تعطیلات عید فطر به این شهرها سفر نکنید! / 4 پیشنهاد خوب برای سفر عید فطر

 مصطفی فاطمی که مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز هست، براساس آماری که از اقامتگاه‌های رسمی از جمله هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، بومگردی، هتل بوتیک و مجتمع‌ها و کمپ‌های گردشگری دریافت کرده است، وضعیت اسکان و ازدحام مسافران در شهرها و استان‌ها را در گفت‌وگویی تشریح کرد و افزود: در تعطیلات پیش ‌رو بیشترین ازدحام مسافر در شهر شیراز است که تقریبا تمام مراکز اقامتی آن تکمیل شده و بیشترین نگرانی برای سفر به این منطقه است. از همین رو، شهرهای مرودشت، سپیدان، اقلید و بوانات در شمال استان فارس و شهرهای خفر، جهرم، لار، لامرد، ‌کازرون، داراب و فیروزآباد در جنوب استان فارس به عنوان شهرهای مکمل و جایگزین برای اقامت مسافران شیراز پیشنهاد می‌شود.

 دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ادامه داد: در بسیاری از این شهرها بومگردی‌ها و اقامتگاه‌های مناسبی وجود دارند که هنوز ظرفیت خالی دارند. از طرفی، شهر لامرد بسیار به دریا نزدیک است و برای علاقه‌مندان به این نوع جاذبه، گزینه خوبی برای سفر می‌تواند باشد.

فاطمی ادامه داد: ظرفیت اقامت در مراکز رسمی استان‌های لرستان، آذربایجان شرقی و کرمان نیز به بالای ۸۰ درصد رسیده و در باقی استان‌ها نیز کمتر از ۷۰ درصد ظرفیتِ اقامتگاه‌ها تکمیل شده است.

پیشنهادهایی برای مسافران غرب

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین با اشاره به استقبال از سفر به برخی شهرهای غربی کشور از جمله لرستان، همدان و سنندج که ظرفیت اقامتی آن‌ها نیز رو به تکمیل است، برای جایگزین استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان را با توجه به ظرفیت اقامتی آن‌ها که هنوز خالی است، برای افرادی که علاقه دارند به غرب ایران سفر کنند، پیشنهاد کرد.

پیشنهادهایی برای مسافران شرق و مرکز ایران

فاطمی همچنین درباره وضعیت سفر به شرق و مرکز ایران، گفت: با توجه به وضعیتی که مراکز اقامتی شیراز و اصفهان دارد استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد و حتی کرمان در بافت مرکزی و شرق ایران هنوز ظرفیت برای اسکان و سفر در تعطیلات عید فطر دارند.

پیشنهادهایی برای مسافران شمال

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین درباره مسافرانی که قصد سفر به شمال کشور را دارند با توجه به تکمیل ظرفیت اسکان مراکز اقامتی در استان‌های مازندران و گیلان، برای جایگزین، استان‌های خراسان شمالی، گلستان، اردبیل، البرز و سمنان را پیشنهاد کرد و گفت: متاسفانه جاذبه‌ها و زیبایی‌های استان خراسان شمالی هرگز دیده نمی‌شود، درحالی‌که گزینه بسیار جذابی برای سفر است. استان گلستان هم که جغرافیایی مشابه گیلان دارد. علاوه‌بر این، استان اردبیل با وجود شهر سرعین که تراکم اقامتگاه‌های آن بالا است گزینه جذابی برای آن دسته از مسافرانی است که به اقلیم شمال ایران علاقه دارند.

پیشنهادهایی برای مسافران جنوب

او درباره وضعیت سفر به جنوب ایران نیز گفت: به جز جزایر خلیج فارس و چابهار که ظرفیت اسکان آن‌ها به بالای ۸۰ درصد رسیده است، بقیه شهرهای جنوبی مشکلی برای پذیرش مسافر ندارند.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین درباره هشدار سازمان هواشناسی برای سفر در تعطیلات عید فطر، اظهار کرد: سازمان هواشناسی بر این نظر است که پیش‌بینی وضع هوا در فصل بهار با توجه به تغییران ناگهانی دشوار است، از همین رو مردم باید مراقبت بیشتری داشته باشند، وضعیت آب و هوا را بیشتر رصد کنند و مراقب تغییرات ناگهانی آب و هوا باشند.

سامانه ۰۹۶۲۹ برای اطلاعات سفر و گزارش شکایت

فاطمی همچنین از تشدید نظارت‌ها برای تعطیلات عید فطر خبر داد و گفت: تمام مرخصی‌های دستگاه‌های نظارتی برای تطعیلات پیش ‌رو لغو شده است و کنترل‌ها بیشتر خواهد شد. علاوه‌بر این، سامانه ۰۹۶۲۹ برای ارائه اطلاعات سفر و دریافت گزارش‌ها و شکایت‌های مردمی فعال است.

فاطمی همچنین گفت: با توجه به حجم پیش‌بینی‌شده سفر در تعطیلات عید فطر، امکانات قطار، اتوبوس و هواپیماها به طور کامل پای کار آورده شده است تا پاسخگوی نیاز مسافران باشد. پلیس راه نیز قرار است تمام ظرفیت خود را برای کنترل راه‌ها به کار گیرند.

او همچنین یادآور شد: ستاد هماهنگی خدمات سفر برای نخستین‌بار است که همزمان با تعطیلات عید فطر فعال شده است. در سال‌های گذشته فعالیت این ستاد به تعطیلات نوروز محدود می‌شد و در تعطیلات دیگر عملا هماهنگی یا اقدام خاصی انجام نمی‌داد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در ادامه با بیان این‌که در تعطیلات پیش ‌رو همانند نوروز به دلیل آن‌که مشکلات آب و هوایی وجود ندارد، سفر در گستره بیشتری از کشور توزیع می‌شود و نگرانی برای فشار جمعیت فقط در یک شهر و نقاط خاص کمتر است، تاکید کرد: برای مدیریت سفرها، پیگیری تعطیل شدن “پنجشنبه” راهکار بسیار مهمی است که باید پیگیری شود؛ چرا که سامان‌دهی تعطیلات پایان هفته قطعا از حجم و فشار جمعیت مسافران در یک بازه زمانی محدود در نقاط خاصی از کشور، کم خواهد کرد.

کدخبر: 775302 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟