آسیب دیدگان سیل هرمزگان هنوز آواره هستند / قبل از این که یخ بزنند، به داد سیل زدگان رودان برسید + فیلم
حجم ویدیو: 20.33M | مدت زمان ویدیو: 00:02:46

سیل هرمزگان در هفته گذشته رخ داد. سیل هرمزگان آسیب های زیادی را به این استان وارد کرده است. با وجود هشدارهای مکرر هواشناسی مبنی بر وقوع سیل هرمزگان، تمهیدات لازم برای مقابله با سیل در این استان و البته سایر استان های سیل زده، به خوبی اجرایی نشد. آن طور که مهدی دوستی، استاندار هرمزگان گفته است، سیل هرمزگان منجر به وارد شدن آسیب یک هزار و 900 میلیارد تومانی به کشاورزی، باغات، منازل مسکونی و زیرساخت های این استان شده است. همچنین به گفته او، سیل هرمزگان باعث آب گرفتگی و آسیب دیدن 2 هزار واحد مسکونی در این استان شده است.

قطعی تلفن و اینترنت در روز نخست سیل رودان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هفته گذشته شاهد وقوع سیلی گسترده در برخی استان های جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب کرمان و بوشهر بودیم. البته از یک هفته قبل از وقوع سیل، سازمان هواشناسی کشور هشدارهای قرمز درباره وقوع این بلای طبیعی را صادر کرد و تمهیداتی هم برای مقابله با سیل در جنوب کشور اتخاذ شد، اما این تمهیدات کافی نبود و علاوه بر وارد شدن خسارت های شدید به منازل مسکونی، زمین های کشاورزی و تاسیسات مختلف استان های جنوبی کشور، 10 نفر از هموطنان نیز بر اثر وقوع سیل اخیر جان خود را از دست دادند.

در این میان، شهرستان رودان در استان هرمزگان یکی از بیشترین مناطق آسیب دیده از سیل هفته گذشته بود و در روز دوشنبه 13 دی که سیل شدید در این شهرستان به وقوع پیوست، تمام ارتباطات مخابراتی و اینترنتی این شهرستان قطع شد و همین مساله باعث شد که در نخستین وقوع سیل در استان هرمزگان، اطلاعات مربوط به خسارت های شدیدی که به رودان وارد شده بود، به خوبی به مرکز استان و سایر نقاط کشور مخابره نشود. البته قطع شدن اینترنت رودان کمتر از 24 ساعت طول کشید و از روز سه شنبه اطلاعات مختلف از این شهرستان به دیگر مناطق کشور مخابره شد.

مصطفی نجفی سنگ آبادی، عضو شورای شهر رودان ضمن اشاره به این نکته به خبرنگار رکنا گفت: از روز دوشنبه امدادرسانی به سیل زدگان توسط نیروهای شورای شهر، شهرداری، بسیج، هلال احمر و سایر نهادهای رودان آغاز شد و در همان روز اول ما توانستیم با استفاده از ماشین آلات مختلف هم آب منازل را تخلیه کنیم و هم آب ناشی از سیل را به مسیرهای خارج از شهرستان هدایت کنیم.

وی افزود: وقوع سیل در شهرستان رودان باعث آسیب دیدن خیابان ها و بسیاری از تاسیسات شهری منطقه شده است و هنوز هم شاهد حجم انبوه گل و لای در منازل مردم هستیم. البته نیروهای امدادی و شهرداری رودان در روز سه شنبه شست و شوی وسایل منزل مردم را انجام دادند و در همان روز نیز نیروهای هلال احمر یک کمپ را در یکی از مدارس رودان برای اسکان سیل زدگان دایر کردند که البته بیشتر مردم حاضر به ترک منازل خود نشدند و با چادرهایی که از هلال احمر تحویل گرفتند، در منازل خود ساکن شدند.

پتو، بخاری و مواد غذایی؛ مهمترین نیازهای سیل زدگان رودان

نجفی با تاکید بر وجود سرمای شدید در شهرستان رودان اظهار داشت: از روز چهارشنبه سرمای شدید بر منطقه حاکم شده و با توجه به این که وسایل گرمایشی بسیاری از مردم بر اثر وقوع سیل آسیب دیده است، هلال احمر تعدادی بخاری نفتی و برقی به سیل زدگان تحویل داده است و روز جمعه نیز نفت مورد نیاز برای گرمایش اهالی رودان از طرف شرکت نفت استان تامین شد.

عضو شورای شهر رودان ادامه داد: از همان نخستین روز وقوع سیل، برخی خیران منطقه برای کمک به سیل زدگان رودان دست به کار شده اند و در این زمینه حتی بعضی از تعمیرکاران رودان حاضر شده اند که لوازم خانگی آسیب دیده مردم را به صورت رایگان تعمیر کنند. همچنین نیروهای جهادی حاضر در سطح استان نیز برای کمک به سیل زدگان پای کار آمده و هرکدام حاضر شده اند که تعدادی از منازل تخریب شده بر اثر سیل را بازسازی کنند.

این مقام مسئول با بیان این که هم اکنون «پتو» و «بخاری» مهمترین نیازهای سیل زدگان رودان محسوب می شود، عنوان کرد: با توجه به این که تمام لوازم خانگی بخش زیادی از سیل زدگان رودان به زیر آب رفته است، این افراد در پخت و پز به مشکل خورده اند و تا زمانی که اجاق گازهای سیل زدگان تعمیر شود یا آنها بتوانند اجاق های جدیدی را برای خود فراهم کنند، نیاز است که مواد غذایی به سیل زدگان رودان اختصاص یابد.

وی در ادامه تاکید کرد: ترمیم منازل آسیب دیده از سیل، یکی از اصلی ترین نیازهای کنونی سیل زدگان رودان محسوب می شود، چراکه با وجود فقدان تلفات جانی بر اثر وقوع سیل در شهرستان رودان، شاهد تخریب جزئی و حتی کلی منازل مختلف مردم در شهر رودان و روستاهای اطراف بودیم که نیاز است با کمک مسئولان بنیاد مسکن و با همت خیران، هرچه زودتر واحدهای مسکونی مردم تعمیر شود.

تمام هموطنان به کمک سیل زدگان رودان بیایند

نجفی در پاسخ به این سوال که چه تسهیلاتی قرار است به سیل زدگان رودان اختصاص یابد، گفت: اخیرا استاندار هرمزگان و وزیر کشور از شهرستان رودان بازدید کردند، اما هنوز وعده صد در صدی در این زمینه ارائه نشده است، اما بازهم قرار شده که پرداخت وام های کشاورزان دو سال به تعویق بیفتد و همچنین مقداری کمک بلاعوض و میزانی هم تسهیلات به سیل زدگان پرداخت شود تا خودشان بتوانند منازل خود را ترمیم کنند.

عضو شورای شهر رودان ادامه داد: با توجه به این که حجم خسارات ناشی از سیل در شهرستان رودان زیاد است، برطرف شدن این خسارت ها نیاز به همکاری همه خیران و مسئولان دستگاه های دولتی و عمومی دارد و برای این که ما بتوانیم در مدت زمان کوتاه تری به سیل زدگان خدمت کنیم و آنها را از سرما نجات دهیم، نیاز به همراهی تمام نهادها و مردم شهرستان وجود دارد. البته من از طرف اعضای شورای شهر رودان از حاج آقا دُری، امام جمعه، فرماندار شهرستان، شهردار و سایر مسئولان محلی که در روزهای اخیر پای کار کمک به سیل زدگان بودند، کمال تشکر را دارم.

این مقام مسئول با اشاره به پویشی که اخیرا اعضای شورای شهر برای کمک به سیل زدگان رودان راه اندازی کرده اند، اظهار داشت: با توجه به این که هنوز هم مردم شهرستان رودان نیاز به دریافت کمک های ویژه ای از خیران دارند، ما تلاش داریم که از توانایی سایر هموطنان برای کمک به سیل زدگان رودان استفاده کنیم و براین اساس، کسانی که می خواهند به سیل زدگان منطقه ما کمک کنند، می توانند کمک های نقدی خود را به شماره کارت اعلام‌شده واریز کنند.

وی در پایان تصریح کرد: از امروز قرار شده است که کارمندان شورای شهر و شهرداری رودان تمام آسیب های جزئی و کلی وارده به منازل مختلف در سطح شهرستان را بررسی کنند تا پس از تهیه فهرست کامل از نیازهای اهالی رودان، با توجه به مقدار مبلغی که در روزهای آینده با همت خیران سطح کشور جمع آوری خواهد شد، به سیل زدگان رودان کمک کنند.

گفتنی است؛ تمام هموطنان می توانند برای یاری سیل زدگان رودان، کمک های نقدی خود را به شماره کارت زیر واریز کنند:

6395991160355665

به نام مصطفی نجفی سنگ آبادی – عضو شورای شهر رودان

کدخبر: 760074 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟