دارو های خواب آور ی که معتاد می کند

به گزارش رکنا، یکی از راه های مقابله با بی خوابی، استفاده از دارو خواب آور است. دارو خواب آور در کوتاه مدت، اثر مناسبی روی مشکلات خواب می گذارد اما لازم است فرد اطلاعات لازم را در مورد دارو خواب آور داشته باشد.

عده زیادی از مردم دنیا (حدود نیمی از آن ها) از مشکلات بی خوابی در رنج هستند. شاید شما هم یکی از آنها باشید و برای رسیدن به خواب مناسب به دنبال راه چاره ای باشید اما در درجه اول باید بگوییم که « بی خوابی یک نشانه است، نه یک بیماری!» از آنجا که نیاز افراد مختلف به خواب با هم متفاوت است، نمی توان مدت مشخصی را برای خواب لازم افراد تعریف کرد.

دارو خواب آور پس از مصرف بیمار را دچار اختلالاتی از قبیل؛ احساس منگی، احساس بی حالی، خستگی، خواب آلودگی می کند. بنابراین فرد بعد مصرف دارو خواب آور نباید به انجام فعالیت هایی که نیازمند به هوشیاری کامل دارد مانند رانندگی، کار با دستگاه های سنگین و غیره دست بزند.

قرص های خواب آور دقیقا با بدن انسان چه کار می کند؟

دکتر هدایت صحرایی، ریاست مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله در گفت و گو با رکنا در خصوص قرص های خواب آور گفت: دو نوع قرص خواب آور داریم. یکی از آنها قرص های خواب آور آرامش بخش هستند، مانند دیازپام و امثالهم. این قرص ها بخشی از  مغز که "ترمز مغز" نام دارد را فعال می کند و باعث می شود فرد به خواب رود.

این قرص ها چه عارضه ای دارد؟

وی در رابطه با عوارضی که ممکن است قرص های خواب آور داشته باشد افزود: این قرص ها باعث می شود  فرد به دارو اعتیاد و وابستگی پیدا کند و مدام به خوردن قرص آور روی آورد. اتفاقی که می افتد این است که در صورت مصرف مداوم، به مرور خواب فرد از حالت فیزیولوژیک خارج می شود و بعد از بیدار شدن نیز بدن فرد احساس خستگی زیادی می کند.

رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله در خصوص اینکه آیا مصرف قرص های خواب آور به مغز آسیب می زند یا نه؟ ادامه داد: خیر، این قرص ها آسیبی به مغز نمی زند.

صحرایی در خصوص نوع دوم قرص های خواب آور گفت: یک هورمونی به نام هورمون خواب که نام اصلی آن "ملاتونین" است در بدن ما وجود دارد که وقتی ترشح می شود فرد به خواب می رود. حال قرص هایی در بازار موجود است که همین کارایی را دارد. زمانیکه فرد آن را مصرف می کند، یک خواب فیزیولوژیک به وی دست می دهد. این داروها خواب آور نبوده و فقط فرد را از حالت هوشیاری خارج می کنند.

چرا برخی چندین سال نمی خوابند؟

ریاست مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله در رابطه با افرادی که به مدت طولانی به خواب نمی روند، گفت: یک سیستمی به نام "سیستم مشبک بالا رو" وجود دارد که وقتی فعال میشود کل مغز فرد را فعال می کند. برای برخی از افراد این سیستم تحریک نمی شود که این اتفاق نیز معمولا به دنبال یک حادثه ای که پیشتر برای فرد رقم خورده شکل می گیرد، بنابراین باعث میشود فرد برا یمدت طولانی بیدار باشد. به صورت کلی بی خوابی باعث کم شدن عمر می شود، اما در این افراد هنوز ثابت نشده که بی خوابی، باعث کم شدن عمرشان  میشود یا نه.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت دارو های اعصاب و روان افزایش داشته یا نه گفت: اطلاعات خاصی در این مورد ندارم اما تا جایی که می دانم دارو در کشور ما بسیار ارزان است.

ترک اعتیاد به روش سنتی!

صحرایی در خصوص اینکه بستن فرد معتاد به تخت برای ترک اعتیاد نتیجه بخش است یا نه گفت: سندرمی وجود دارد به نام "سندرم ترک"، وقتی فردی می خواهد از ترک اعتیاد کند تا دو هفته دچار اسهال، لرز و درد می شود. بعد از دو هفته ظاهرا فرد عادی شده و به روال قبل از اعتیاد خود باز می گردد. اما واقعیت این است که اتفاق خاصی نمیفتد و روال مثل دوران اعتیاد است چون برای دستگاه عصبی مدلسازی جددی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: سایر روش های ترک اعتیاد، شامل سم زدایی، که در حالت نیمه هشیار در فرد صورت می گیرد، اصلا مناسب نیست. برای این کار فرد را به حالت نمیه هشیار در آورده، بعد هم داروی مورد نظر را به صورت سرم به فرد وصل کرده که تنها عوارض اولیه را  از بین  می برد و تاثیر آنچنانی ندارد. بنابراین مشکل اصلی سر جایش است و کسی با این روش ها درمان نمی شود و نخواهد هم شد.

کدخبر: 742748 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟