حذف غربالگری، تاثیری در رها شدن نوزادان ندارد / فقر فرهنگی علت است

 به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در این راستا همایون سامه یح نجف آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی ، در گفت و گوبا رکنا با اشاره به اینکه حذف غربالگری، تاثیری در رها شدن این نوزادان ندارد، گفت: «بیشتر دلیل رها شدن این بچه ها این است که قدرت و توانایی نگهداری نوزاد را ندارند. کسی که بچه ای را رها می کند فرهنگ نگهداری از بچه را ندارد؛ چه برسد به اینکه بخواهد پیگیر غربالگری باشد. بیشتر کسانی که این بچه ها را رها می کنند اکثرا از خانواده های حاشیه نشین با وسع مالی کم هستند.»

وی با اشاره به اینکه چیزی که مسلم است این است که وضعیت اقتصادیِ این روزها، سبب بیشتر شدن چنین پیشامدهایی می شود، گفت: «با این وجود حذف غربالگری ، در این ماجراها اثری ندارد. من مخالف حذف غربالگری بودم و هستم. غربالگری باعث می شود تعداد افراد معلول در یک جامعه کمتر شود. به تبع آن، مشکلات خانواده ها برای نگهداری این افراد کمتر می شود. همچنین غربالگری، هزینه های دولتی برای  این بچه ها را کمتر می کند.»

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «بیشتر شدن تعداد این افراد، این اثر منفی روی جامعه می گذارد. به نظر من غربالگری نه تنها باید وجود داشته باشد؛ بلکه باید اجباری نیز باشد. با این وجود و به هر حال، باید تابع قانون باشیم.»

آمار فرزندآزاری زیاد است؛ کافی است از مسئولان اورژانس اجتماعی بپرسید

همایون سامه یح نجف آبادی در ادامه با اشاره به اینکه فرزند آزاری و حتی قتل فرزند، طبق قوانین، مجازات خاصی ندارد، گفت: «حتی اگر پدری فرزند خودش را به قتل برساند، می تواند به عنوان ولی دم به راحتی از مجازات عبور کند. آمار فرزندآزاری زیاد است؛ فقط کافی است این آمار را از مسئولان اورژانس اجتماعی و بهزیستی بگیرید.»

این نماینده مجلس افزود: «بهزیستی تا حدی می تواند در این راستا کمک کننده باشد، آن هم با جدا کردن این بچه ها از خانواده هایشان اتفاق می افتد. با این وجود، روش نگهداری این بچه ها در بهزیستی آنچنان که باید و شاید مناسب نیست و به هر حال، مسائلی پیش می آید که این بچه ها در نهایت قربانی می شوند.»

نجف آبادی در پایان گفت: «قرار است اتفاق های خوبی در این راستا رخ بدهد. من به شخصه پیگیر این موضوع هستم که با والدینی که کودک آزاری می کنند برخورد جدی تری شود. در این راستا با چند حقوقدان این موضوع را مطرح کردم که قانونی در مجلس مطرح و تصویب شود که مخالف قانون اساسی نباشد و در شورای نگهبان نیز به راحتی تصویب شود. از طرفی مشکل تا حد زیادی مرتفع شود.»

کدخبر: 785599 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دیبر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟