دکتر طبرسی: تا اواسط آذر 85 درصد ایرانیان دو دُز واکسن کرونا را می زنند + فیلم
حجم ویدیو: 18.03M | مدت زمان ویدیو: 00:02:27

در زمان شروع واکسیناسیون عمومی گمانه زنی متخصصان بهداشتی این بود که وقتی 70 درصد افراد جامعه در برابر کرونا واکسینه شوند، کشور به ایمنی جمعی دست خواهد یافت. در واقع، امیدواری بر این بود که با حصول ایمنی جمعی، ویروس کرونا از جامعه محو شود. اما با توجه به قدرت سرایت پذیری بالاتر سویه های جدید کرونا، در حال حاضر متخصصان بهداشتی رسیدن به ایمنی جمعی در آینده نزدیک را بعید می دانند. البته دکتر پیام طبرسی، دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید در گفت و گو با رکنا عنوان کرد که با تزریق دو دُز واکسن به 85 درصد افراد جامعه، نوعی ایمنی جمعی به صورت نسبی در کشور حاصل می شود، اما باید توجه داشت که کرونا حتی با رسیدن به ایمنی جمعی نسبی هم از سطح جامعه محو نخواهد شد.

کرونا حتی با رسیدن به ایمنی جمعی نسبی هم محو نمی شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آخرین آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره میزان واکسیناسیون کرونا در ایران حاکی از آن است که هم اکنون 55 میلیون و 484 هزار و 337 نفر از ایرانیان معادل 81.8 درصد جمعیت بالای 12 سال کشور دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و همچنین دُز دوم واکسن نیز تا کنون به 40 میلیون و 829 هزار و 657 نفر معادل 60.2 درصد جمعیت بالای 12 سال کشور تزریق شده است.

در این میان با وجود این که در ابتدای شروع واکسیناسیون عمومی گفته می شد که در صورت دریافت هر دو دُز واکسن کرونا توسط 70 درصد افراد واجد شرایط یعنی همان جمعیت بالای 12 سال کشور، جامعه به ایمنی جمعی در برابر کرونا خواهد رسید، اما هم اکنون با توجه به سرایت پذیری بالاتر سویه دلتا به عنوان سویه غالب ویروس کرونا در کشورمان نسبت به سایر سویه اولیه این ویروس و البته اثبات این موضوع که ایمنی زایی واکسن ها حدود شش ماه بعد از تزریق دُز دوم کاهش می یابد، بسیاری از متخصصان بهداشتی تاکید کرده اند که حتی با تزریق دو دُز واکسن به 90 درصد جمعیت کشور نیز نمی توان خیال راحتی از حصول ایمنی جمعی در کشور داشت.

دکتر پیام طبرسی، دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید در این باره در گفت و گو با رکنا عنوان کرد: هم اکنون بیش از 80 درصد افراد جامعه دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و به نظر می رسد تا اواسط ماه آذر حدود 85 درصد افراد هر دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت خواهند کرد. همچنین جمعیت قابل توجهی از افراد جامعه نیز تا کنون به کرونا مبتلا شده اند و بنابراین به نظر می رسد رسیدن به ایمنی جمعی نسبی دور از انتظار نباشد.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا البته تاکید کرد: ویروس کرونا نشان داده است که حتی در صورت رسیدن به نوعی از ایمنی جمعی نسبی در یک کشور نیز به طور کامل محو نخواهد شد؛ به نحوی که هم اکنون شاهد آن هستیم که در انگلستان با وجود این که بیش از 85 درصد افراد هر دو دُز واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند، اما هنوز روزانه 30 هزار نفر به کرونا مبتلا می شوند. هر چند که قطعا واکسیناسیون گسترده در کاهش میزان مرگ و میر و بستری ناشی از کرونا موثر است.

دیگر نگران کرونای مو و لامبدا نیستیم

طبرسی درباره احتمال شیوع سویه های جدیدتر کرونا در ایران نیز توضیح داد: هم اکنون نگرانی زیادی از شیوع کرونای مو یا کرونای لامبدا در ایران وجود ندارد، چون قدرت سرایت پذیری این سویه ها به گونه ای است که نمی توانند رقابتی جدی با کرونای دلتا به عنوان سویه غالب کرونا در جهان داشته باشند. براساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت نیز هم اکنون این سویه ها در کشورهایی هم که فعال بودند، رو به کاهش گذاشته اند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: کرونای دلتاپلاس سویه نگران کننده تری از سایر سویه های کروناست که هم اکنون در انگلیس، روسیه و برخی از دیگر کشورهای اروپایی در حال گسترش است. البته هنوز مشخص نشده است که کرونای دلتاپلاس چقدر بیشتر از کرونای دلتا می تواند ما را درگیر کند. البته ما در فصل تابستان به شدت با کرونای دلتا درگیر شدیم و به نظر نمی رسد کرونای دلتاپلاس بتواند موج شدیدی از شیوع کرونا را در کشومان ایجاد کند، هرچند که همیشه باید حواسمان به تحرکات جدید ویروس کرونا جمع باشد.

لزوم تداوم آموزش های آنلاین در کنار بازگشایی حضوری مدارس

طبرسی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش و پرورش گزارشی درباره نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی به کمیته علمی کشوری کرونا ارائه داده است یا خیر، گفت: آموزش و پرورش باید گزارش کار خود درباره پروتکل های بهداشتی مربوط به بازگشایی مدارس را به ستاد ملی کرونا ارائه کند. اما آنچه ما از ستاد ملی کرونا می شنویم، این است که به هر حال مشکلاتی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در مناطق مختلف وجود دارد، ولی ما باید توجه داشته باشیم که قطعا روند اجرای پروتکل ها در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است و نباید برای همه مناطق یک نسخه بپیچیم.

وی در پایان تصریح کرد: بهترین راهکار در شرایط موجود این است که ما در مناطقی که امکان ارائه آموزش های مجازی وجود دارد، همچنان به ارائه آموزش های آنلاین بپردازیم، اما در مناطقی که امکان ارائه آموزش ها به صورت مجازی وجود ندارد و ابزارهای لازم برای این منظور به مقدار کافی در دسترس نیست، بازگشایی مدارس به شکل محدود می تواند به بهبود روند آموزش دانش آموزان کمک کند.

کدخبر: 738729 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟