آیا آلودگی هوا منجر به مرگ گربه ها و توله سگ های شهرری شده است؟

این روزها بسیاری از شهرهای بزرگ کشور درگیر آلودگی هوا هستند. تهران نیز از جمله شهرهایی است که به شدت با آلودگی هوا درگیر شده است. در هفته های اخیر کمتر روزی پیش آمده است که شاهد آلودگی هوا در تهران نباشیم. هم اکنون شاخص آلودگی هوا در تهران روی رقم 148 قرار دارد که این وضعیت نشان دهنده آلودگی هوا برای گروه های حساس است.

ایجاد بیماری های تنفسی در حیوانات شهری با آلودگی هوا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صبح امروز برخی مخاطبان رکنا با ارسال پیام هایی از مرگ ناگهانی تعدادی از حیوانات شهری در این منطقه خبر دادند. آنها تاکید داشتند که امروز و چند روز گذشته میزان مشاهده لاشه گربه و توله سگ در شهرری افزایش یافته است. در چنین شرایطی یکی از مهمترین فرضیه ها درباره مرگ این حیوانات شهری، احتمال مرگ آنها بر اثر آلودگی هواست.

بررسی اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد که در 24 ساعت گذشته متوسط شاخص آلودگی هوا در شهرری روی رقم 126 یعنی وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار داشته است. همچنین در ده روز گذشته، هوای شهرری، یک روز برای تمام گروه ها ناسالم بوده، یک روز در وضعیت قابل قبول قرار داشته و هشت روز هم برای گروه های حساس ناسالم بوده است. این یعنی 9 روز از 10 روز اخیر، هوای شهرری آلوده بوده است.

دکتر فرانک رودحله، معاون سازمان نظام دامپزشکی استان تهران در گفت و گو با رکنا در این باره معتقد است که آلودگی هوا قطعا می تواند روی حیوانات شهری موثر باشد و آنها را به انواع بیماری های تنفسی مبتلا کند. زیرا آلاینده های موجود در هوا، اثرات سمی خود را روی سیستم تنفسی حیوانات شهری هم می گذارد، چراکه حیوانات شهری هم موجودات زنده هستند و شدت بالای آلایندگی می تواند حتی تاثیرات شدیدتری نسبت به انسان ها روی حیوانات شهری حساس بگذارد.

وی افزود: میزان تاثیر آلودگی هوا روی حیوانات شهری بستگی به این دارد که آنها چقدر در معرض آلاینده ها قرار داشته باشند. اما در هر صورت آلودگی هوا می تواند منجر به ایجاد علایم برونشیت در حیوانات شهری شود و تخریب ریه آنها را به همراه داشته باشد. این اتفاقی است که در انسان ها رخ می دهد و در حیوانات شهری نیز ممکن است تشدید آلودگی هوا منجر به از دست رفتن کارآیی سلول های ریه بشود.

احتمال ارتباط مرگ حیوانات شهرری با آلودگی هوا

رودحله با اشاره به مرگ ناگهانی گربه ها و توله سگ ها در شهرری گفت: اگر گربه ها و توله سگ هایی که تلف شده اند، در مناطق صنعتی بوده باشند، احتمال دارد که مرگ این حیوانات بر اثر آلودگی هوا رخ داده باشد. بنابراین اگر تعداد لاشه های مشاهده شده در روزهای اخیر بیشتر از حالت عادی باشد، حتما باید مساله احتمال مرگ این حیوانات بر اثر آلودگی هوا بررسی شود.

معاون سازمان نظام دامپزشکی استان تهران ادامه داد: با توجه به این که موضوع ساماندهی حیوانات شهری جزو وظایف قانونی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران است، این سازمان وظیفه دارد که نمونه هایی از لاشه گربه ها و توله سگ هایی را که اخیرا در شهرری مشاهده شده اند، به مراکزی که در آنها کالبدگشایی حیوانات انجام می شود، ارائه دهد.

وی در پایان تصریح کرد: انجام آزمایشات کالبدگشایی در مراکزی مانند دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران یا بیمارستان های دامپزشکی می تواند مشخص کند که مرگ حیوانات شهری در شهرری دقیقا چه ارتباطی با آلودگی هوا داشته است.

کدخبر: 751574 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟