وجود یک ماما به ازای هر 1500 ایرانی در سطح کشور / روی آوردن ماماها به مشاغل غیرمرتبط

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با پیشرفت علم پزشکی در سده های اخیر، رسیدگی به امور زنان باردار، به ویژه در ایام نزدیک به زایمان، حین زایمان و پس از زایمان، رفته رفته اهمیت بالایی پیدا کرده و به همین دلیل، رشته مامایی به عنوان یکی از زیرمجموعه های علوم پزشکی توانسته است جایگاهی متفاوت در میان سایر رشته های بهداشتی و درمانی برای خود پیدا کند، به طوری که ماماها در قالب کار تیمی در نظام شبکه و در بیمارستان ها به عنوان عضو مهمی از تیم  با مدیریت پزشکان ارائه خدمت می کنند.

در حالی که اخیرا «روز جهانی ماما» را پشت سر گذاشته ایم، باید توجه داشت در بسیاری از مراکز درمانی جهان، کارشناسان مامایی در کنار متخصصین زنان نقشی مهم در رسیدگی به امور مربوط به زنان و زایمان دارند. در ایران نیز مطابق آخرین آمار سازمان نظام پزشکی کشور، مجموعا حدود 5 هزار و 591 پزشک متخصص زنان فعالیت می کنند که 763 نفر از آنها را آقایان و 4 هزار و 828 نفر از آنان را بانوان تشکیل می دهند. همچنین 68 هزار و 992 کارشناس مامایی نیز در مراکز بهداشتی و درمانی مختلف در سطح کشور فعال هستند.

این نکته ای است که دکتر سودابه کاظمی، رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران در گفت و گو با رکنا به آن اشاره کرد و اظهار داشت: در تمام شهرهای ایران حتی در مناطق محرومی که بیمارستان جنرال در آن وجود دارد، متخصصان زنان و تبعا کارشناسان مامایی حضور دارند. مطابق آمارهای رسمی وزارت بهداشت نیز به ازای هر 9 هزار ایرانی، یک متخصص زنان و به ازای هر یک هزار و 500 ایرانی، یک ماما در سطح کشورمان مشغول به فعالیت است.

بسیاری از ماماها به مشاغل غیرمرتبط روی آورده اند

کاظمی با تاکید بر این که بیکاری فزاینده یکی از مهمترین مشکلات کارشناسان مامایی ایران است، عنوان کرد: متاسفانه در سال های اخیر پذیرش دانشجوی مامایی تعادل مناسبی با نیازمندی های واقعی نظام سلامت کشور نداشته است و به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی شاهد افزایش بی رویه ظرفیت جذب رشته مامایی هستیم. این مساله علاوه بر تاثیر منفی در کیفیت آموزشی دوره تحصیل، باعث می شود که تعداد زیادی از دانشجویان فارغ التحصیل مامایی مدت ها در نوبت گذراندن طرح نیروی انسانی منتظر بمانند و پس از سپری کردن دوره طرح خود نیز امکان اشتغال در موسسات و بیمارستان های دولتی و خصوصی را نداشته باشند و به همین دلیل، به مشاغل غیرمرتبط روی بیاورند.

این متخصص زنان و زایمان با انتقاد از توقف جذب نیروی ماما در وزارت بهداشت در چند سال گذشته گفت: با وجود نیاز گسترده زایشگاه های کشور به نیروی ماما برای مراقبت یک به یک یا حداکثر یک به دو از مادر در حال زایمان، سال هاست که جذب این نیروها در سیستم بهداشت ودرمان ایران با سرعتی بسیار اندک پیش می رود، به نحوی که می توان گفت در چند سال گذشته حتی جذب نیروی ماما متوقف مانده است.

امیدواری به افزایش جذب ماماهای بیکار با تصویب قانون جوانی جمعیت

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران ادامه داد: امیدواریم که با توجه به تدابیری که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در نظر گرفته شده است، در سال های آینده شاهد روند رو به رشد جذب ماما بخصوص کارشناسان مامایی جویای کار در سیستم بهداشتی و درمانی کشور باشیم و این امید وجود دارد که هرچه زودتر، تمهیدات موثر برای به‌کارگیری این همکاران عزیز در بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی کشور صورت گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: من به عنوان یک متخصص زنان ساعت های زیادی را در کنار ماماهای خوب، مسئول و دلسوز کشورم در طول سال های متمادی کار کرده ام و از نزدیک شاهد حساسیت و عمق مسئولیت و سختی کار این عزیزان بوده ام. به عنوان نماینده متخصصان زنان و زایمان کشور نیز بارها بر این نکته تاکید کرده ام که با توجه به این که کار نیروهای ماما با مسئولیت و حساسیت خاصی همراه است، این قشر نباید معادل کارمندان دیگر مثلا شاغل در بخش اداری  دیده شوند و حتما باید از مزایای ویژه مربوط به سختی کار و پرداختی های خاص بهره مند باشند.

کدخبر: 777818 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟