تغییرات اقلیمی هیچ اولویتی در برنامه های دولت ندارد/ بی تفاوتی دستگاه های اجرایی و قانونگذار جبران نشدنی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ تغییرات اقلیمی روزانه جهان و ایران را تحت حمله قرار می دهد . حمله هایی ویران کننده که اثر لحظه ای و اثر طولانی مدت دارند. کشورهای جهان روزانه در جلسات تخصصی، مقابله با تغییرات اقلیمی را مورد بررسی قرار داده و حرکت های جدی برای مواجهه با آن آغاز کرده اند. زیرا همین امروز هم برای مقابله با تغییرات اقلیمی زمان از دست رفته است و سرعت این تغییرات از برنامه های مقابله ای حتی پیشرفته ترین کشورهای جهان نیز جلوتر است.

گفتنی است بی توجهی به تغییرات اقلیمی یعنی ورشکستگی اقتصادی و انزوای اقتصادی و ویرانی کشور در ابعاد اجتماعی و حتی سیاسی. اما  ایران هیچ برنامه ای برای مقابله با تغییرات اقلیمی ندارد و بالاتر از آن تغییرات اقلیمی هیچ اولویتی در برنامه های دولت نداند. نگاهی به بودجه سال جاری گواهی بر این مدعاست.

نکته قابل توجه این است که اقتصاد به کما رفته ایران منابع مالی کافی برای اقدامات سریع و گسترده در مقابله با تغییرات اقلیمی را ندارد. منابع مالی محدود کشور عمدتا برای اقداماتی که نتیجه آن براحتی قابل اندازه گیری نیست مصرف می شوند و در نتیجه راندمان سرمایه گذاری در کشور را غیر شفاف ساخته است.

 گستردگی و عمق خسارات جانی و مالی تغییرات اقلیمی لزوم واکنش سریع دستگاه های اجرایی کشور را طلب می کند. واکنشی که دولت و مجلس لزوم آنرا هنوز در نیافته اند.

 نابودی تدریجی محیط زیست کشور به دلیل تغییرات اقلیمی، بافت جمعیتی و ساختار اجتماعی کشور را عمیقا تحت تاثیر قرار خواهد داد. بی تفاوتی دستگاه های اجرایی و قانونگذاری کشور جبران نشدنی است.

عدم توانایی کشور در جذب هزاران متخصص مشغول به کار در خارج از کشور و تهی بودن دستگاه های اجرایی کشور از وجود متخصصین لایق و کارآزموده در حوزه های انرژی، محیط زیست، اقتصاد و تکنولوژی های مربوطه، مقابله با تغییرات اقلیمی را برای کشور بسیار مشکل کرده است.

زمان برای اقدام دیر است و خسارات وارده در حال افزایش است. اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با تغییرات اقلیمی هر چه سریعتر باید آغاز شوند.

 

 

کدخبر: 777297 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟