وزارت بهداشت: کیفیت آب تهران را به صورت مستمر نظارت می کنیم

کیفیت آب تهران همواره مورد مناقشه زیادی بوده است. با وجود این که وزارت نیرو تاکید دارد که کیفیت آب تهران هیچ مشکلی ندارد، اما برخی کارشناسان معتقدند که کیفیت آب تهران دچار مشکلات زیادی است. صبح امروز دکتر علیرضا برهانی، کارشناس منابع آبی در این باره به رکنا گفت که کیفیت آب تهران دچار مشکلات زیادی است و پساب و مواد شیمیایی خطرناک از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها در بالادست مخازن سدها وارد آب تهران می شود و حتی امکان تصفیه این مواد شیمیایی توسط تصفیه خانه های تهران وجود ندارد، چون اساسا تصفیه خانه ها در سراسر جهان برای تصفیه حد مشخصی از آلودگی آب ساخته می شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صبح امروز، دکتر علیرضا برهانی، کارشناس منابع آبی و استاد تمام دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی در گفت و گو با رکنا، از کاهش محسوس کیفیت آب تهران در سال های اخیر و ورود پساب و مواد شیمیایی خطرناک و غیرقابل تصفیه به دلیل ساخت و سازهای بالادست سدها به منابع آبی تهران خبر داد و تاکید کرد که آب تهران از نظر شرب دچار مشکلات زیادی است.

در این میان اما غلامرضا شقاقی، رئیس گروه بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که وزارت بهداشت نظارت مستمری بر کیفیت آب تهران دارد، به رکنا گفت: آب تهران توسط شرکت آب و فاضلاب تهران تامین و توزیع می شود و طبق قانون وزارت نیرو به عنوان متولی تامین آب باید از سلامت آبی که در اختیار مردم قرار می دهد، اطمینان حاصل کند و وزارت نیرو سلامت آب را با آزمایش های مختلفی که روی آب انجام می دهد، بررسی می کند.

وی افزود: وزارت بهداشت نیز در کنار وزارت نیرو وظیفه دارد که کیفیت آب تهران را بررسی کند و این وزارتخانه سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی را مشغول نظارت بر آب تهران کرده است و این دانشگاه ها آزمایشگاه های مجهزی در این زمینه دارند و آب تهران را از جنبه عوامل مختلف فیزیکی، میکروبی و شیمیایی بررسی می کنند.

شقاقی تاکید کرد: وزارت بهداشت نظارت کافی را روی کیفیت آب تهران دارد و اگر مشکلی درباره کیفیت آب تهران وجود داشته باشد، این وزارتخانه سریعا مساله را به وزارت نیرو اطلاع می دهد. البته ما تا کنون گزارشی درباره آلودگی آب تهران دریافت نکرده ایم و مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت و وزارت نیرو اگر متوجه آلودگی آب تهران شوند، به سرعت این مساله را به اطلاع خواهند رساند.

گفتنی است؛ در حالی عصر امروز رئیس گروه بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت این صحبت ها را در گفت و گو با رکنا مطرح کرده است که روز گذشته پیگیری های مکرر رکنا از مسئولان مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت از این حکایت داشت که هیچ کس در این وزارتخانه بر کیفیت آب لوله کشی تهران نظارت نمی کند و تامین سلامت این آب صرفا بر عهده خود وزارت نیرو قرار داده شده است، چون دیروز مسئولان مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا از این که چه کسی در این وزارتخانه مسئول رسیدگی به کیفیت آب تهران است، اظهار بی اطلاعی کردند.

کدخبر: 756777 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟