گسترش سرخک در ایران / وزارت بهداشت : اتباع افغانستانی تازه وارد واکسن سرخک بزنند

در ماه های اخیر شاهد افزایش شیوع سرخک در ایران هستیم و آن طور که مسئولان وزارت بهداشت می گویند، افزایش حضور اتباع افغانستانی در ایران منجر به گسترش شیوع این بیماری در کشورمان شده است. در چنین شرایطی اولا والدین باید واکسیناسیون سرخک را برای کودکان زیر 5 سال خود تکمیل کنند و ثانیا مسئولان اداره کل امور اتباع، باید به افغانستانی های تازه وارد که واکسن سرخک دریافت نکرده اند، واکسن بزنند.

مشاهده 73 بیمار مبتلا به سرخک در ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که در ماه های گذشته، مسئولان وزارت بهداشت نسبت به شیوع بیماری سرخک در پشت مرزهای ایران بخصوص در افغانستان هشدار داده بودند و تاکید داشتند باید واکسیناسیون سرخک به‌ویژه در استان های شرقی کشور تکمیل شود، اما متاسفانه بی توجهی به این هشدارها منجر به ورود سرخک به ایران شد. حالا آن طور که مراکز بهداشت استان های مختلف گزارش می دهند، شیوع سرخک در ایران تا حدی گسترده شده که این بیماری به استان قم نیز رسیده است.

در این میان آن طور که مسئولان وزارت بهداشت می گویند، افزایش میزان حضور افغانستانی ها در ایران در ماه های اخیر، بی تردید در شیوع سرخک در برخی نقاط کشورمان نقش داشته است؛ به نحوی که دکتر سیامک محبی، رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به مشاهده ابتلای یک نوزاد 9 ماهه به سرخک در این استان گفته است که این بیماری از طریق تردد اتباع کشورها، به ایران وارد شده و تا کنون 73 بیمار مبتلا به سرخک در استان های مختلف، تایید شده است.

دکتر محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در این باره به خبرنگار رکنا گفت: متاسفانه در هفته های اخیر شاهد شیوع سرخک در برخی مناطق ایران بوده ایم و ما از خانواده هایی که کودکان زیر 5 سال دارند، می خواهیم در صورتی که واکسیناسیون فرزندان آنها علیه این بیماری با تاخیر مواجه شده است، حتما واکسن سرخک را تزریق کنند.

وی افزود: شیوع سرخک در مناطق اطراف ایران بسیار زیاد شده است و با توجه به این که در ماه های اخیر با افزایش جمعیت اتباع غیرایرانی مواجه شدیم، پزشکان کشور باید توجه داشته باشند که اگر یک بیمار با علایمی مانند تب و دانه های قرمز رنگ روی صورت و بدن مراجعه کرد، احتمال ابتلای او به سرخک را بدهند و آن بیمار را به مرکز بهداشت شهر خود معرفی کنند.

شیوع سرخک در ایران با افزایش مهاجرت اتباع افغانستانی

زهرایی با بیان این که شیوع سرخک در افغانستان و پاکستان گسترده شده است، اظهار داشت: در ماه های اخیر مشاهده کرده ایم که با گسترش مهاجرت اتباع افغانستانی به کشورمان، شیوع سرخک در ایران بیشتر شده است، زیرا این بیماری هم مانند کرونا می تواند با جمعیت های مهاجر از یک کشور به کشور دیگر منتقل شود.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن ادامه داد: واکسن سرخک جزو موثرترین واکسن ها محسوب می شود و اگر 95 درصد افراد یک جامعه در سنین 8 ماهگی و 12 ماهگی دو دُز واکسن سرخک دریافت کنند، قطعا همه گیری سرخک در آن جامعه نخواهیم داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر والدین ما واکسیناسیون فرزندان خود علیه سرخک را جدی نگیرند، با توجه به موجی که از شیوع سرخک در ایران آغاز شده، ممکن است در هفته های آینده شاهد تشدید روند ابتلا به سرخک در کشورمان باشیم.

لزوم پیگیری واکسیناسیون اتباع علیه سرخک

زهرایی با تاکید بر این که مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به سرخک، انجام واکسیناسیون گسترده است، عنوان کرد: با وجود این که واکسیناسیون سرخک عمدتا برای نوزادان انجام می شود، اما اگر افراد بزرگسال نیز واکسن سرخک دریافت نکرده باشند، باید یک نوبت از این واکسن دریافت کنند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: توصیه ما این است که همه اتباع افغانستانی که به تازگی وارد ایران می شوند، در صورتی که واکسن سرخک دریافت نکرده باشند، یک دُز از این واکسن را دریافت کنند. بنابراین بهتر است اداره کل امور اتباع برنامه ریزی های لازم برای واکسیناسیون افغانستانی هایی که وارد کمپ های جدید می شوند و واکسن سرخک را دریافت نکرده اند، انجام دهد.

وی در پایان تصریح کرد: هم اکنون معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی استان های مختلف مشغول انجام پیگیری های لازم هستند تا در محل هایی که مراکز تجمع اتباع جدید است، اقدامات لازم جهت تکمیل پوشش واکسیناسیون سرخک انجام شود.

کدخبر: 773409 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟