نابودی گنج ملی ایران با بی تدبیری و بخش نامه های فسیلی

صنعت گردشگری ایران، این روزها، بدترین دوره خود را تجربه می‌کند. در حالی‌که بحران‌های داخلی و خارجی ماه‌های اخیر ایران، باعث شده بود ایران تقریبا از فهرست مقاصد گردشگری خارجی حذف شود، فعالان صنعت گردشگری، به تعطیلات نوروز و سفرهای داخلی چشم دوخته بودند. امیدی که حالا، با گسترش ویروس کرونا در گوشه و کنار ایران، نقش بر آب شده و از دست رفته است. آیا هتل‌ ها و آژانس‌ های مسافرتی، می‌ توانند پس از بحران کرونا، دوباره سر پا شوند؟

به گزارش رکنا، مرتضی خاکسار، کارشناس گردشگری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در رابطه با اوضاع گردشگری کشور گفت: در هر صنفی که اتحادیه های صنفی برای بررسی موضوعات مختلف صنوف تشکیل می شود. اگر در این تشکل ها برنامه ریزی داشته باشند، این برنامه ریزی ها به نتیجه می رسد. همانطور انجمن دفاتر خدمات هوایی در کشور داریم یا انجمن هتلداران.

وی افزود: اگر بخواهیم بگوییم با تشکیل این تشکل ها صنعت گردشگری از بین نمی رود و حفظ می شود، باید شرایط دیگر را هم در نظر داشته باشیم. باید ببینم که برای زیر ساخت های گردشگری را برای رسیدن به یک صنعت و تولیدی که پا به پای صنایع دیگر است برنامه ریزی و تخصیص بودجه داریم و یا اینکه در بحرانی مثل کرونا چه کار هایی برای این صنایع انجام داده ایم.

وی ادامه داد: باید ببینیم پس از تشکیل وزارت گردشگری، چه میزان از آدم های متخصص را جذب کردیم و چه میزان طرح و لوایح کارشناسی به بدنه دولت معرفی کردیم. یا اینکه آیا دولت در جذب کارشناسان صنعت گردشگری برای رفع چالش های این صنعت فراخوانی گذاشته و آیا اصلا ما می خواهیم صنعت گردشگری داشته باشیم؟

به میزان کافی به صنعت گردشگری بودجه اختصاص ندادیم!

این کارشناس با اشاره به اینکه باید در این خصوص برنامه ریزی مدون داشت و از کارشناسان و متخصصان در این زمینه دعوت کرد، گقت: متاسفانه بودجه تخصیص یافته در کشور برای صنایع مختلف عادلانه نیست. با وجود اینکه اکثر مشاغل به صنعت گردشگری در کشور وابسته اند، اما ما به میزان کافی به صنعت گردشگری بودجه اختصاص ندادیم!  همچنین رویه های سنتی و تکراری، بخش نامه های فسیل شده که بروز نیستند نه تنها به بهبود صنعت گردشگری کمک نمی کنند بلکه این قوانین و بروکراسی های دست و پا گیر ، چرخ صنعت گردشگری را لنگ می کنند.

به کمک تشکل ها باید گردشگری را احیا کنیم

وی با اشاره به اینکه سایر کشور ها با برنامه ریزی و اصلاح ساختار توانسته اند در گردشگری باشند، بیان کرد: اگر ما در یک صنعت باشیم و در آن زمینه دانش کافی نداشته باشیم نمی توانیم در آن زمینه موفق باشیم. عدم برنامه ریزی و عدم تمرکز بر روی برنامه های بازار بزرگ گردشگری یک آسیب به این صنعت است. صنعت گردشگری یک صنعت جهان شمول است و از نظر اشتغال و تولید مهم است.

خاکسار با اشاره به پیامد های خوب صنعت گردشگری گفت: اگر صنعت گردشگری بر روی روال باشد، میزان بزهکاری کم می شود، میزان جرم و جنایت کم می شود. حضور تشکل های صنفی در کنار قسمت های مختلف گردشگری باعث پیشرفت است اگر همه تشکل ها دست به دست هم دهند و فرصت ها و تهدید های هر منطقه را به نمایندگان هر شهر بگویند به این شکل اگر باشد ما می توانیم مشکلات را از زبان مردم بشنویم و  جهشی در صنعت گردشگری داشته باشیم.

کدخبر: 756280 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟