مبتلایان به اوتیسم به سربازی اعزام می شوند؟/ نماینده مجلس: هر کسی که صرفا کارت بهزیستی داشته باشد، معاف از سربازی نیست

اوتیسم اختلالی است که در آن رشد مهارت های اجتماعی زبان و ارتباط ذخایر رفتاری با تاخیر و به صورت انحرافی صورت می گیرد. در این میان، برخی خانواده ها، اعزام فرزندان مبتلا به اوتیسم خود به سربازی را به رکنا اعلام کردند و خواستار پیگیری این موضوع شدند.

افراد مبتلا به اوتیسم، در مقابل تغییر مقاومت می کنند. همچنین حساسیت و پاسخ دهی مناسب نسبت به محیط اجتماعی نشان نمی دهند؛ لذا اعزام این افراد به خدمت سربازی ، امری نشدنی به نظر می رسد. سردار تقی مهری رئیس وظیفه عمومی فراجا و سید مرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در این خصوص به رکنا اینگونه توضیح دادند که در ادامه می خوانید.

کسی که سالم است هم بدون معاینه پزشک به سربازی اعزام نمی شود؛ چه برسد به فرد مبتلا به اوتیسم

در این راستا،  سردار تقی مهری ، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا ، در راستای تبیین این موضوع به رکنا  گفت: هرکسی که قصد اعزام به سربازی دارد و مبتلا به بیماری است، باید درخواست پیگیری بدهد. این درخواست در کمیسیون مطرح می شود. پزشک های متخصص این افراد را ویزیت می کنند و طبق آیین نامه با آن ها برخورد می شود.

وی گفت: طبق آیین نامه و قانونی که به تصویب مجلس و دولت رسیده است، هر کسی که مبتلا به بیماری خاصی باشد، ابتدا باید به پزشک مراجعه کند. حتی کسی که سالم است را هم بدون معاینه به سربازی اعزام نمی کنیم. این افراد در دفتر خدمات الکترونیک +10 درخواست اعزام به خدمت سربازی می دهند و سپس به پزشک معاین نظام وظیفه مراجعه می کنند. این پزشک ها نیز از طرف سازمان نظام وظیفه انتخاب و مشخص شده اند.

تقی مهری در ادامه افزود: اگر بیماری فردی تشخیص داده شود، آن فرد به کمیسیون پزشکی ارجاع داده می شود. حتی امکان اعتراض به رای کمیسیون نیز وجود دارد. تشخیص این موضوع نیز فقط با پزشک است و هیچ کس دیگری حق اظهار نظر ندارد. همچنین صرفا داشتن کارت بهزیستی ملاکی برای بیمار بودن نیست و تمام این فرایند باید طی شود.

هر کسی که صرفا کارت بهزیستی داشته باشد، معاف از سربازی نیست

همچنین سید مرتضی خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی  نیز در گفت و گو با رکنا در این خصوص گفت: طی شدن این فرایند به نوعی راستی آزمایی است. لزوما هرکسی که کارت بهزیستی داشته باشد را نمی توان معاف کرد. اگر کسی مبتلا به اوتیسم باشد، در این کمیسیون معاف از سربازی اعلام می شود.

این نماینده مجلس گفت: تا کنون فرایندی تعریف نشده است که کسی که مبتلا به اوتیسم است را بتوان صرفا با نگاه کردن به چهره اش تشخیص داد و گفت که از سربازی معاف است. اوتیسم یک عارضه رفتاری است؛ لذا با توجه به سوابق پزشکی، این موضوع در کمیسیون اثبات می شود و مشکلی به وجود نمی آید.

وی در پایان گفت: درست است که خانواده ها نگران فرزندانشان هستند؛ اما تمام سوابق پزشکی در کمیسیون پزشکی نظام وظیفه مورد بررسی قرار می گیرد و حق هیچ کس ضایع نخواهد شد.

کدخبر: 785747 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟