واردات قرص های ضد کرونا نسبت به تولید ‌داخل اولویت دارد/ تزریق عمومی دز سوم واکسن کرونا جدی گرفته شود + فیلم
حجم ویدیو: 40.79M | مدت زمان ویدیو: 00:05:33

قرص های ضد کرونا شامل دو داروی جدید هستند که در هفته های اخیر در سطح جهان مطرح شده اند. «مولنوپیراویر» و «پکس لووید»، قرص های ضد کرونا را تشکیل می دهند. براساس ادعای شرکت های تولیدکننده قرص های ضد کرونا، این قرص ها می توانند تاثیر محسوسی در کاهش آمار احتمال ابتلا به کرونای وخیم یا مرگ ناشی از این بیماری داشته باشند. البته اخیرا برخی شرکت های ایرانی ادعا کرده اند که می توانند یکی از قرص های ضد کرونا یعنی داروی «مولنوپیراویر» را تولید کنند. در چنین شرایطی سوال مهم این است که با توجه به این که هنوز هم شاهد مرگ های روزانه سه رقمی ناشی از کرونا در کشورمان هستیم، بهتر است به واردات قرص های ضد کرونا بپردازیم یا این قرص ها را در داخل تولید کنیم؟

آیا قرص های ضد کرونا وارد پروتکل درمانی ایران می شوند؟ 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «مولنوپیراویر» و «پکس لووید» دو نمونه از قرص های خوراکی ضد کرونا هستند که اخیرا توسط دو شرکت دارویی آمریکایی مرک و فایزر ارائه شده اند. در هفته های اخیر مجوز مشروط مصرف مولنوپیراویر توسط نهادهای بهداشتی برخی کشورها از جمله استرالیا و انگلستان صادر شده است و همچنین احتمالا به زودی سازمان غذا و داروی آمریکا برای هر دو داروی مولنوپیراویر و پکس لووید، مجوز مصرف صادر خواهد کرد.

در این میان شرکت آمریکایی مرک اعلام کرده است که قرص مولنوپیراویر تا 50 درصد احتمال بستری یا مرگ بر اثر ابتلا به کرونا را کاهش می دهد و همچنین براساس اعلام شرکت فایزر، قرص پکس لووید نیز تا 89 درصد می تواند جلوی بستری در بیمارستان یا فوت بر اثر کرونا را بگیرد. البته اخیرا برخی شرکت های داروسازی ایرانی ادعا کرده اند که می توانند به زودی قرص مولنوپیراویر را تولید کنند. 

در این میان دو هفته پیش دکتر حمید رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در حاشیه نشست کمیته علمی از احتمال ورود مولنوپیراویر و پکس لووید به پروتکل درمانی کشور خبر داد. او البته در جمع خبرنگاران تاکید کرد که کمیته علمی کشوری کرونا برای وارد کردن این قرص ها به پروتکل درمانی، منتظر اعلام نظر نهایی بخش درمان این کمیته است.

اما روز گذشته، دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه یک نشست دیگر کمیته علمی در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که فعلا واردات قرص های ضد کرونا در استراتژی وزارت بهداشت قرار ندارد. 

در این میان اما در شرایطی که به نظر می رسد فعلا وزارت بهداشت برای تولید قرص مولنوپیراویر در داخل کشور صبر کرده و به همین دلیل، واردات قرص های ضد کرونا را در دستور کار قرار نداده است، برخی متخصصان بهداشتی تاکید دارند وقتی هنوز هم آمار مرگ ناشی از کرونا در کشورمان سه رقمی است و احتمال بروز پیک ششم کرونا در ایران وجود دارد، با توجه به تجربه تولید کم سرعت واکسن کرونا در ایران، بهتر است تا زمانی که تولید انبوه قرص های ضد کرونا در ایران به نتیجه می رسد، وزارت بهداشت برای واردات این داروها برنامه ریزی کند.

لزوم استفاده از قرص های ضد کرونا در روزهای ابتدایی بیماری 

دکتر محمد رضا هاشمیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا ضمن تایید این مساله به رکنا گفت: قرص «مولنوپیراویر» در واقع نسل جدیدتر داروی «فاویپیراویر» است و براساس مطالعات کمی که در دنیا انجام شده، ثابت شده است که مصرف مولنوپیراویر می تواند تا 50 درصد از احتمال مرگ ناشی از کرونا و البته بستری در ICU بکاهد. البته بهتر است که این دارو در پنج روز نخست ابتلا به کرونا برای بیماران تجویز شود تا بتواند هر چه سریع تر تست PCR بیماران را منفی کند. 

وی افزود: داروی پکس لووید نیز دارویی است که مطابق گزارش شرکت تولیدکننده آن، توانسته است تا 89 درصد منجر به بهبود وضعیت بیماران و جلوگیری از مرگ و میر ناشی از کرونا شود. در این میان البته داروهای تولیدکننده آنتی بادی هم جزو داروهایی هستند که مصرف آنها در شروع ابتلا به کرونا می تواند منجر به بهبود وضعیت بیماران شود. 

فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: مصرف قرص های ضد کرونا بیشتر به درد آن دسته از مبتلایان به کرونا می خورد که هنوز بیماریشان تشدید نشده است، چون هنوز هم برای بیماران بد حال، تزریق داروی رمدسیویر در دنیا مطرح است که البته این دارو هم باید در روزهای ابتدایی ابتلا به کرونا تزریق شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: بحث استفاده از داروهایی که می توانند ضد التهاب های سیستماتیک باشند نیز در کنار موضوع استفاده از داروهای ضد ویروس برای درمان کرونا هنوز در سطح جهان داغ است و بنابراین همچنان شیوه های درمانی ترکیبی مختلفی برای درمان بیماران کرونایی در کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد. 

تا زمان تولید انبوه بهتر است قرص های ضد کرونا را وارد کنیم 

هاشمیان با تاکید بر این که در شرایط کنونی، واردات قرص های ضد کرونا نسبت به تولید آنها در داخل اولویت دارد، عنوان کرد: سرعت تغییرات داروهای مورد استفاده برای درمان بیماران کرونایی از ابتدا در سطح جهان بالا بوده است و تا کنون داروهای ضد ویروس متعددی برای درمان مبتلایان به کرونا در سطح جهان ساخته شده است و بعضی از این داروها با سرعت زیادی جای خود را به داروهای دیگر می دهند و ما هم باید سرعت اصلاح پروتکل های دارویی لازم برای درمان بیماران کرونایی را مطابق شرایط موجود در جهان افزایش دهیم. 

فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: برای این که قرص های ضد کرونا را در کشورمان داشته باشیم، بهتر است که ابتدا به سمت واردات و بعد به سمت تولید این قرص ها پیش برویم. در این میان تا زمانی که قرص های ضد کرونا در کشورمان به تولید انبوه می رسد، بهتر است فعلا به واردات این قرص ها بپردازیم، اما داروسازان ما نشان داده اند که می توانند به سرعت داروهای ضد کرونا را تولید کنند. 

ایران هنوز وارد پیک ششم کرونا نشده است 

عضو کمیته علمی کشوری کرونا با تاکید بر این که ایران هنوز وارد پیک ششم این بیماری نشده است، اظهار داشت: اگر پیک ششم کرونا یا هر اتفاق دیگری رخ دهد، سوال مهم این است که جایگاه داروهای جدید کرونا چه خواهد بود. در این شرایط باید گفت درست است که کارآزمایی های بالینی زیادی روی داروهای جدید کرونا انجام نشده است، اما قرص های جدید ضد کرونا شانس بهبودی را نسبت به داروهای قبلی به شکل محسوسی بهتر کرده اند. 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: تمام دنیا به این نتیجه رسیده اند که واکسیناسیون عمومی علیه کرونا مهمترین اقدام برای پیشگیری از شیوع گسترده این بیماری است و اگر در تمام جهان واکسیناسیون جدی گرفته شود، دنیا رفته رفته از پاندمی کرونا خارج خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: تا کنون بیش از 103 میلیون دُز واکسن کرونا در کشورمان تزریق شده است که البته قسمت مهم آن همان حدود 45 میلیون نفری است که هر دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند. 

لزوم تزریق عمومی دُز سوم واکسن کرونا

هاشمیان با تاکید بر لزوم تزریق عمومی دُز سوم واکسن کرونا گفت: تزریق دز سوم واکسن کرونا برای تمام افراد بالای 60 سال، مبتلایان به بیماری های خاص و کادر بهداشت و درمان که در مواجهه با ویروس قرار دارند، از قبل واجب بوده است، اما امروزه متخصصان بهداشتی جهان تاکید دارند که باید کشورها نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونا به تمام مردم خود تمرکز بیشتری داشته باشند.

فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: اکنون تزریق عمومی دز سوم واکسن کرونا در کنار تمام توصیه های دیگر جهانی در زمینه واکسیناسیون قرار گرفته است و به نظر می رسد ما هم در ایران باید برای تزریق عمومی دز سوم واکسن کرونا برنامه ریزی کنیم.

عمده مرگ های کرونایی مربوط به افراد غیرواکسینه است 

عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در روزهای اخیر عنوان کرد: ما از ابتدای شیوع کرونا در ایران هشدار داده بودیم که هر نوع تجمعی می تواند وضعیت شیوع کرونا در کشورمان را بدتر کند و در حال حاضر هم افراد غیر واکسینه بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و عمده مرگ و میرهای کرونایی در جمعیت غیرواکسینه مشاهده می شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: افرادی که دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند، نباید احساس کنند که واکسینه هستند و حتی افرادی هم که هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده اند، به طور کامل ایمن نیستند، چون اکنون بحث تزریق عمومی دز سوم واکسن کرونا در جهان مطرح شده است. 

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به سرایت پذیری بالای کرونای دلتا، برای رسیدن به ایمنی جمعی باید بیش از 80 درصد افراد جامعه علیه کرونا واکسینه شوند و هم اکنون در کشورهایی که آمار واکسیناسیون کامل آنها به این سطح رسیده است، مرگ روزانه ناشی از کرونا به کمتر از 10 نفر رسیده است و شاهد آن هستیم که پیک های جدید کرونا در کشورهایی بروز پیدا می کند که آمار واکسیناسیون کامل کرونا در آنها به 80 درصد نرسیده است.

کدخبر: 743626 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟