لزوم مهار "امیکرون" با تزریق دوز سوم واکسن / سویه جدید کرونا تا به حال فوتی نداشته است

امیکرون (Omicron)، نوع جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شده است. امیکرون باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است. امیکرون که ابتدا B,۱.۱.۵۲۹ نامیده شد، توسط سازمان جهانی بهداشت، نوع امیکرون (Omicron) نام گرفت.

این سویه ویروس چه تفاوتی دارد؟

به گزارش رکنا، ویروس کرونا به کمک پروتئینی به نام اسپایک، وارد سلول‌های بدن شده و باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود. حدود ۳۰ تغییر یا بیشتر در پروتئین اسپایک در نوع اومیکرون مشخص شده است که دو برابر جهش‌های نوع دلتا است. نیمی از این جهش‌ها در ناحیه ای است که ویروس کرونا به کمک آن به سلول بدن انسان متصل شده، وارد آن می‌شود و باعث عفونت می‌شود.

جهش‌ها در این ناحیه ویروس می‌تواند باعث شود تا دستگاه ایمنی (یعنی آنتی‌بادی‌های ساخته شده بعد از واکسیناسیون یا عفونت قبلی) ویروس را کمتر از قبل تشخیص دهد و خطر عفونت با اومیکرون افزایش یابد.

حداقل سه جهش در نوع اومیکرون، به ویروس برای فرار از شناسایی شدن توسط آنتی‌بادی‌ دستگاه ایمنی کمک می‌کند. ظاهراً جهش دیگری هم توانایی آن را برای ورود به سلول‌های انسان افزایش می‌دهد و باعث انتقال بیشتر آن می‌شود.

محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری در گفت و  گو با رکنا در خصوص سویه جدید کرونا (امیکرون) در گفت و گو با رکنا در پاسخ به این سوال که آنفلوآنزا هم مثل کرونا قربانی می گیرد، آیا ممکن است روزی کرونا هم مثل آنفلوآنزا شود، گفت: با توجه به سویه های جدیدی که از کرونا گزارش می‌شود، باید ببینیم بدن در واکنش نسبت به این سویه های جدید چگونه برخورد می کند و نحوه برخورد این سویه جدید چطور خواهد بود؟ آیا نحوه برخوردش با سایر سویه ها متفاوت است یا نه؟ و آیا ویروس ضعیف تر می شود؟ امیدواریم به آن سمت برویم که از پاندمی کرونا خارج شویم و این ویروس ضعیف شود. شاید به سمت آنفلوآنزا یا حتی بهتر از آن برویم. اما آن چیزی که امروز دیدیم این است که خوشبختانه در کشور روند نزولی کرونا شکل گرفته و شهر ها یکی یکی از وضعیت قرمز خارج می شوند.

منشاء این امیکرون از کجاست؟

اولین گزارش‌ها از کرونای امیکرون از افراد جوان بوده که به دلیل سن پایین‌تر معمولاً علائم خفیف با کرونا نشان می‌دهند. با این حال، امکان بیماری شدید با همه انواع قبلی ویروس مانند نوع دلتا وجود داشته است. موارد شدیدتر بیماری کرونا و میزان بستری‌ها با تاخیر چند هفته ای مشخص خواهد شد.

طبق گزارش‌ها از Gauteng آفریقای جنوبی، تعداد پذیرش در بیمارستان به خاطر کووید-۱۹ از میانگین ۱۸ مورد در روز در اوایل نوامبر به ۶۱ نفر در روز در اواخر ماه افزایش یافت.

وی گفت: تاکنون فقط حدس و گمان‌هایی درباره منشاء اومیکرون مطرح است. به باور یکی از دانشمندان مؤسسه ژنتیک UCL لندن، احتمالاً نوع اومیکرون در طول عفونت مزمن در فردی با نقص سیستم ایمنی (احتمالا مبتلای به HIV/AIDS درمان نشده) تکامل یافته است. آفریقای جنوبی دارای ۸,۲ میلیون نفر مبتلا به HIV است که بیشترین میزان در جهان است. نوع بتا هم که سال گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد، ممکن است از یک فرد آلوده به HIV منشاء گرفته باشد.

اومیکرون و تزریق دوز سوم واکسن کرونا

به گفته کارشناسان، هنوز مهم‌ترین و بهترین راه‌حل، افزایش واکسیناسیون و تزریق دوز تقویتی است. تحقیقات نشان داده است که میزان بالای آنتی بادی‌های خنثی کننده ویروس اصلی کرونا با محافظت در برابر کرونای ناشی از انواع (واریانت‌های) جدیدتر ارتباط دارد. این احتمال وجود دارد که تزریق دوز تقویتی از واکسن‌های موجود و افزایش سطح آنتی‌بادی بعد از آن، محافظت کافی و سد مناسبی در برابر اومیکرون ایجاد کند.

فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص سویه جدید کرونا (امیکرون) و در پاسخ به این سوال که چرا یک فرد در آمریکا با توجه به تزریق دو دز واکسن مدرنا و فایزر به سویه جدید کرونا مبتلا شده گفت: الان به گونه ای شده که همه باید سه دوز واکسن را دریافت کنند تا ایمنی داشته باشند. یعنی همه مردم جهان باید همه سه واکسنه باشند، چون بعد از بررسی هایی که شد، یک واکسن تاثیر چندانی نداشت، بعد از دو واکسن هم به این نتیجه رسیدیم که لازم است دوز سوم هم زده شود.

لزوم تزریق دوز سوم واکسن کرونا

با گذشت چندین ماه از تزریق واکسن کرونا در اولین گروه‌ از افراد در بسیاری از کشورهای جهان، پرسش‌ها درباره نیاز به تزریق دوز سوم یا دوز تقویتی واکسن کرونا در کشورهای مختلف همواره رو به افزایش بوده است.

وی گفت: تحقیقات در بعضی کشورها درباره اثربخشی واکسن‌ها و میزان ایمنی در بدن دریافت‌کنندگان واکسن بعد از گذشت چند ماه از واکسیناسیون قبلی نشان می‌دهد که تزریق دوز سوم واکسن کرونا به خصوص در جمعیت‌های خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنی برای حفظ ایمنی جامعه موردنیاز است.

دلایل مختلفی برای تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا مطرح شده است که نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات است و مورد توجه نهادهای بهداشت و سلامت کشورها قرار گرفته است.

وی گفت: این که واکسیناسیون برای همه مردم شاهکار کند اینگونه نیست. قرار هست روال واکسیناسیون برای کل دنیا به سمتی رود که این پاندمی را کاهش دهد، که همین اتفاق هم در حال افتادن است. این واکسیناسیون ها به طور کل آمار مرگ ومیر را کم می کند، حالا یکی دو نفر هم در این میان فوت می کنند و یا این که ممکن است برخی هم با وجود تزریق واکسن کرونا بستری می شود.

هاشمیان با بیان اینکه بررسی ها اینگونه بوده که دنیا به سمت سه واکسن برود، ادامه داد: تزریق واکسن به این معنا که همه مردم دنیا نجات پیدا کنند نیست، فقط درصد مرگ و میر پایین آمده است. واکسن سوم به این معنی که واکسن های قبلی موثر نبوده، نیست. در واکسن سوم به این معنی که واکسن های قبلی موثر نبوده، نیست.

امیکرون چقدر نگران‌کننده است؟

هنوز برای پاسخ گفتن به این پرسش، زود است. ویروس‌ها همیشه جهش می‌یابند، با تغییراتی که گاهی ویروس را ضعیف‌تر می‌کند یا گاهی آن را در فرار از آنتی‌بادی‌ها و بیماری‌زایی ماهرتر می‌کند. واکسن‌های کرونا نشان داده‌اند که در برابر انواع قبلی مؤثر هستند.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل خطرناک بودن این ویروس به خاطر سرعت انتشارش است یا نوعش، گفت: ما در ابتدای ظهور و پیدایش این سویه جدید بسیار ترسیدیم، صحبتی که در وزارت بهداشت جهانی شد و جلساتی که در این خصوصو گذاشته شد مبتی بر این بود که این ویروس باید بسیار جدی گرفته شود. ما فکر می کردیم شاید بعد از دو هفته، وضعیت کرونا در دنیا مثل سویه دلتا، متفاوت و بسیار بد تر شود.

هاشمیان افزود: این ویروس در دنیا با سرعت و شدت گیرایی بالا وجود دارد. البته مرگ و میر در خصوص این سویه جدید، در این چند روزه گزارش نشده و به نظر میرسد آن چیزی که در ابتدا در مورد امیکرون فکر می شد و باعث ترس شده بود نیست، و خوشبختانه به سمت بهبودی وضعیت حرکت می کنیم.

کدخبر: 747803 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟