بازار تهران در برابر آتش ایمن نیست / اتحادیه ها و صنوف  برای امنیت بازار ضوابط و قوانین وضع کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مهم ترین مشکل بازار تهران، موضوع تاب‌آوری، گستردگی بافت‌های فرسوده و ناپایدار و ناایمن بودن ساختمان‌ها است که عمدتا یا فرسوده هستند و یا استانداردهای ایمنی ساختمان اعم از اعلام و اطفای حریق و مقررات ملی ساختمان در مورد آنها رعایت نشده است.

ایمن سازی بازار تهران تاکنون بارها در دستور کار نهادهای ذی ربط قرار گرفته است اما برای ایمن سازی کامل و جامع بازار تهران نیازمند، عزم ملی در همه حوزه ‌های تصمیم گیری کشور هستیم. حقیقت این است که وضعیت بازار تهران بسیار بحرانی است. زلزله یا اتصال برق می تواند به بخش زیادی از بازار تهران آسیب بزند و جان بسیاری از شهروندان را به خطر بیاندازد.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که بازار تهران از نظر ایمنی چه شرایطی دارد اظهار کرد: مسئله بازار تهران برای امروز و دیروز نیست. برخی نقاط این بازار تا 150 سال قدمت دارد و متاسفانه خیلی از بناهای آن با وضعیتی تغییر کاربری داده اند که خطرات بالقوه هنوز آن را تهدید می کند. بازار فعلی تهران امروز بسیار گسترده شده است این در حالی است که 70 سال قبل بازار به اندازه کنونی نبود. امروز بازار تهران دیگر در آن چهارچوب قدیمی خود نیست و تا پایین میدان شوش و بازار بلور فروش ها کشیده شده است.    

او ادامه داد: امروز بیشتر مشکلات ما با بازارهای قدیمی است که اصلی ترین مشکل آن قدیمی بودن خود ساختمان ها است و خیلی از ساختمان ها هنوز خشت و گلی و چوبی است. همچنین درصد زیادی از ساختمان های بازار سقف های شیروانی دارد که خود معظل بزرگی محسوب می شود.

ملکی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مهم ترین معضلات بازار تهران نیز مربوط به سیستم برقی است. قدمت سیم کشی برخی از نقاط در بازار تهران به بیش از 70 سال می رسد، این در حالی است که بعد از 15 الی 20 سال باید در زمینه سیم کشی ها تغییرات لازم و نوسازی انجام شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان اینکه برق کشی رو کار در بازار تهران نیز به بیشتر فرسوده شدن برقکشی منجر شده است تصریح کرد: چیدمان بازاریان نیز شرایط را برای عبور و مرور در بازار سخت کرده است و اگر خدای ناکرده حادثه ای رخ دهد امداد رسانی به شدت سخت می شود.

ملکی تصریح کرد: چند سال اخیر اقدامات مثبتی برای بازار تهران توسط نهادها، سازمان ها و اتحادیه ها انجام شده است اما متاسفانه خود مغازه داران همکاری های لازم را در پاساژ هایشان نداشته است.

او افزود: تنها یک ایستگاه آتش نشانی در دل بازار وجود داشته داشت که اخیرا یک ایستگاه دیگر اضافه کرده ایم. همچنین 4 ایستگاه 1، 2، 4 و 65 آتش نشانی نیز اطراف بازار، کامل بازار تهران را پوشش می دهند. هچنین چند سال قبل یکسری خودروهای تخصصی محور باریک وارد کردیم تا بتوانند در کوچه های باریک بازار تردد کنند و موتورهای جدید دو چرخ و چهار چرخ نیز اضافه شده است تا امداد رسانی ها سریع تر انجام شوند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: با همکاری اداره آب استان تهران نیز تعداد شیرهای آب هیدرانت افزایش پیدا کرده است و امروز منطقه 12 ( بازار تهران) بیشترین شیر هیدرانت (شیر آتش نشانی) را دارد. هر شیر هیدرانت نیز تقریبا یک ایستگاه آتش نشانی است و اگر یک ماشین و دو آتش نشان در حادثه ای خود را به این شیرها برسانند دیگر از نظر منبع آب مشکلی پیش نخواهد آمد.

ملکی با بیان اینکه بازاری ها باید خود برای سیم کشی مغازه هایشان اقدام کنند تا از خطرات بالقوه جلوگیری شود اذعان کرد: بازار تهران نیاز به مقاوم سازی و بازسازی دارد و اگر زلزله ای رخ دهد که خسارت به بار بیاورد، قطعا امداد رسانی سخت خواهد شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در پایان گفت: اتحادیه ها و صنوف باید برای امنیت بازار ضوابط و قوانینی را وضع کنند تا هر سال اگر کسی جواز کسب خواست یا خواهان تمدید جواز خود بود حتما گواهی ایمن سازی و مقاوم سازی را از نهاد های متولی بگیرد.

کدخبر: 749375 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟