لزوم سه اقدام فوری در سیاست های کلان ایران برای انرژی‌های تجدید پذیر

به گزارش رکنا، ایران از نظر تشعشعات خورشیدی بسیار غنی است. بیش از ۵۰ درصد برق ایران می تواند با انرژی خورشیدی تامین شود ( این کاری است که الان عربستان در حال سرمایه گذاری برروی آن است). مشکلات ایران در راه توسعه انرژی تجدید پذیر خصوصا انرژی خورشیدی قابل حل شدن است ولی به دلایلی که کما بیش در تمام صنایع کشور مشاهده می شود بصورت لاینحل باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،در مورد انرژی‌های تجدید پذیر در رده سیاستهای کلان در ایران سه اقدام باید انجام بگیرد. نگاه و آموختن  تجربه آمریکا و اتحادیه اروپا بسیار ذی قیمت و سرعت بخش در ایجاد تغییرات مفید و مهم خواهد بود. اگر می خواهیم اشتباهات آنها را تکرار نکنیم باید از تجربه شان استفاده کنیم.

سه اقدامی که باید مورد توجه سیاست های کلان در ایران در خصوص انرژی های تجدید پذیر قرار گیرد را می توان به اینگونه برشمرد:

۱- تشویق سرمایه گذاری خصوصی در شبکه تولید و اولویت تشویق برای انرژی‌های تجدید پذیر از جمله از طریق طراحی بازار خرید و فروش عمده برق از نکات قابل توجه است . لازمه این کار بوجود آوردن بازارهای منطقه ای است. بازارهای منطقه ای می تواند بر اساس قلمرو شرکت‌های برق منطقه ای ایجاد شود.

۲- سرمایه گذاری دولتی در زیر ساخت های شبکه انتقال و توزیع برق( این سرمایه گذاری کار آفرینی خواهد کرد و به حل مشکل بیکاری کمک می کند) تقویت شبکه انتقال و توزیع به تولید بهینه انرژی‌های پاک کمک می کند و اتلاف انرژی را، به حداقل کاهش می دهد.

۳- مدرنیزه کردن سیستم بانکی و مالی کشور و حمایت مالی از سرمایه گذار خصوصی و عرضه کردن ابزارهای مالی مدیریت ریسک.مدیران فعلی صنعت برق ایران مهارت های مدیریتی صنعت برق مدرن امروزی را باید بیاموزند.استادان دانشگاهی مسلط به علم روز صنعت برق قدرت در ایران بسیار محدود هستند. عدم تجربه عملی و آکادمیک در دنیای پیشرفته بیشتر مباحث دانشگاهی را در حد تئوری های نا کارآمد و غیر عملی نزول داده است.

آزاده مختاری

 

 

کدخبر: 737326 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟