نحوه تشخیص ورود سویه "امیکرون" به ایران با کیت های مخصوص

سویه امیکرون همان سویه آفریقایی کروناست. سویه امیکرون برای نخستین بار در کشور بوتسوانا شناسایی شد. با توجه به این که قدرت انتقال پذیری سویه امیکرون از سایر سویه های کرونا بیشتر است، همه گیری سویه امیکرون در سطح جهان منجر به نگرانی های زیادی در میان متخصصان بهداشتی جهان شده است. در این میان سوال اصلی این است که چگونه می توان متوجه ورود سویه امیکرون به ایران شد؟

آماده باش شبکه آزمایشگاهی کشور برای تشخیص ورود سویه امیکرون به ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند روزی است که شناسایی سویه آفریقایی کرونا یا همان سویه امیکرون منجر به وحشت مردم دنیا و نگرانی متخصصان بهداشتی از احتمال شیوع موج جدیدی از همه گیری کووید19 در سطح جهان شده است؛ چراکه تحقیقات اولیه نشان داده است که این سویه هم مقاومت بیشتری در برابر واکسن های موجود دارد و هم سرایت پذیری آن از سویه های قبلی کرونا به شدت بیشتر است؛ به نحوی که حتی برخی متخصصان بهداشتی، قدرت انتقال سویه جدید را 500 درصد بیشتر از کرونای دلتا دانسته اند.

در این میان آن طور که تحقیقات متخصصان نشان می دهد، سویه امیکرون تفاوت های بارزی با کرونای دلتا دارد؛ به نحوی که بیماران مبتلا به کرونای امیکرون، از علایمی همچون خستگی، درد، گلودرد گاه به گاه و سرفه شکایت دارند، اما مبتلایان کرونای دلتا بیشتر درگیر علایمی همچون افزایش ضربان نبض، کاهش سطح اکسیژن و از دست دادن بویایی و چشایی می شوند و به طور کل، نشانه های اولیه سویه امیکرون متفاوت با کرونای دلتاست.

در چنین شرایطی اخیرا دکتر علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران اخیرا با تاکید بر لزوم آماده باش شبکه آزمایشگاهی ایران برای تشخیص کرونای امیکرون تاکید کرده که این انستیتو توانسته است شبکه ملی تشخیص آزمایشگاهی را راه اندازی کند و اکنون 500 آزمایشگاه تشخیصی در سراسر کشور با محوریت انستیتو پاستور ایران کار تشخیص آزمایشگاهی کووید19 را انجام می دهند و این آزمایشگاه ها می توانند جهش های کرونا را هم شناسایی کنند.

بیگلری در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است که همواره اقدامات لازم برای شناسایی هرچه زودتر جهش های کرونا و پایش آنها در کشور در دست اقدام بوده و اکنون شبکه آزمایشگاهی تشخیص کووید19 آماده تشخیص کرونای امیکرون است و ایران می تواند با استفاده از اقدامات و نمونه‌گیری هایی مختلف از استان ها، شانس یافتن ویروس جهش یافته جدید را افزایش دهد.

کیت های مخصوص شناسایی کرونای آلفا و سویه امیکرون چیست؟

این اظهارات بیگلری البته در حالی بیان شده است که پیش از این بیشتر متخصصان بهداشتی کشور تاکید داشته اند که امکانات آزمایشگاهی کشور برای شناسایی ورود جهش های مختلف به ایران کافی نیست و حتی اگر این امکانات موجود باشد، معمولا مسئولان بهداشتی اراده لازم را برای شناسایی این ویروس ها نداشته اند؛ چراکه اگر ما می توانستیم سویه های جدید کرونا را به سرعت شناسایی کنیم، در آن صورت پیک پنجم کرونا با همه گیری کرونای دلتا در کشور با شدت بسیار کمتری بروز پیدا می کرد؛ زیرا سویه دلتا ابتدا از جنوب و جنوب شرقی کشور وارد ایران شد و پیش از این که مسئولان بهداشتی اقدامات لازم را برای توالی یابی ژنتیکی این ویروس انجام دهند، کرونای دلتا به سرعت در سراسر ایران فراگیر شد.

البته دکتر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت و گو با رکنا تاکید دارد که اخیرا امکانات مناسبی برای شناسایی جهش های جدید کرونا در کشورمان ایجاد شده است که با استفاده از آن، اگر اراده کافی در مسئولان بهداشتی کشور وجود داشته باشد، می توان ورود سویه امیکرون کرونا به ایران را به سرعت شناسایی کرد.

این متخصص اپیدمیولوژی در توضیح بیشتر گفت: در ماه های اخیر کیت مخصوصی برای شناسایی جهش های جدید کرونا در سطح جهان ساخته شده است. این کیت ها می توانند از طریق بررسی آزمایش PCR انجام شده روی افراد، وجود سه ژن مختلف را در ویروس های کرونای احتمالی موجود در بدن افراد تشخیص دهند. این کیت ها قابلیت مناسبی برای شناسایی واریانت آلفای کرونا دارند و با توجه به شباهت بالایی که واریانت آلفا و امیکرون دارد، اکنون می توان با استفاده از همان کیت ها و با استفاده از تست PCR با احتمال بالایی ورود سویه امیکرون کرونا به کشورمان را شناسایی کرد.

وی افزود: با توجه به این که سویه امیکرون کرونا هم اکنون در حال گردش در سراسر جهان است، با استفاده از کیت مخصوص شناسایی کرونای آلفا، می توان متوجه احتمال ابتلای یک فرد به کرونای امیکرون شد. یعنی این کیت می تواند در غربالگری مبتلایان احتمالی کرونای امیکرون در کشور استفاده شود. بهد هم می توان نمونه های کسانی را که تست آنها در این غربالگری مثبت می شود برای توالی یابی ژنتیکی ویروس موجود در بدن آنها به سه مرکز ویروس شناسی فعال در کشور فرستاد.

تولید کیت شناسایی سویه های آلفا و امیکرون توسط انستیتو پاستور

یونسیان با بیان این که اخیرا کیت مخصوص شناسایی کرونای آلفا توسط انستیتو پاستور ساخته شده است، گفت: اگر سازمان غذا و دارو به کیت تولیدشده توسط انستیتو پاستور مجوز بدهد و این کیت از کیفیت مناسبی قرار داشته باشد، می توان با استفاده از آن، ورود سویه امیکرون کرونا به کشور را شناسایی کرد. این کار نیاز به انجام توالی یابی ژنتیکی ویروس های موجود در بدن بیماران مبتلا به کرونا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و به این ترتیب، می توان آزمایش توالی یابی ژنتیکی را صرفا برای افرادی انجام داد که تست تشخیص کرونای آلفای آنها مثبت شده است.

این عضو کمیته علمی کشوری کرونا در توضیح بیشتر درباره کیت های تشخیص کرونای آلفا عنوان کرد: این کیت با استفاده از انجام آزمایش PCR می تواند به وجود کرونای آلفا و احتمال ابتلا به سویه امیکرون در افراد مختلف پی ببرد. بعد از آن هم ما می توانیم افرادی را که به یکی از دو سویه آلفا یا امیکرون مبتلا هستند، به آزمایشگاه های ویروس شناسی بفرستیم.

وی در پایان تصریح کرد: حالا که انستیتو پاستور ایران مدعی تولید کیت های تشخیص جهش جدید کروناست، اگر مسئولان بهداشتی کشور اراده لازم برای صدور مجوز عرضه انبوه این کیت ها را در سطح کشور داشته باشند، بدون شک با استفاده از این کیت ها و البته به کمک آزمایشگاه های ویروس شناسی می توان به ورود سویه امیکرون کرونا به ایران پی برد.

کدخبر: 746129 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟