حذف مازوت سوزی با توسعه استفاده از سلول های خورشیدی/ شهرداری ها پیشگام باشند

انرژی خورشیدی یکی از مهمترین انرژی های تجدیدپذیر در جهان است. در سال های اخیر بسیاری از کشورهای جهان به سمت استفاده هرچه بیشتر از انرژی خورشیدی رفته اند. توسعه استفاده از انرژی خورشیدی می تواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت های فسیلی در جهان داشته باشد. ایران یکی از کشورهایی است که پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی دارد. این در حالی است که متاسفانه فقط حدود 0.5 درصد از برق کشورمان با استفاده از انرژی خورشیدی تولید می شود.

فقط 0.5 درصد برق ایران با انرژی خورشیدی تولید می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان به این نتیجه رسیده اند که با توجه به آلایندگی بالای سوخت های فسیلی، نقش بالای مصرف این سوخت ها در بروز پدیده گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی ناشی از آن و البته کاهش ذخیره سوخت های فسیلی در سال های آتی، باید رفته رفته به توسعه استفاده از انرژی های پاک بخصوص انرژی خورشیدی روی آورد، هم اکنون براساس آمارهای رسمی وزارت نیرو، کمتر از 1.1 درصد برق ایران با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تولید می شود که تنها حدود نیمی از این مقدار مربوط به انرژی خورشیدی است و بر این اساس می توان گفت تنها حدود 0.5 درصد برق کشور با استفاده از انرژی خورشیدی تولید می شود.

این در حالی است که با توجه به ظرفیت بالای ایران برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی، بدون شک استفاده هرچه بیشتر از این انرژی می تواند منجر به کاهش مصرف سوخت های فسیلی به‌ویژه استفاده از مازوت در نیروگاه های کشور شود و در نتیجه به کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها کمک کند. در چنین شرایطی باید توجه داشت که در سال های اخیر سلول های خورشیدی یا همان سیستم های فتوولتائیک زیادی در سطح جهان تولید شده اند که می توانند با هزینه ای به صرفه تر از نیروگاه های خورشیدی بزرگ، انرژی خورشیدی را به برق تبدیل کنند و قطعا استفاده از این سلول ها در تاسیسات مختلف شهری و مسکونی می تواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت های فسیلی در نیروگاه ها داشته باشد.

این نکته ای است که دکتر محمود یعقوبی، طراح و مجری اولین نیروگاه خورشیدی سهموی خطی در خاورمیانه در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: اکنون در تمام جهان ثابت شده است که استفاده هرچه بیشتر از سلول های خورشیدی در اماکن عمومی می تواند منجر به کاهش مصرف سوخت های فسیلی در نیروگاه ها شود و در شرایطی که به گفته مسئولان وزارت نیرو، تنها حدود 10 درصد از برق تولیدی کشور با استفاده از سوزاندن مازوت تامین می شود، اگر ما بتوانیم کاری کنیم که این 10 درصد با استفاده از انرژی خورشیدی تولید شود، قطعا مشکل مازوت سوزی در نیروگاه های کشور حل خواهد شد.

صرفه جویی در مصرف آب با توسعه استفاده از انرژی خورشیدی

یعقوبی با بیان این که توسعه استفاده از سلول های خورشیدی منجر به کاهش محسوس مصرف سوخت های فسیلی در کشورهای پیشرفته شده است، گفت: اکنون بسیاری از کشورهای توسعه یافته به این نتیجه رسیده اند که باید برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی بخصوص مازوت و زغال سنگ در نیروگاه ها، هرچه بیشتر به گسترش استفاده از سلول های خورشیدی و سایر انرژی های تجدیدپذیر در کشورهای خود بپردازند.

طراح اولین نیروگاه خورشیدی سهموی خطی در خاورمیانه ادامه داد: هم اکنون ظرفیت تمام نیروگاه های ما برای تولید برق حدود 85 هزار مگاوات است و اگر دولت بتواند تا چهار سال آینده به وعده خود مبنی بر افزایش 10 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق با استفاده از انرژی تجدیدپذیر عمل کند، در این صورت سهم انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق کشور بیشتر از 10 درصد خواهد شد و دیگر بهانه ای برای مازوت سوزی در نیروگاه های باقی نمی ماند.

وی در ادامه تاکید کرد: نیروگاه های حرارتی علاوه بر مصرف شدید سوخت های فسیلی، آب بسیار زیادی نیز مصرف می کنند و این در حالی است که حجم آب مصرفی سیستم های فتوولتائیک حدود یک پنجم تا یک ششم نیروگاه های حرارتی است و بنابراین توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در کشورمان می تواند نقش مهمی در کاهش مصرف آب در کشور نیز داشته باشد.

دولت و مجلس باید برای عمومی شدن استفاده از انرژی خورشیدی برنامه ریزی کنند

یعقوبی با تاکید بر هزینه بر بودن استفاده از سلول های خورشیدی عنوان کرد: با وجود پیشرفت محسوس فناوری های مربوط به تولید سلول های خورشیدی و کاهش محسوس هزینه تولید این سلول ها در سال های اخیر، اما هنوز هم استفاده از این سلول ها برای مردم عادی در سطح جهان گران تلقی می شود و در کشورهای توسعه یافته نیز همچنان دولت ها یارانه های مختلفی را به مردم می پردازند تا آنها را ترغیب کنند که از سلول های خورشیدی در منازل خود استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان این که شهرداری ها در درجه اول و سایر سازمان های دولتی در درجه دوم می توانند پیشگام توسعه استفاده از انرژی خورشدی در سطح کشور باشند، اظهار داشت: برای این که استفاده از انرژی خورشیدی در کشورمان جنبه عمومی پیدا کند، در ابتدا این نهادهای دولتی و حاکمیتی مختلف هستند که باید به استفاده از سلول های خورشیدی در تاسیسات خود بپردازند. برای این منظور نیز دولت و مجلس باید سازمان های گوناگون را مکلف کنند که سال به سال سهم استفاده از انرژی خورشیدی و سایر انرژی های تجدیدپذیر در برق مصرفی خود را افزایش دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت و مجلس باید برای توسعه هرچه بیشتر استفاده از انرژی خورشیدی در کشور، برنامه ای مدون برای حمایت از شهروندانی داشته باشد که تمایل دارند سلول های خورشیدی را در منازل خود نصب کنند؛ به نحوی که دستگاه اجرایی در درجه اول باید بخشی از هزینه نصب سلول های خورشیدی در واحدهای مسکونی را بپردازد و در درجه دوم باید برق تولیدی از این سلول ها را به صورت تضمینی از مردم بخرد تا شهروندان راغب شوند که هرچه کمتر از برق شهری استفاده کنند.

شهرداری ها با توسعه استفاده از انرژی خورشیدی با آلودگی هوا مبارزه کنند  

یعقوبی با تاکید بر این که شهرداری های کلانشهرها می توانند نقش مهمی در گسترش استفاده از انرژی خورشیدی در کشور داشته باشند، گفت: شهرداری ها حتما می توانند در بوستان ها، تفرجگاه ها و برخی معابر عمومی که خطرات آن کمتر است، برای تولید برق مورد نیاز لامپ ها از سلول های خورشیدی استفاده کنند. البته اگر شهرداری ها بتوانند سیستم هایی را تهیه کنند که در آنها انرژی برق تولیدشده با استفاده از انرژی خورشیدی ذخیره می شود، در آن صورت می توان برای تمام معابر شهری از جمله میدان های بزرگ از انرژی خورشیدی استفاده کرد.

این کارشناس انرژی خورشیدی ادامه داد: اگر شهرداری ها علاوه بر بوستان ها و معابر عمومی، در ساختمان های خود نیز از سلول های خورشیدی استفاده کنند، قطعا می توانند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت های فسیلی برای تولید برق در کشور ایفا کنند. ضمن این که حرکت شهرداری های تهران و دیگر کلانشهرها به این سمت، تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها خواهد گذاشت. بنابراین شهرداری ها می توانند با استفاده از انرژی خورشیدی با آلودگی هوا مبارزه کنند.

وی در پایان تصریح کرد: برای این که استفاده از سلول های خورشیدی در واحدهای مسکونی برای مردم عادی به صرفه محسوب شود، دولت در چند سال ابتدایی پس از نصب سلول های خورشیدی در منازل مردم، باید برق تولیدشده توسط این سلول های خورشیدی را به صورت تضمینی از شهروندان بخرد. همچنین دستگاه اجرایی باید توجه داشته باشد که عمومی شدن نصب سلول های خورشیدی در خانه های مردم می تواند کمک زیادی در کاهش بار پیک در ساعات اوج مصرف برق داشته باشد.

کدخبر: 757708 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟