه اطلاعات زیر نظر ولی فقیه، مرحوم دعایی به عنوان مدیر این مؤسسه منصوب شد. ستون «دو کلمه حرف حساب» که از دهه ۱۳۶۰ در روزنامه اطلاعات به قلم کیومرث صابری فومنی (گل آقا) منتشر شد به پیشی گرفتن این روزنامه از رقیب دیرین خود کیهان انجامید و زمینه انتشار هفته‌نامه طنز «گل آقا» در سال‌های بعد شد. مجموعه مقالات «محرمان خلوت انس با قرآن» و «هفته خونی» نیز از مقالات مورد توجه منتشر شده این روزنامه بود که توسط انتشارات روزنامه اطلاعات به صورت کتاب منتشر شده است.

تحریریه رکنا، این ضایعه را به خانواده و همکاران حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی در موسسه اطلاعات تسلیت می‌گوید و از خداوند سبحان برای آن ایشان، غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز صبر جزیل و سلامتی مسئلت دارد.

کدخبر: 788431 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟