رواج جنگل تراشی در گیلان و مازندران / جنگل خواران فقط 6 ماه به زندان می روند + فیلم
حجم ویدیو: 33.92M | مدت زمان ویدیو: 00:04:38

پاک تراشی جنگل یا همان جنگل تراشی به قطع یا آتش زدن انبوه درختان جنگلی در یک محدوده وسیع برای تغییر کاربری اراضی جنگلی و جنگل خواری گفته می شود؛ اتفاقی که اخیرا تصاویر دو نمونه از آن در فضای مجازی به شکل وسیع منتشر شد و نشان داد افرادی که دست به زمین خواری در جنگل های شمال می زنند، از اعمال هیچ گونه جنایتی علیه طبیعت ایران ترسی؛ زیرا مجازات هایی که علیه متجاوزان به جنگل های هیرکانی و سایر جنگل های ایران اعمال می شود، بسیار کمتر از ارزش این جنگل ها است.

پاک تراشی جنگل های شمال به قصد زمین خواری

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جنگل تراشی و از بین بردن درختان ارزشمند جنگل ها به قصد تغییر کاربری اراضی یا زمین خواری یکی از مهمترین تخلفات زیست محیطی شمال کشور محسوب می شود که سال هاست در این منطقه رواج دارد، اما متاسفانه هنوز مسئولان زیست محیطی ایران نتوانسته اند اقدامی مهم برای جلوگیری از این مساله انجام دهند. به همین دلیل، سال به سال شاهد کاهش مساحت جنگل های هیرکانی یعنی همان جنگل های شمال کشور هستیم.

آنچه هم که در فیلم بالا هم ملاحظه می کنید، دو نمونه از جنگل تراشی در استان های گیلان و مازندران است که در روزهای اخیر تصاویر آنها در فضای مجازی به شکل وسیع به اشتراک گذاشته شده است. ریشه اصلی اتفاقاتی از این دست نیز به عدم بازدارندگی مجازات های مربوطه، تعداد کم نیروها و امکانات نامناسب یگان های حفاظت سازمان های محیط زیست و منابع طبیعی برای مبارزه با متخلفان و البته ساده انگاری برخی مسئولان در برخورد با پدیده جنگل تراشی بازمی‌گردد.

این نکته ای است که علی بناگر، رئیس انجمن علمی جنگل بانی ایران در گفت و گو با رکنا در میان گذاشت و اظهار داشت: متاسفانه سال هاست که برخی افراد سودجو به دلیل قیمت بالای چوب و عدم اشتغالزایی مناسب در استان های شمالی کشور، دست به قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب می زنند. اما در بسیاری از موارد قطع درختان به دلیل قاچاق چوب رخ نمی دهد، بلکه برای تغییر کاربری اراضی جنگلی انجام می شود و بعضی افرادی که در حاشیه جنگل زیست می کنند، به دلایل مختلف به تخریب جنگل دست می زنند.

وی افزود: در برخی موارد تخریب جنگل با ایجاد حریق یا قطع درختان جنگلی، صرفا به قصد تغییر کاربری قسمت محدودی از اراضی جنگلی رخ نمی دهد، بلکه در راستای پاک تراشی جنگل برای زمین خواری در منطقه ای وسیع انجام می شود که آسیب های بسیاری را برای جنگل های کشور به همراه دارد. افرادی هم که این کار را انجام می دهند، صرفا به دنبال قاچاق چوب نیستند، بلکه عمدتا قصد دارند با آتش زدن و قطع درختان، به مرور زمان عرصه های جنگلی را از بین ببرند و اراضی آن را به چنگ آورند.

جنگل خواران فقط 6 ماه به زندان می روند

بناگر با تاکید بر این که ضعف یگان های حفاظت سازمان های محیط زیست و منابع طبیعی، تنها عامل گسترش پدیده جنگل تراشی در سال های اخیر نیست، عنوان کرد: مهمترین رشد جنگل خواری و پاک تراشی جنگل در چند سال گذشته این است که اساسا ما در برخورد با قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب دچار ساده انگاری شده ایم و برخورد قاطعی با متخلفان منابع طبیعی که به راحتی و با نیسان های بدون پلاک اقدام به قاچاق چوب می کنند، انجام نمی دهیم.

رئیس انجمن علمی جنگل بانی ایران ادامه داد: متاسفانه قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب به یک پدیده رایج و عادی در جنگل های شمال کشور تبدیل شده است. علت این مساله نیز فقط به کمبود نیروهای یگان های حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست بازنمی‌گردد، بلکه اصلی ترین علت رواج جنگل تراشی، پیش بینی نشدن مجازات های بازدارنده برای مبارزه با قطع درختان در جنگل های شمال کشور است.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون شرایط به گونه ای است که اگر نیروهای یگان منابع طبیعی یا محیط زیست فردی را در حین قطع درختان جنگلی بازداشت کنند، دستگاه قضایی در اغلب موارد مجازات زندان را برای این فرد اعمال نمی کند، بلکه صرفا جرایمی را برای این فرد وضع می کند که به راحتی قابل پرداخت است. در سنگین ترین حالت نیز فرد متخلف که ظاهرا دست به قاچاق چوب زده، اما در حقیقت به دنبال جنگل خواری است، حداکثر برای 6 ماه به زندان می رود، چون قاچاق چوب جزو جرایم درجه 7 قانون مجازات اسلامی محسوب می شود.

مجلس و قوه قضاییه مجازات قطع درختان جنگلی را اصلاح کنند

بناگر با بیان این که قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی باید مجازات های مربوط به قاچاق چوب، قطع درختان جنگلی، جنگل خواری و پاک تراشی جنگل را اصلاح کنند، گفت: جرایم درجه 7 موجود در قانون مجازات اسلامی به هیچ وجه نمی تواند جلوی متخلفان منابع طبیعی در استان های شمالی کشور را بگیرد و سازمان منابع طبیعی اگر می خواهد با این متخلفان مبارزه کند، باید افزایش سطح مجازات های مربوط به جنگل خواری و قاچاق چوب را از طریق قوای قضاییه و مقننه پیگیری کند تا شاهد اعمال مجازات های قاطع و بازدارنده برای متخلفان منابع طبیعی باشیم.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران ادامه داد: در شرایط کنونی جریمه مربوط به قطع یک درخت در فضاهای شهری، چند برابر جریمه مربوط به قطع درختان جنگلی است؛ زیرا شهرداری ها توانسته اند مجازات های بازدارنده ای را برای جلوگیری از قطع درختان شهری به تصویب برسانند، اما معاونت حقوقی وزارت جهاد کشاورزی هیچ گاه پیگیری های لازم را برای افزایش سطح مجازات های مربوط به تخریب جنگل ها انجام نداده است و به همین دلیل شاهد تداوم اعمال جرایم خفیف برای جنگل خواران هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: مهمترین راهکار برای جلوگیری از پدیده جنگل تراشی و قاچاق چوب این است که قوانین ما به شکلی اصلاح شود که مجازات های قاطع و بازدارنده ای علیه جنگل خواران و قاچاقچیان اعمال شود تا کسانی که یک بار به دلیل قطع درختان جنگلی بازداشت می شوند، دیگر جرات پیدا نکنند که بعد از پرداخت جریمه، مجددا به جنگل بروند و به پاک تراشی آن دست بزنند.

پلیس راهور نیسان های بدون پلاک شمال ایران را توقیف کند

بناگر با تاکید بر این که بخش زیادی از متخلفان منابع طبیعی با استفاده از نیسان های بدون پلاک اقدام به قاچاق چوب می کنند، اظهار داشت: ما نباید فقط از سازمان های منابع طبیعی و محیط زیست انتظار داشته باشیم که با امکانات ناکافی به جلوگیری از تخریب جنگل بپردازند، بلکه نهادهای دیگر از جمله نیروی انتظامی، قوه قضاییه و سازمان تعزیرات حکومتی نیز باید به وظیفه ملی خود در این زمینه عمل کنند؛ به طور مثال، پلیس راهور باید نیسان های بدون پلاک را که حاوی چوب آلات قاچاق هستند، به شکل طولانی مدت به پارکینگ منتقل کند و سازمان تعزیرات نیز باید این خودروها را به مدت طولانی توقیف کند.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران ادامه داد: متاسفانه سال هاست که شاهد آن هستیم خودروهای نیسان فاقد پلاک، شبانه روز در جنگل های گیلان و مازندران تردد می کنند و به قاچاق چوب می پردازند. در چنین شرایطی ما از پلیس راهور درخواست داریم که با اجرای یک طرح ضربتی، تمام نیسان های فاقد پلاک و سایر خودروهای دخیل در قاچاق چوب را به شکل ضربتی توقیف و به پارکینگ منتقل کند.

وی در پایان تصریح کرد: ما برای این که بتوانیم با پاک تراشی جنگل ها مبارزه کنیم، اول از همه باید یگان های حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست بخصوص در شمال کشور را به نیروها و امکانات کافی برای مبارزه با متخلفان تجهیز کنیم، بعد مجازات های بازدارنده ای برای تنبیه متخلفان منابع طبیعی وضع کنیم و سپس همه دستگاه های امنیتی و انتظامی کشور را در راستای مبارزه با قاچاق چوب و پاک تراشی جنگل های ایران بسیج کنیم، در غیر این صورت سال به سال شاهد کاهش مساحت جنگل های کشور بخصوص جنگل های هیرکانی خواهیم بود.

کدخبر: 772786 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟