ممنوعیت وسایل پیشگیری از بارداری، جمعیت افزایش نمی دهد/ تولد نوزادان ناقص بیشتر، در قشر کم توان مالی + صوت
حجم ویدیو: 36.63M | مدت زمان ویدیو: 00:05:00

وسایل پیشگیری از بارداری به وسایلی گفته می شود که اگر زنان یا مردان از آنها استفاده کنند، در هنگام برقراری رابطه جنسی، احتمال بارداری به صفر میل می کند. علاوه بر استفاده از کاندوم و روش IUD، قرص های مختلفی هم به عنوان وسایل پیشگیری از بارداری استفاده می شود. توزیع وسایل پیشگیری از بارداری به زنان در مناطق محروم کشور می تواند از تولد تعداد زیادی از نوزادان در این مناطق بخصوص به دنیا آمدن نوزادان دچار اختلال ژنتیکی جلوگیری کند. این در حالی است که اخیرا در راستای اجرای «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، یارانه وسایل پیشگیری از بارداری برداشته شده است. این اتفاق قطعا می تواند دسترسی اقشار ضعیف جامعه به وسایل پیشگیری از بارداری را دشوار کند.

زوج ها باید اختیار زمان بچه دار شدن خود را داشته باشند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در هفته های اخیر و با ابلاغ «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، رفته رفته شاهد ایجاد محدودیت هایی برای عرضه وسایل پیشگیری از بارداری یا اجرای طرح های محدودکننده آزمایش های غربالگری جنین هستیم و در این میان برخی نمایندگان مجلس نیز آن چنان از این بخش های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت حمایت می کنند که گویی الزاما قرار است با ممنوعیت دسترسی آسان به وسایل پیشگیری از بارداری، آمار تولد در کشور افزایش یابد و جلوی پیری جمعیت ایران گرفته شود.

این در حالی است که حتی با ممنوع شدن وسایل پیشگیری از بارداری، زمانی زوج ها به صورت واقعی میل به فرزندآوری خواهند داشت که شرایط اجتماعی و اقتصادی آنها برای بچه دار شدن مناسب باشد و در چنین شرایطی محدود کردن استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری و جلوگیری از اجرای کامل طرح های غربالگری جنین، نه تنها کمکی به افزایش جمعیت نخواهد کرد، بلکه می تواند منجر به افزایش آمار سقط جنین، رشد آمار سوء تغذیه کودکان و افزایش آمار تولد نوزادان دچار اختلال بخصوص در میان خانواده های قشر ضعیف جامعه شود.

این نکته ای است که دکتر شیرین نیرومنش، متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: زوج ها باید این اختیار را داشته باشند که هر زمان که خودشان خواستند بچه دار بشوند و بتوانند با وسایل پیشگیری از بارداری، جلوی بارداری های ناخواسته را بگیرند، زیرا اگر زوج ها از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در رفاه باشند و آینده برایشان روشن باشد، قطعا در وقت مناسب بچه دار خواهند شد.

وی افزود: بیشتر زوج ها از نظر قلبی به فرزندآوری تمایل دارند و خیلی از آنها، حداقل دو فرزند می خواهند. بنابراین ما باید به زوج ها این اجازه را بدهیم که حق داشته باشند در هر شرایطی که خودشان باهم تفاهم دارند و رابطه آنها به پایداری مناسبی رسیده است، بچه دار بشوند. در چنین شرایطی هم زوج ها باید این حق را داشته باشند که در زمانی که خودشان احساس می کنند وقت مناسبی نیست، از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنند.

زنان باید در آرامش و با داشتن شرایط مناسب باردار شوند

نیرومنش، استفاده از قرص، کاندوم و IUD را از جمله روش های پیشگیری توصیف کرد و اظهار داشت: در هر سیکل ماهانه زنان، اگر روش مطمئنی برای جلوگیری از بارداری اتفاق نیفتد، احتمال بارداری بانوان در صورت برقراری رابطه جنسی وجود دارد، ولی ما نباید وقتی شرایط مربوط به تغذیه، بهداشت، آرامش روانی و مراقبت مناسب از زنان وجود ندارد، از آنها بخواهیم که باردار شوند، چراکه در غیر این شرایط، ممکن است فرزندی به دنیا بیاید که از نظر روحی یا جسمی سالم نباشد.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: عمده حاملگی ها منجر به تولد فرزندان سالم می شود و در بسیاری از مواقع، اگر جنین ناقص باشد، پیش از این که والدین هر اقدامی انجام می دهند، سقط می شود و به همین دلیل، شاهد آن هستیم که در بسیاری از مواقع، جنین هایی که دچار اختلالات مادرزادی هستند، خود به خود سقط می شوند. یعنی بسیاری از سقط های خود به خودی که در سه ماهه اول اتفاق می افتد، نتیجه اختلالات ژنیتکی و کروموزومی است که در جنین وجود دارد.

انجام رایگان آزمایش غربالگری جنین در کشورهای توسعه یافته

این فوق تخصص طب مادر و جنین با اشاره به انجام رایگان آزمایش غربالگری جنین در هفته 11 یا 12 حاملگی زنان در بسیاری از کشورهای توسعه یافته گفت: انجام آزمایش غربالگری به مادران کمک می کند که اگر شاهد وجود نقص یا اختلال کروموزومی در جنین خود شدند، قبل از این که دیر بشود، بتوانند برای سقط قانونی جنین های خود اقدام کنند.

وی با حمایت از لزوم انجام آزمایش غربالگری جنین در سطح گسترده در کشور اظهار داشت: آزمایش غربالگری جنین هیچ تاثیری روی کاهش جمعیت نوزادان سالم ندارد و اگر این آزمایش به‌درستی و توسط افراد خبره انجام شود، صرفا از تولد نوزادانی جلوگیری می شود که به دنیا آمدن آنها منجر به آزار و اذیت والدین می شوند و هزینه های سنگین نگهداری از آنها نیز به جامعه و دولت تحمیل می شود.

افزایش هزینه های غربالگری با اجرای قانون جوانی جمعیت

نیرومنش در همین راستا تاکید کرد: متاسفانه تا پیش از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شاهد آن بودیم که عمده هزینه انجام آزمایش های غربالگری را خود زوج ها می پرداختند و شرکت های بیمه به دلایل مختلف از پرداخت بخش قابل ملاحظه ای از هزینه ها خودداری می کردند، حالا هم با اجرای قانون جوانی جمعیت، بدون شک هزینه های غربالگری افزایش می یابد و زوج های کمتری می توانند این آزمایش را انجام دهند.

این متخصص زنان و زایمان با تاکید بر این که افزایش هزینه های غربالگری، منجر به تولد بیشتر نوزادان دچار اختلال در میان قشر ضعیف جامعه خواهد شد، اظهار داشت: هر چه هزینه های غربالگری بیشتر شود، اقشار مرفه جامعه قطعا بازهم خواهند توانست که این آزمایش را انجام دهند، اما در آن صورت، قطعا اقشار ضعیف جامعه نخواهند توانست که اختلالات مادرزادی جنین خود را به موقع شناسایی کنند و این مساله منجر به افزایش آمار تولد نوزادان دچار اختلال در میان قشر ضعیف جامعه خواهد شد.

افزایش مرگ مادران باردار با ترویج کودک همسری

این فوق تخصص طب مادر و جنین با تاکید بر این که دولت باید انجام رایگان آزمایش غربالگری را در اختیار اقشار محروم جامعه بگذارد، گفت: دستگاه اجرایی باید بیمه ها را مجاب کند که هزینه سونوگرافی ها و آزمایشات مربوط به غربالگری جنین را بخصوص برای قشر ضعیف جامعه تحت پوشش قرار دهند. در واقع، دولت باید بودجه مناسبی را در این زمینه در نظر بگیرد تا بتوانیم شاهد انجام غربالگری گسترده در سطح جامعه و کاهش آمار تولد نوزادان دچار اختلال باشیم.

این چهره ماندگار علم پزشکی کشور با انتقاد از رواج پدیده کودک همسری در برخی مناطق کشور عنوان کرد: متاسفانه برخی مسئولان نه تنها به فکر مقابله با کودک همسری نیستند، بلکه با صحبت های خود به ترویج این پدیده دامن می زنند. این در حالی است که اگر ما سن بارداری را به 13 تا 14 سالگی کاهش دهیم، قطعا آمار مرگ مادران باردار بیشتر خواهد شد و کودک همسری تاثیر مناسبی روی افزایش جمعیت کشور نمی گذارد.

وی در ادامه تاکید کرد: دستگاه اجرایی باید به طبقات محروم و قشر متوسط جامعه کمک کند که بتوانند بدون داشتن دغدغه مالی، به غربالگری جنین خود بپردازند تا هرچه بیشتر شاهد تولد نوزادان سالم در کشور باشیم؛ چراکه قطعا افزایش محسوس جمعیت نوزادان سالم می تواند منجر به پویایی بیشتر جامعه شود. هیچ کشوری هم با به دنیا آمدن بیشتر نوزدان دچار اختلال، به دنبال افزایش جمعیت نیست، چراکه تولد این نوزادن فقط بار هزینه های دولت و خانواده ها را افزایش خواهد داد.

دود ممنوعیت وسایل پیشگیری از بارداری در چشم اقشار ضعیف

نیرومنش با تاکید بر این که حذف روش های پیشگیری از بارداری کمک مناسبی به افزایش جمعیت کشور نمی کند، عنوان کرد: اگر دولت محدودیت های زیادی را برای استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری وضع کند، بازهم خانواده های ثروتمند به هر قیمتی که شده، این وسایل را تهیه و از آن استفاده خواهند کرد و تلاش می کنند هر تعداد فرزندی را که می خواهند، در زمانی که برایشان مناسب است، به دنیا بیاورند. اما در چنین شرایطی قطعا اقشار ضعیف جامعه متضرر خواهند شد، زیرا دسترسی آنها به وسایل پیشگیری از بارداری کمتر می شود.

این متخصص زنان و زایمان در توضیح بیشتر گفت: دود ایجاد محدودیت برای استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری بدون شک به شکل مستقیم به چشم اقشار ضعیف جامعه خواهد رفت، چراکه اگر این وسایل گران بشود یا دسترسی به آن دشوار گردد، قطعا خانواده های این قشر کمتر خواهند توانست که آنها را تهیه کنند. به همین دلیل، می توان گفت در دسترس نبودن وسایل پیشگیری از بارداری منجر به بروز حاملگی های مکرر در خانواده های اقشار ضعیف جامعه خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: سخت تر شدن دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری و بروز حاملگی های مکرر در اقشار ضعیف جامعه در پی این اتفاق، می تواند افزایش آمار فوت مادران باردار، رشد آمار سوء تغذیه کودکان و افزایش جمعیت در میان بخشی از اقشار ضعیف جامعه را به همراه داشته باشد. این در حالی است که همین حالا، اقشار ضعیف جامعه در مضیقه به سر می برند و توانایی تربیت مناسب فرزندان خود را ندارند.

افزایش آمار سقط غیرقانونی با ممنوعیت وسایل پیشگیری از بارداری

این فوق تخصص طب مادر و جنین با تاکید بر این که ایجاد محدودیت در استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری و افزایش هزینه غربالگری جنین، می تواند آمار سقط غیرقانونی جنین در کشور را نیز افزایش دهد، گفت: قطعا هر چقدر که سخت گیری ها در استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری بیشتر شود، میزان حاملگی های ناخواسته بیشتر خواهد شد و طبیعتا آمار سقط عمدی نیز در جامعه بالاتر می رود.

این چهره ماندگار علم پزشکی کشور ادامه داد: متاسفانه در چند سال گذشته شاهد آن بوده ایم که برخی خانواده ها از سقط جنین به عنوان یک روش پیشگیری استفاده می کنند و از یک حاملگی طبیعی شامل فرزند سالم با استفاده از داروهایی که خودسرانه تهیه کرده اند، جلوگیری می کنند. به همین دلیل، اکنون سختگیری های زیادی برای حذف این داروها از سطح جامعه انجام می شود و این کار بدون شک منجر به رونق روش های غیراستاندارد سقط جنین خواهد شد. بنابراین هرچقدر ما بیشتر جلوی سقط قانونی جنین را بگیریم، قطعا آمار سقط غیرقانونی در کشورمان افزایش خواهد یافت و در چنین شرایطی، جان مادر که محور خانواده است، بیشتر به خطر می افتد.

وی در پایان تصریح کرد: سخت تر کردن دسترسی مردم به وسایل پیشگیری از بارداری، محدود کردن انجام آزمایش های غربالگری و جلوگیری از سقط قانونی جنین، فقط خانواده ها را به سختی می اندازد و نه تنها هیچ تاثیر مناسبی در پیشگیری از کاهش جمعیت ندارد، بلکه این حمایت مناسب از خانواده هاست که می تواند آنها را به فرزندآوری متمایل کند.

کدخبر: 752837 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟