40 درصد جامعه کارگر هستند/  مجلس به جریان خصوصی سازی بنگاه های دولتی ورود کند

به گزارش رکنا؛ مدتی است که مشکلات اقتصادی و تورم به اندازه ای در زندگی مردم تاثیر منفی گذاشته که قشر کارگر که بیش از 40 درصد جامعه مشغولان به کار را تشکیل می دهد ، به اعتراض و تحصن به پا خاسته اند. این تحصن ها پیش تر  هم میان کارگر ها وجود داشته اما این مصائب و گرانی ها و شرایط به وجود آمده از تحریم ، بر شدت آن افزوده است. دولت و مجلس باید صدای کارگر، این قشر زحمت کش جامعه را بشنوند و برایشان کاری کنند.

مسئولین مشکل کارگران را بشنوند

نصرالله دریابیگی ، دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران و مسئول کانون بازنشستگان مازندران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: 40 درصد جامعه کارگران هستند، دولت و رییس جمهوری باید مشکلات کارگری را ببینند و بشنوند و در جهت رفع مشکلات قدم بردارد.

وی در رابطه با تجمعات کارگران گفت: معیشت کارگران و نیروی کار با مشکلات زیادی همراه است. کارگران و بازنشسته های کشور دچار مشکلات اقتصادی هستند. بسیاری از واحد های صنفی ، حدود 2 میلیون تومان حقوق می گیرند و کسی هم به این مشکلات توجه نمی کند. با حقوق 2 میلیون چه کاری می توان انجام داد؟ پس باید در این وضع اقتصادی به حرف و مشکل کارگران گوش دهیم.

این فعال حوزه کارگری ادامه داد: در بودجه سال 1401 باید دولت و مجلس به امنیت شغلی کارگر ، بن کارگری ، معیشت کارگران، حقوق بازنشستگان، و بسیاری از ناهنجاری هایی که جامعه کارگری دارد توجه می کردند. اصلا در بودجه سال 1401 به همسان سازی حقوق کارگری اشاره ای نشده است. 

امنیت شغلی کارگران با مشکل مواجه است

این فعال حوزه کارگری گفت: کارگران امنیت شغلی ندارند. کارفرمایان و شرکت های خدماتی از آنها چک سفید امضا می گیرند. قرارداد کمتر از یک ماه می بندند و نیروی کار را اخراج می کنند. همین سبببروز ناهنجاری های اجتماعی و افزایش سرقت ها ، و بسیاری از مشکلات دیگر نظیر؛ نابه‌سامانی های اجتماعی و روحی و روانی که حتی منجر به طلاق و فروپاشی خانواده ها می شود، ناشی از نداشتن امنیت شغلی نیروی کار ایران است.

دریابیگی گفت: نمایندگان مجلس باید برای دفاع از حقوق کارگر و جامعه کارگری تلاش کنند. دومین مشکل بحث واگذاری ها و جریان خصوصی سازی ها است. یک بنگاه دولتی را به بخش خصوصی واگذار می کنند ، کارگران را اخراج  می کنند و بعد زمین ها را می فروشند و آپارتمان سازی می کنند. بسیاری از مطالباب و حتی حق بیمه کارگری  را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمی کنند و در نتیجه تجمعات و تحصن های کارگری صورت می گیرد.

کدخبر: 769350 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟