کمبود شدید تخت ICU کودکان / جوش؛ نشانه شایع سویه امیکرون در اطفال

سویه امیکرون جدیدترین سویه کروناست. سویه امیکرون برای نخستین بار در کشور بوتسوانا در قلب آفریقای جنوبی شناسایی شد. سویه امیکرون قدرت سرایت پذیری بیشتری نسبت به سویه های قبلی کرونا دارد. سویه امیکرون همچنان مقاومت بالاتری در برابر واکسن های موجود نسبت به سویه های قبلی کرونا دارد. سویه امیکرون همچنین کودکان را بسیار بیشتر از سویه های قبلی درگیر می کند.

کودکان؛ گروه پرخطر سویه امیکرون

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز یکشنبه ورود سویه امیکرون به ایران توسط مسئولان وزارت بهداشت تایید شد و از همان زمان، نگرانی ها از آغاز یک پیک جدید کرونا در کشورمان شدت گرفت. در این میان اما با توجه به این که گزارش های اولیه از ابتلای بیشتر کودکان به سویه امیکرون نسبت به سویه های قبلی کرونا حکایت دارد و حتی پژوهش های انجام شده در روزهای ابتدایی شیوع امیکرون در آفریقای جنوبی نشان می دهد که 10 درصد موارد بستری سویه امیکرون در این کشور کودکان زیر 2 سال بودند، بنابراین نگرانی از درگیر شدن هرچه بیشتر کودکان ایرانی با سویه امیکرون با ورود این سویه جدید به کشورمان شدت یافته است.

این نکته ای است که دکتر عالیه پوردست، رئیس مرکز طب پیشگیری و ارتقای سلامت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: سویه امیکرون یک ویروس نوپدید است و علایم بالینی آن هم در همین زمان که این سویه به تازگی به دنیا معرفی شده، مشاهده می شود. اما گزارش های اولیه از سویه امیکرون نشان می دهد که احتمال ابتلای کودکان به این سویه کرونا به شکل محسوسی از سویه های قبلی بیشتر است.

وی افزود: با وجود این که سویه امیکرون یک ویروس تنفسی است، اما نشانه های ابتلا به امیکرون در کودکان بیشتر به صورت علایم و ضایعات پوستی مانند جوش ظاهر می شود و علایم تنفسی مربوط به ابتلا به امیکرون در کودکان از بزرگسالان کمتر است. این در حالی است که کودکان، گروه پرخطر سویه امیکرون محسوب می شوند.

کمبود امکانات درمانی مخصوص کودکان برای مقابله با امیکرون

این فوق تخصص پیشگیری و کنترل عفونت در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار داشت: با وجود این که احتمال ابتلا به امیکرون نسبت به سویه های قبلی کرونا در کودکان بیشتر است، اما متاسفانه تعداد تخت های بیمارستانی مخصوص کودکان در کشورمان کافی نیست و اگر سویه امیکرون منجر به بروز موج شدید ابتلای کودکان شود، قطعا کمبود تخت بیمارستانی مورد نیاز برای کودکان مواجه خواهیم شد.

نکته مهم دیگری که از نظر این متخصص بیماری های عفونی باید به آن توجه داشت، این است که در صورت ابتلای گسترده کودکان به سویه امیکرون، احتمالا بخشی از آنها نیاز به بستری شدن در ICU پیدا خواهند کرد و متاسفانه در کشورمان با کمبود شدید تعداد تخت های ICU مخصوص کودکان مواجه هستیم.

وی در همین راستا تاکید کرد: علاوه بر کمبود تخت بیمارستانی و تخت ICU مخصوص کودکان در ایران، معضل بزرگ دیگر ما رعایت استانداردهای تهویه و استانداردهای ایزولاسیون مخصوص بستری کودکان است که متاسفانه در عمده بیمارستان های دولتی و خصوصی از این نظر مشکل داریم.

علایم امیکرون چه تفاوتی با سویه های قبلی کرونا دارد؟

پوردست درباره مهمترین تفاوت های مربوط به نشانه های ابتلا به امیکرون نسبت به دیگر سویه های کرونا توضیح داد: علایم ابتلا به سویه امیکرون در بزرگسالان بیشتر شامل آبریزش بینی، عطسه، سرفه، خستگی و سردرد است، اما ابتلا به سویه های قبلی کرونا بیشتر به صورت خستگی، کوفتگی، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، گلودرد و سرفه خودش را نشان می داد، اما گزارش ها نشان می دهد که علامت از دست دادن حس بویایی و چشایی در سویه امیکرون مشاهده نمی شود.

رئیس مرکز طب پیشگیری ستاد اجرایی ادامه داد: گزارش های اولیه از سویه امیکرون نشان می دهد که برخلاف کرونای دلتا، میزان پایین آمدن سطح اکسیژن خون در مبتلایان به امیکرون کمتر است و به همین دلیل، نیاز به بستری شدن در ICU در سویه امیکرون نسبت به سویه های قبلی کرونا پایین تر است و اساسا بزرگسالان با دچار شدن به سویه امیکرون، کمتر به بیماری های شدید مبتلا می شوند.

مدارس را حداقل برای یک ماه تعطیل کنیم

اما با وجود این که احتمال ابتلا به انواع شدید بیماری با دچار شدن به سویه امیکرون در بزرگسالان کمتر است، ولی آن طور که پوردست می گوید، کودکان جزو گروه های پرخطر در معرض سویه امیکرون و مسئولان وزارت بهداشت باید از همین حالا برای احتمال بروز یک موج بیماری در میان اطفال، به اندازه کافی برای بستری کودکان و بستری اطفال تخت ICU پیش بینی کنند.

رئیس مرکز طب پیشگیری ستاد اجرایی با تاکید بر لزوم تعطیلی مدارس تصریح کرد: با توجه به این که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، شیوع سویه امیکرون در کشورمان، زنگ خطر شروع پیک جدید کرونا بخصوص در میان کودکان را به صدا درآورده است، ما باید هرچه زودتر مدارس را حداقل برای یک ماه تعطیل کنیم، چون تعداد تخت های ICU اطفال در کشور بسیار کم است و اگر سویه امیکرون در میان کودکان ایرانی شیوع پیدا کند، بحران بزرگی در کشورمان ایجاد خواهد شد.

به گفته این فوق تخصص پیشگیری و کنترل عفونت، با وجود این که سویه امیکرون برای بزرگسالان از سویه های قبلی کرونا خوش‌خیم‌تر محسوب می شود، اما این سویه برای کودکان خطرناکتر از سویه های قبلی کروناست و با توجه به این که در فصل سرما میزان بروز عفونت های ویروسی در کودکان افزایش می یابد، ترکیب امیکرون با عفونت هایی از جمله آنفولانزا می تواند منجر به بروز بیماری های بسیار خطرناک در میان کودکان شود.

علایم امیکرون و سرماخوردگی به شدت مشابه است

پوردست با تاکید بر مشابه بودن علایم ابتلا به سویه امیکرون و ویروس سرماخوردگی، اظهار داشت: ابتلا به سرماخوردگی با نشانه هایی از جمله آبریزش بینی، عطسه، سردرد، خستگی و گلودرد ظاهر می شود و علایم ابتلا به امیکرون نیز دقیقا مشابه سرماخوردگی است و تنها روشی که با استفاده از آن می توان تفکیک بین ابتلا به امیکرون با سرماخوردگی را مشخص کرد، انجام تست PCR است.

تست سریع کرونا، امیکرون را تشخیص نمی دهد

در این میان به گفته رئیس مرکز طب پیشگیری ستاد اجرایی، انجام تست سریع کرونا نمی تواند احتمال ابتلای افراد به امیکرون را تشخیص دهد، چراکه آنتی ژن موجود در سویه امیکرون، توسط کیت های مخصوص تست های سریع کرونا مشخص نمی شود و در صورت ابتلای یک فرد به سویه امیکرون، انجام تست با استفاده از این کیت ها، ممکن است نتیجه منفی کاذب را به همراه داشته باشد.

این فوق تخصص پیشگیری و کنترل عفونت ادامه داد: در شرایط کنونی انجام تست PCR به عنوان اولین راهکار برای شناسایی ابتلا به امیکرون توصیه نمی شود و ما از تمام بیماران که دارای علامت های ابتلا به امیکرون هستند، درخواست می کنیم که در صورت داشتن علایمی نظیر عطسه، سرفه، سردرد، خستگی و گلودرد، حتما به پزشکان عفونی یا عمومی مراجعه کنند و کار تشخیص احتمال ابتلا به امیکرون یا سرماخوردگی را به پزشکان واگذار کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: پزشکان بسته به سن و بیماری های زمینه ای افراد می توانند انجام تست PCR را در زمان مناسب برای افراد مختلف تجویز کنند، به نحوی که اگر یک فرد مبتلا به بیماری های زمینه ای یا مسن به پزشکان مراجعه کند، آنها باید بلافاصله انجام تست PCR را برایشان تجویز کنند، اما اگر یک کودک یا نوجوان فاقد بیماری های زمینه ای به پزشکان مراجعه کند، آنها ابتدا می توانند که برای این فرد دارو تجویز کنند و اگر بعد از سه روز علایم آنها بهبود پیدا نکرد، برایشان تست PCR تجویز کنند.

احتمال خطای تست های PCR موجود در ایران در تشخیص امیکرون

این متخصص بیماری های عفونی در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار داشت: با وجود این که انجام تست PCR فعلا مطمئن ترین راهکار برای پی بردن به ابتلای یک فرد به سویه امیکرون محسوب می شود، اما بازهم باید توجه داشت که تست های PCR موجود در ایران ممکن است در صورت ابتلای یک فرد به امیکرون، به صورت کاذب منفی نشان دهند، چون تست هایی که در کشورمان داریم، فعلا بیشتر می توانند ابتلا به سویه دلتا و سویه های قبلی کرونا را مشخص کنند و به همین دلیل، احتمال دارد حتی تست PCR نیز نتواند ابتلای یک فرد به امیکرون را به صورت قطعی نشان دهد.

وی در پایان تصریح کرد: مهمترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به امیکرون، پرهیز از حضور در تجمعات و استفاده مداوم از ماسک است؛ به نحوی که استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به امیکرون از سویه دلتا نیز مهمتر است، چراکه سویه امیکرون به شدت مسری تر از سویه دلتاست. البته بعد از استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی نیز حضور در مکان های دارای تهویه مناسب، به شدت برای جلوگیری از سرایت امیکرون توصیه می شود.

کدخبر: 753654 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟