کاهش سواد دانشجویی در دوره کرونا / لزوم بازگشایی دانشگاه ها برای جلوگیری از افت شغلی در آینده

به گزارش رکنا ، کرونا در مقاطع مختلف تحصیلی افت سواد را ایجاد کرده است. کاهش سواد در پاندمیک کرونا فقط مختص دوره های ابتدایی و متوسطه نیست بلکه ضعف سواد در مقطع دانشگاه خیلی خطرناک تر نیز به نظر می رسد زیرا ضربه ای که کرونا در این مقطع به دانش جوانان هر جامعه می زند در پیشرفت یا عقب ماندگی آینده یک جامعه در عرصه های پزشکی ، مهندسی ، آموزشی ، فرهنگی و هنری ... اثر گذار خواهد بود.

در دوران کرونا بسیاری از مقاطع تحصیلی کلاس مجازی برگزار کردند. کلاس های مجازی هم مزیت دارد و هم مضرات. بیشتر دانشجویان از وضعیت کلاس های مجازی گله مند اند ، چرا که آموزش به خوبی کلاس حضوری صورت نمی گیرد، در این رابطه با یک کارشناس آموزش صحبت کردیم تا موضوع را بررسی کنیم.

به گزارش رکنا، وحید احمدی، کارشناس آموزش عالی در گفت و گو با رکنا، گفت: بعد از شیوع کرونا تصمیمات مبنی بر این بود که کلاس ها به صورت غیر حضوری و مجازی در مدارس و دانشگاه ها شکل بگیرد و عملا هم راه دیگری وجود نداشت. خب مسلما وقتی کلاس ها به صورت حضوری برگزار شود، استاد و دانشجو از ارتباط چشمی ، رفتاری و همچنین روابط عاطفی بیشتر بهره مند می شوند.

وی با اشاره به اینکه اوایل کرونا، زیرساخت ها و امکانات اولیه برای آموزش وجود نداشت، ادامه داد: برخی از این نرم افزار هایی که برای آموزش آنلاین استفاده می شود لایسنس های اصلی که باید را ندارند و یا اینکه توسعه پیدا نکرده است. البته اگر زیرساخت هم وجود داشته باشد، نمی تواند مانند فضای حضوری موثر باشد.

احمدی با بیان اینکه در قسمت هایی از آموزش و تحصیل افت داشته ایم، افزود: در برخی کلاس ها حضور واقعا لازم است. مثلا در آموزش مجازی، امکان حضور در آزمایشگاه و کارگاه ها وجود ندارد، در صورتی که حضور در کلاس های عملی بسیار حائز اهمیت است. در دوران کرونا کلاس های عملی به سختی برگزار شد و یا در بیشتر مواقع کلا برگزار نشد که این آسیب زا است.

وی با اشاره به مزیت کلاس های آنلاین گفت: با غیرحضوری شدن کلاس ها، محدودیت رفت و آمد ها برطرف شد. همچنین امکان این بود که کلاس ها خارج از وقت اداری برگزار شود. از طرفی همه جلسات و تدریس ها بدون استفاده از گچ و تخته برگزار شد. به واسطه کلاس های مجازی، خارجی ها به راحتی در کنفرانس هایمان شرکت کردند که مرز های بین دانشگاه ها برطرف شد که این ها مزیت کلاس آنلاین محسوب می شود.

احمدی با تاکید بر افت تحصیلی و کاهش کیفیت سواد در این دوران، گفت: به خاطر همین افت تحصیلی ها بیشتر دانشگاه ها تلاش دارند کلاس ها را حضوری برگزار کنند. این افت تحصیلی قطعا در شغل آینده دانشجویان تاثیر دارد، بنابراین اساتید باید کنترل بیشتری داشته باشند چون وقتی امتحانات مجازی با محدودیت مواجه است. مثلا می توانند در فضای مجازی تمرین و پروژه بدهند تا از افت تحصیلی جلوگیری شود و مشکلات حل شود.

کدخبر: 761209 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟