7.5 درصد کودکان 12 تا 18 ساله واکسن کرونا نزده اند / کرونا روی غده تیروئید اثر می گذارد، نه واکسن آن

واکسیناسیون مادران باردار یکی از چالش های اخیر روند تزریق عمومی واکسن کرونا در ایران بوده است. تعداد معدودی از پزشکان می گویند که بهتر است واکسیناسیون مادران باردار انجام نشود، اما عمده متخصصان بهداشتی بر لزوم انجام واکسیناسیون مادران باردار تاکید دارند. واکسیناسیون مادران باردار می تواند از ابتلای این مادران و جنین آنها به کرونا جلوگیری کند. با توجه به این که زنان باردار جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند، واکسیناسیون مادران باردار حتما باید درباره واکسن های آنفولانزا و کرونا انجام شود. 

7.5 درصد کودکان 12 تا 18 ساله واکسن کرونا نزده اند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفت که سن واکسیناسیون در کشورمان به 9 سال کاهش یابد. براساس این تصمیم، در شرایطی که پیش از این تنها افراد بالای 12 سال در کشورمان مجاز به دریافت واکسن کرونا بودند، حالا توصیه می شود که تمام کودکان بین 9 تا 12 سال نیز واکسن کرونا دریافت کنند.

در این میان اما آمارهای آموزش و پرورش نشان می دهد که در حال حاضر حدود 92.5 درصد کودکان 12 تا 18 ساله دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و به حدود 75 درصد آنها نیز هر دو دُز واکسن تزریق شده است. در واقع می توان گفت در شرایطی ستاد ملی مبارزه با کرونا با واکسیناسیون کودکان 9 تا 12 سال موافقت کرده است که هنوز حدود 7.5 درصد والدین نوجوانان 12 تا 18 ساله، به فرزندان خود اجازه نداده اند که واکسن کرونا دریافت کنند. 

این نکته ای است که دکتر عالیه پوردست، رئیس مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: متاسفانه با توجه به برخی اخبار کذبی که در فضای مجازی درباره عوارض واکسن کرونا برای کودکان مطرح شده است، تعدادی از والدین کشورمان از تزریق واکسن به کودکان خود پرهیز می کنند، این در حالی است که تحقیقات بین المللی بسیار نشان می دهد که هیچ گونه عارضه جدی برای تزریق واکسن کرونا توسط کودکان به ثبت نرسیده است. 

واکسن کرونا برای کودکان عارضه جدی ندارد

این متخصص پیشگیری و کنترل عفونت ادامه داد: مضرات ابتلا به کرونا برای کودکان بسیار خطرناکتر از عوارض دریافت واکسن برای این قشر است و با توجه به این که کودکان جزو گروه های آسیب پذیر در برابر کرونا محسوب می شوند، ما به همه والدین توصیه می کنیم که واکسیناسیون کرونا برای کودکان را جدی بگیرند و به شایعه های موجود در فضای مجازی درباره عوارض واکسن کرونا برای کودکان توجه نکنند. 

وی افزود: تا کنون در هیچ مقاله ای در جهان، عوارض جدی ناشی از دریافت واکسن کرونا توسط کودکان به ثبت نرسیده است، ولی ما باید توجه داشته باشیم که در هر صورت واکسن کرونا از ویروس کشته‌شده، آدنو ویروس یا سایر بخش های ویروس سارس - کووید 2 ساخته شده است و به همین دلیل، تزریق واکسن کرونا ممکن است عوارضی خفیف را هم برای کودکان و عم بزرگسالان به همراه داشته باشد، اما این عوارض خفیف قطعا بسیار کمتر از عوارض احتمالی ناشی از ابتلا به کرونا است.

مادران باردار حتما باید واکسن کرونا دریافت کنند

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که صرف نظر از نوجوانان 12 تا 18 ساله، مادران باردار از جمله گروه هایی هستند که پوشش واکسیناسیون آنها نسبت به متوسط عمومی جامعه پایین تر است و متاسفانه بعضا شاهد آن هستیم که به جز طبیبان سنتی، پزشکان طب رایج نیز به زنان باردار توصیه می کنند که از تزریق واکسن کرونا خودداری کنند و همین مساله یکی از عوامل کاهش سطح پوشش واکسیناسیون مادران باردار در کشورمان بوده است. 

پوردست ضمن اشاره به این نکته گفت: براساس تحقیقات بین المللی متعدد، با توجه به این که مادران باردار از نظر فیزیولوژیکی جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند، بنابراین نه تنها مادران باردار نباید از دریافت واکسن کرونا پرهیز کنند، بلکه واکسیناسیون آنفولانزا و کووید19 به شدت برای مادران باردار توصیه می شود، چراکه اگر یک مادر باردار به کرونا مبتلا شود، هم جان او در خطر قرار می گیرد و هم جان جنینش که در خطر قرار دارد. 

این فوق تخصص پیشگیری و کنترل عفونت ادامه داد: تحقیقات مختلفی که در جهان انجام شده است، نشان می دهد که استفاده از واکسن سینوفارم برای مادران باردار هیچ منعی ندارد و بنابراین تمام خانم های باردار کشور ما می توانند از این واکسن استفاده کنند. البته هم اکنون ایران مشغول انجام کارآزمایی های بالینی برای بررسی تزریق واکسن برکت به بانوان باردار و شیرده است، اما هنوز نتیجه این کارآزمایی ها به صورت قطعی مشخص نشده است. 

فواید تزریق واکسن برای مادران باردار بسیار بیشتر از مضرات کروناست

رئیس مرکز طب پیشگیری ستاد اجرایی با بیان این که مادران باردار از همان نخستین روزهای بارداری تا پایان آن می توانند واکسن کرونا دریافت کنند، اظهار داشت: اساسا هیچ گونه محدودیت زمانی برای تزریق واکسن کرونا توسط مادران باردار وجود ندارد و تا به حال هیچ نوع عارضه جدی برای تزریق واکسن سینوفارم توسط مادران باردار به ثبت نرسیده است، بنابراین ما به همه مادران باردار توصیه می کنیم که حتما واکسن کرونا تزریق کنند. 

وی در ادامه تاکید کرد: بدون شک فواید تزریق واکسن برای مادران باردار بسیار بیشتر از مضرات ابتلا به کرونا است. همچنین تحقیقات جدید نشان می دهد که خانم های باردار جزو گروه هایی هستند که باید دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند. بنابراین با توجه به عدم وجود محدودیت زمانی برای تزریق واکسن کرونا توسط مادران باردار، اگر یک مادر در ماه های ابتدایی بارداری خود، دُز اول واکسن کرونا را تزریق کند، می تواند در ماه های میانی دُز دوم و در ماه های پایانی دُز سوم واکسن خود را دریافت کند. 

تاثیرات ابتلا به کرونا بر اختلال در عملکرد تیروئید

پوردست در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به برخی گزارش ها درباره مشاهده عوارض مربوط به اختلال در عملکرد تیروئید پس از دریافت واکسن کرونا توضیح داد: اساسا غده تیروئید، هورمون هایی را از خود آزاد می کند که برخی از این هورمون ها گیرنده های مخصوص کرونا را دارند که ویروس را به سمت این غده جذب می کنند. البته جذب شدن ویروس به غده تیروئید به دلیل فاکتورهای متفاوتی به وجود می آید و در برخی بیماران ممکن است ویروس کرونا به هیچ وجه جذب غده تیروئید نشود.

رئیس مرکز طب پیشگیری ستاد اجرایی ادامه داد: بسته به سن، بیماری های زمینه ای و سایر ریزفاکتورهای مربوط به افراد مختلف، احتمال جذب ویروس کرونا به غده تیروئید آنها متفاوت است، اما در هر صورت اگر ویروس جذب غده تیروئید شود، ممکن است علایم حاد التهاب غده تیروئید در برخی افراد ایجاد می شود که البته احتمال بروز این موضوع در میان افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند، بیشتر است.

واکسن کرونا تاثیری بر عملکرد غده تیروئید ندارد 

این فوق تخصص پیشگیری و کنترل عفونت با تاکید بر این که تا کنون گزارشی متقن درباره تاثیر منفی تزریق واکسن کرونا بر عملکرد غده تیروئید افراد ارائه نشده است، اظهار داشت: تا کنون هیچ مقاله قابل استنادی درباره این که واکسیناسیون کرونا می تواند موجب کم کاری یا پرکاری تیروئید شود، منتشر نشده است و علایمی هم که در اختلال در عملکرد غده تیروئید برخی افراد پس از دریافت واکسن کرونا مشاهده شده است، احتمالا به این خاطر بوده که این افراد در دوره نهفته بیماری کرونا، واکسن را دریافت کرده اند و این خود ویروس کووید19 بوده که منجر به اختلال در عملکرد تیروئید آنها شده است، نه واکسن آن.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود این که تمام افراد مبتلا به بیماری های گوناگون از جمله پرکاری یا کم کاری تیروئید بهتر است قبل از دریافت واکسن با پزشک متخصص مشورت کنند، اما بازهم انجام هیچ گونه آزمایش خاصی پیش از تزریق واکسن کرونا برای افرادی که دچار این عارضه ها هستند، توصیه نمی شود، چون اساسا واکسیناسیون عارضه ای جدی برای غده تیروئید به همراه ندارد و این خود ابتلا به کروناست که می تواند اختلالاتی را در عملکرد تیروئید تعداد معدودی از بیماران ایجاد کند.

کدخبر: 765208 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟