بررسی نگهداری سالمندان در منزل  و عوامل پیرامون آن

سالمندی شرایط خاصی از زندگی است که در طی آن ممکن است فرد به انواع بیماری‌های مزمن و حاد مبتلا شود. این بیماری‌ها که در این سنین بروز می‌کنند به دلیل ضعف سیستم ایمنی و ضعف جسمانی فرد سالمند ممکن است رو به وخامت گذاشته و در نهایت باعث افت کیفیت زندگی و توانایی‌های فرد در مدیریت امور شخصی و اجتماعی شود. نگهداری سالمند در منزل در این شرایط مساله ی مهم و با اهمیتی می باشد.

بسیاری از سالمندان در سال‌های انتهایی عمر خود زمین‌گیر بوده و قادر به انجام بسیاری از کار‌های خود نیستند. برای مثال آشپزی کردن، نظافت و امور شخصی. بر اثر این زمین گیری بسیاری از این افراد دچار زخم‌های بستر شده و رنج فراوانی تحمل می‌کنند.

در این هنگام غالباً وظیفه نگهداری از سالمند بر عهده افراد خانواده است. فرزندان و خانواده درجه یک فرد معمولاً کسانی هستند که این کار را بر عهده می‌گیرند. اما مشکلی در این میان وجود دارد. افراد خانواده ممکن است به دلیل مشغله فراوان توان و وقت لازم برای نگهداری از سالمند رنجور خود را ندارند. از طرف دیگر برخی انواع مراقبت‌ها و نگهداری‌ها نیاز به تخصص و توانایی بالا در رسیدگی به امور سالمند دارد.

برای مثال در زمانی که سالمند دچار زخم بستر شده است یا ناراحتی‌های حرکتی و فیزیکی شدید دارد رسیدگی به بیمار باید با ظرافت‌ها و تخصص خاصی انجام شود از این رو معمولاً در موارد حاد افراد نگهداری از سالمند را به دیگران سپرده و در مقابل این خدمات به این افراد پول پرداخت می‌کنند.

یکی از این موارد که بسیار اهمیت داراد خانه سالمندان است. خانه سالمند ان مکانی است که در آن سالمندان به صورت حرفه‌ای و تخصصی و زیر نظر پزشکاران و پرستاران حرفه‌ای نگهداری می‌شوند. در این خانه‌ها معاینات پزشکی و امور مرقبتی و درمانی از سالمند به نحو احسن انجام می‌شود.

مشکلی که در این راستا وجود دارد دوری فرد سالمند از افراد خانواده است که می‌تواند باعث تضعیف روحیه سالمند شود. با توجه به مشغله بالای افراد در این روزگار ممکن است امکان سر زدن مداوم و زود به سالمندی که در خانه سالمندان است را نداشته باشند.

در این موقعیت راه حل چیست؟

مرکز خدمات مراقبتی زندگی برتر

مرکز خدمات مراقبتی زندگی برتر خدمات مراقبتی در واقع سازمانی است که با استفاده از انجام مراحل و آموزش‌های تخصصی مراقبین و پرستارهایی برای نگهداری از سالمند تربیت کرده آموزش می‌دهند و در صورت تقاضا به متقاضیان معرفی می‌شوند.از مهم ترین و با اهمیت ترین موارد پرستار سالمند می باشد.

2

افرادی که از این مرکز به منازل متقاضیان اعزام می‌شوند معمولاً در قالب پرستار مراقبتی و پرستار بالینی جای می‌گیرند.

پرستار مراقبتی

این افراد وظیفه نگهداری از سالمند تقریباً در تمام جوانب زندگی فرد را بر عهده دارند. کارهایی همچون امور شخصی، نظافت، اصلاح صورت، بردن به حمام و سرویس بهداشتی و از طرفی دادن داروها در زمان مقرر را بر عهده دارند. بیشتر خدمات مرکز خدمات مراقبتی زندگی برتر  را این گونه از مراقبین انجام می‌دهند.

پرستار بالینی

پرستار بالینی معمولا پرستارهای حرفه‌ای هستند که به صورت موردی به انجام امور درمانی مانند تزریقات، شستشو و پانسمان زخم‌ها و امور اینچنینی می‌پردازند.

افراد بسته به نیازی که دارند می‌توانند یکی از دو گونه بالا را تقاضا داده تا مرکز سریعاً اقدام به ارسال مراقب و پرستار به محل مورد نظر متقاضی کنند.

نگهداری از سالمند در محل زندگی مزایای بسیاری دارد. از جمله اینکه فرد سالمند در محل زندگی همیشگی خود نگهداری می‌شود از این رو عزت نفس و روحیه این فرد دچار مشکلاتی که در خانه سالمندان می‌شود نخواهد شد. مزیت دیگری که نگهداری از سالمند در محل دارد خاطر جمعی افراد خانواده از رسیدگی بموقع و درست امور سالمند است. در این روش مراقبت از بیمار به صورت کاملاً شخصی انجام شده و کیفیت خدمات به حد قابل قبولی بالاست.

 

کدخبر: 753358 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟