مشکلات اقتصادی به مشکلات اجتماعی و امنیتی منجر می شوند / مهاجرت دیروز نخبگان، درد امروز ایران شد

به گزارش رکنا، عزت الله یوسفیان نماینده پیشین مجلس امروز در گفتگویی گفته است شرایطی که در کشور برقرار است دیگر خط فقر نیست، خط مرگ، فلاکت و نابودی است .اشتباهی که در کشور ما وجود دارد این است که آقایان، دولت و گردش مالی آن را با یک سوپرمارکت و رستوران اشتباه می‌گیرند. یعنی دولت را با مغازه‌ای که جنس می‌فروشد، بدهی و حساب بانکی و ... دارد، یکسان محاسبه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ عواملی که باعث مشکل اقتصادی و بحران امروز نان و آرد و ماکارونی شده است ، مربوط به مدیریت دیروز و چند ماه گذشته نیست. به مدیریتی ناپخته آنهم در سال های پی در پی بر می گردد. گره های امروز ، قلاب شده و کور شدنش از سال ها قبل آغاز شد.

علیرغم گفته های مسئولان کشور در تبدیل کشور به قطب صادرات گندم و خودکفایی در تولید گندم، خودکفایی موقت گندم که به ضربات مهلک و بازگشت ناپذیر به منابع آبی کشور منجر شد محقق نگشت و ایران یکی از بزرگ‌ترین وارد کنندگان گندم از روسیه است.

هر دو کشور ایران و روسیه در ماه های اخیر فشارهای اقتصادی زیادی را متحمل شده اند. فشارهای روسیه ناشی از تحریم های بین المللی و فشارهای ایران ناشی از تورم مزمن و رو به افزایش است . در ماه مارس همراه با فشارهای بین المللی به روسیه، ایران قبول کرد که بیست میلیون تن مواد غذایی شامل روغن گیاهی، گندم، جو و سایر اقلام را از روسیه وارد کند.

در حالیکه در بودجه سال جاری دولت پیش بینی هزینه یارانه را کرده است ولی نرخ خرید دولت از تولید کنندگان داخلی بسیار پایین تر از نرخ واردات این مواد از روسیه است.

در ماه آوریل دولت به تولید کنندگان انواع نان و شیرینی هشدار داده بود که با قطع یارانه آرد قیمت انواع نان و شیرینی افزایش پیدا خواهد کرد. در حالیکه وزارت اقتصاد پرداخت یارانه نان را تحت برنامه جدیدی در دست تهیه دارد ولی موفقیت اینگونه برنامه ها بشدت مورد تردید است و هیچگاه این برنامه ها برای قشر آسیب پذیر کشور کمک موثری نبوده اند.

اقتصاد به کما رفته کشور که رمق چندانی از آن باقی نمانده با اشتباهات مکرر و برنامه های غیر تخصصی و غیر عملی با سرعت به سمت مرگ حرکت می کند. این واقعیتی غیر قابل انکار در صحنه سیاست و جامعه کشورهای جهان است که مشکلات اقتصادی برای همیشه مشکل اقتصادی باقی نمی مانند و نهایتا به مشکلات اجتماعی و امنیتی منجر می شوند.

تجربه فشارهای اقتصادی بر بنیان های اجتماعی و سیاسی کشور در شوروی

اتحاد شوروی در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی با کمک اضطراری بریتانیا در فرصتی چند روزه توانست مواد غذایی مورد نیاز مردمش را فراهم کند ولی مشکلات اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی برای همیشه مشکل اقتصادی باقی نماند و تکان دهنده بنیان‌های اجتماعی و سیاسی بزرگ‌ترین قدرت هسته ای جهان در آنزمان شد.

لزوم تغییر رویه ای اساسی در کشور

زمان برای وعده دادن دیر است و وعده دادن ها مرگی تدریجی و دردناک برای اقتصاد کشور است با تمام تبعات و نتایج آن و در این بین مسئولان کشور هیچکس جز خود را نباید شماتت کنند.

فرصت طلایی دوران بعد از جنگ که مردم با تمام وجود آماده بازسازی و بهبود زیر ساخت های کشور بودند با برنامه های عمرانی غیر تخصصی که آثار مخرب آنها امروز مشخص شده است از بین رفت. دوران اصلاحات اجتماعی با پشتوانه حمایت توده های عظیم مردم ناکام ماند. دوران طلایی درآمد سرشار نفتی، ۸ سالی که درآمد نفتی ایران از تمام تاریخ تولید و فروش نفت کشور بیشتر بود با مدیریت اشتباه به افسوسی بزرگ شد.

 اقتصادی رو به مرگ، صنایعی غیر مولد، کشوری تهی از نخبگان توانمند، جامعه ای هراسان و مضطرب از آینده، دستاورد بکارگیری غیر متخصص ها است. حال فقط و فقط حرکت شجاعانه و میهن پرستانه از سوی مسئولین کشور نیاز است تا با تغییر رویه ای اساسی کشور را نجات دهند.

 

کدخبر: 777827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟