حمایت از زنان سرپرست خانوار با مسکن ملی،گول زدن خودمان بود / برخی زنان در نان شب مانده اند، قسط چگونه بدهند + صوت
حجم ویدیو: 19.68M | مدت زمان ویدیو: 00:02:40

به گزارش رکنا، زنان سرپرست خانوار به زنانی گفته می‌شود که عهده‌دار تامین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانوار هستند. مطالعات نشان می‌دهد زنان سرپرست خانوار به طور عمده شامل زنان بیوه و مطلقه، همسران مردان معتاد، همسران مردان زندانی، همسران مردان مهاجر، زنان خودسرپرست و همسران مردان از کار افتاده و معلول هستند. به همین دلیل توجه مضاعف زنان سرپرست خانوار ضروری است.

فاطمه-مقصودی

مسکن یک نیاز ابتدایی و اولیه برای هر انسانی است. زنان سرپرست خانوار نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از این رو مدتی است طرحی برای تامین مسکن و حمایت از زنان سرپرست خانوار پی ریزی شده است.  پیشتر مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داده بود که 62 هزار زن سرپرست خانوار ثبت‌نام شده طرح اقدام ملی مسکن از مزایای بسته حمایتی مصوبه ستاد ملی زن و خانواده بهره‌مند می‌شوند.

در اینکه طرح مسکن ملی برای زنان سرپرست خانوار طرحی خوب و کارآمد است شکی نیست، اما این را هم باید در نظر داشته باشیم که در جامعه ما زنان سرپرست خانوار آسیب دیده اجتماعی که استطاعت مالی ندارند هم وجود دارد! این زنان در این شرایط اقتصادی و تورم چگونه می توانند از پس اقساط طرح ملی مسکن برآیند! اگر واقعا هدف کمک به زنان سرپرست خانوار است، پس طرحی که مجلس برای اجرا به دولت داده نیازمند بررسی و بازنگری است.

طرح ملی مسکن، همه زنان سرپرست خانوار را صاحب خانه می کند؟

فاطمه مقصودی، نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در رابطه با طرح مسکن ملی برای زنان سرپرست خانوار بالای 35 سال گفت: طرح مسکن ملی زنان سرپرست خانوار، با توجه به شرایط و وضعیت زنان سرپرست خانوار طرح ریزی شده است. برخی از زنان سرپرست خانوار استطاعت مالی داشته که این طرح برایشان مناسب است و آنها را صاحب خانه می کند. برخی دیگر هم هستند که استطاعت مالی ندارند، اما از طرف نهاد های مختلف تحت پوشش اند.

چند درصد از زنان سرپرست خانوار توانایی پرداخت اقساط "طرح مسکن ملی" را دارند؟

وی با اشاره به اینکه مسکن نیاز اولیه هر فردی است و باید به زنان توجه ویژه ای شود گفت: این طرح یک کمک خیلی خوب برای خانه دار شدن زنان سرپرست خانوار است. در هر صورت در فرآیند اجرای این طرح، یک آورده ابتدایی برای همه ضروری است. این زنان نیز، تنها افرادی نیستند که از پس پرداخت اقساط مسکن ملی برنمی آیند، و سایر اقشار آسیب دیده جامعه هم هستند که استطاعت مالی نداشته و برای پرداخت اقساط انواع طرح های مسکن با مشکل مواجه اند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما نیاز به مسکن را برای زنان سرپرست خانوار دیدیم و این طرح را پی ریزی کرده و دولت فقط مسئول اجرای آن است، گفت: قبول دارم که این طرح مشکلاتی دارد و  باید بررسی شود. چرا که یک سری افراد استطاعت مالی زیادی نداشته و توان پرداخت اقساط طرح ملی مسکن را ندارند. از طرفی این را هم می دانیم که شرایط خاصی برای قرار گرفتن تحت پوشش مراکز و نهاد های حمایتی وجود دارد که شاید شامل حال همه افراد نشود. اما باید پذیرفت نهاد های حمایتی مانند؛ کمیته امداد و بهزیستی نیز همه توانایی پرداخت اعتبارات و تسهیلات به همه این زنان را ندارند! 

مقصودی با اشاره به اینکه زنانی که تحت پوشش نهاد های حمایتی مانند؛ کمیته امداد و بهزیستی هستند از لحاظ مالی فوق العاده ضعیف بوده، و باید به آنها کمک شود، گفت: ما می دانیم برخی از زنان سرپرست خانوار در تهیه نان شب خود مانده اند، پس چگونه می خواهند اقساط مسکن را پرداخت کنند! در واقع این گول زدن خودمان است، که ما بگوییم این تسهیلات را برای شما آماده کرده ایم! بنابراین باید برای این قشر از جامعه فکری کنیم و حتما این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

کدخبر: 749352 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟