هندورابی، جزیره ای ممنوع ! / طی کردن هفت خوان رستم برای دریافت مجوز ورود به جزیره  + فیلم
حجم ویدیو: 9.59M | مدت زمان ویدیو: 00:01:18

جزیره هندورابی یکی از جزایر کوچک خلیج فارس است. جزیره هندورابی ظرفیت های بسیاری برای گردشگری دارد. ورود به جزیره هندورابی برخلاف بسیاری از دیگر مناطق ایران نیاز به اخذ مجوز از دریابانی ناجا دارد. این نکته ای است که پیام برخورداری، کارشناس گردشگری به رکنا گفت و تاکید کرد که مسئولان محلی چندان تمایلی ندارند که گردشگری در جزیره هندورابی توسعه پیدا کند. او که خود مدیر یک تور گردشگری در هرمزگان است، هفت خوانی را که اخیرا برای دریافت مجوز برگزاری تور در جزیره هندورابی پشت سر گذاشت، برای ما تعریف کرد.

هندورابی 4

جزیره هندورابی ؛ آکواریوم طبیعی ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هندورابی جزیره ای کوچک با مساحت 22.8 کیلومتر مربع در قلب خلیج فارس است که در حد فاصله بین کیش و لاوان قرار گرفته و از نظر تقسیمات کشوری جزو جزایر اقماری زیرمجموعه منطقه آزاد کیش در استان هرمزگان محسوب می شود؛ جزیره ای که زمانی منبعی مهم برای صید مروارید بود و اکنون راه یافتن به آن برای بسیاری از ایرانیان دشوار است.

آب و هوای هندورابی در 6 ماه از سال یعنی از آبان تا فروردین مطلوب است و در 6 ماه دیگر هوای آن به شدت گرم و شرجی است. این جزیره دارای مناظری دیدنی است و به همین دلیل، در 6 ماه از سال که آب و هوای آن مطلوب است، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد.

هندورابی جزیره ای بکر محسوب می شود که جمعیت آن بسیار پایین است. هندورابی علاوه بر جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و کرانه های جذاب و دیدنی، از جاذبه های تاریخی مختلفی نیز برخوردار است که از جمله مهمترین آنها می توان به معماری سنتی و بومی روستای هندورابی، خرابه های قریه «الدورات»، دژهای نظامی پرتغالی مربوط به دوره صفویه، آب انبار، درختان کهنسال لور و غارهایی اشاره کرد که در طول سالیان متمادی به وسیله آب دریا پدید آمده اند.

هندورابی جزیره ای کوچک و مرجانی است که دورتادور آن را دریا فراگرفته است و تراکم مرجان ها در سواحل جزیره بسیار زیادند. وجود آبزیان و انواع ماهی های زینتی و خاص در اطراف هندورابی به کرانه های این جزیره زیبایی خیره کننده بخشیده و به همین دلیل، هندورابی به آکواریوم طبیعی ایران معروف شده است.

هندورابی 7

آیا هندورابی جزیره آقازاده هاست؟

دسترسی به هندورابی از اسکله های بندرعباس، کیش و بندر لنگه امکان پذیر است، اما ورود به هندورابی به اخذ مجوز از دریابانی کیش نیاز دارد و تورهای گردشگری به ندرت می توانند به این جزیره راه پیدا کنند. البته در سال های قبل تورهای گردشگری کیش بعضا اردوهای یک روزه ای را در جزیره هندورابی برگزار می کردند، اما پیگیری های رکنا از آژانس های مسافرتی نشان می دهد که حدود چهار سال است به دلیل فعالیت های یکی از نهادهای خاص در هندورابی، عملا دیگر هیچ گونه تور گردشگری در این جزیره برگزار نمی شود.

جمعیت هندورابی 103 نفر است و در سال های اخیر تمام زیرساخت های شهری اعم از برق، آب لوله کشی و گاز برای اهالی این جزیره تامین شده است. هندورابی همچنین دارای یک مدرسه، یک مسجد، یک بوستان، یک اسکله، یک فانوس دریایی و یک هتل سه ستاره است و شغل اصلی بیشتر اهالی آن، صیادی است. اما آنچه در سال های اخیر بیش از همه درباره هندورابی اهمیت یافته، سخت شدن ورود گردشگران به این جزیره است.

برخی کارشناسان گردشگری معتقدند که هندورابی یک مقصد گردشگری لوکس است که فقط آقازاده ها از آن استفاده می کنند. برخی کارشناسان هم می گویند که تورهای گردشگری ویژه برخی گردشگران خارجی خاص در این جزیره برگزار می شود، البته شواهد میدانی برخی رسانه ها از این حکایت دارد که هر از گاهی صیادان استان هرمزگان به جزیره هندورابی راه پیدا می کنند، اما اساسا ورود به هندورابی برای بیشتر مردم ایران به این سادگی ها امکان پذیر نیست.

هندورابی 5

ورود به هندورابی با مجوز دریابانی آزاد می شود

با توجه به سختگیری های زیادی که برای ورود به هندورابی انجام می شود، تورهای گردشگری کمتر می توانند به این جزیره راه پیدا کنند. اما پیام برخورداری، مدیر یکی از تورهای گردشگری هرمزگان اخیرا توانسته است گروهی را برای گردشگری به این جزیره ببرد. خود او هم البته برای رفتن به هندورابی از هفت خوان رستم گذشته است و آن طور که خودش می گوید، با وجود ظرفیت های بالای هندورابی برای توسعه گردشگری، گویی مسئولان محلی چندان تمایلی ندارند که گردشگری در این جزیره توسعه پیدا کند.

برخورداری درباره نحوه اخذ مجوز برای ورود به هندورابی به خبرنگار رکنا توضیح داد: زمانی که می خواستم برای برگزاری یک تور گردشگری در جزیره هندورابی اقدام کنم، هیچ سایتی را پیدا نکردم که بتواند در این زمینه من را راهنمایی کند. بعد از جست و جوی بسیار، شماره تلفن فرماندهی انتظامی هندورابی را پیدا کردم و بعد از تماس با آنجا به من گفتند که اگر می خواهی به هندورابی بیایی حتما باید از دریابانی کیش مجوز بگیری.

وی افزود: متاسفانه هیچ شماره ای از دریابانی منطقه آزاد کیش در فضای مجازی وجود ندارد و به همین دلیل، من که خودم در هرمزگان زندگی می کنم، یکی از دوستانم را به کیش فرستادم تا به دریابانی ناجا مراجعه کند و شرایط اخذ مجوز ورود به هندورابی را از مسئولان این جزیره بپرسد. آن دوست من نیز دو سه روز معطل شد و یک بار هم مسئولان دریابانی به این دلیل که نامه را خطاب به دریابانی هرمزگان و نه دریابانی منطقه آزاد کیش نوشته بودیم، از ما ایراد گرفتند و تاکید داشتند که باید نامه خودمان را اصلاح کنیم.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: زمانی هم که دریابانی بالاخره موافقت کرد که به ما مجوز بدهد، مسئولان مربوطه تاکید داشتند که ما ابتدا باید از معاونت گردشگری کیش مجوز لازم را دریافت کنیم. آنجا هم چند بار بین افراد مختلف پاسکاری شدیم تا ما را به اداره جزایر اقماری منطقه آزاد کیش فرستادند و در نهایت مسئولان این اداره شرایط دریافت مجوز را برای ما تسهیل کردند. دریابانی ناجا نیز بعد از موافقت مدیران اداره جزایر اقماری کیش با برگزاری تور در این اداره موافقت کرد.

هندورابی 2

کسی با توسعه گردشگری هندورابی موافق نیست

برخورداری با تاکید بر بکر بودن جزیره هندورابی گفت: هندورابی برخلاف کیش جمعیت بسیار کمی دارد و همین مساله دیدن طبیعت زیبای این جزیره را برای طبیعت گردان بسیار جذاب کرده است. به همین دلیل، اگر مسئولان منطقه آزاد کیش یا وزارت میراث فرهنگی بنا داشتند که گردشگری در این جزیره توسعه پیدا کند، حتما به نحوی در فضای مجازی برای هندورابی تبلیغ می کردند که مردم به این جزیره جذب شوند. اما سخت بودن ورود گردشگران به هندورابی نشان می دهد که گویی اساسا مسئولان محلی دوست ندارند که گردشگری در هندورابی توسعه پیدا کند.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: هندورابی زیرمجموعه ای از سازمان منطقه آزاد کیش محسوب می شود، اما این سازمان هیچ راهکار مشخصی را برای ورود به این جزیره اعلام نکرده است و افرادی هم که می خواهند در این جزیره تور گردشگری برگزار کنند، با دردسرهای بسیاری برای دریافت مجوز مواجه می شوند؛ به نحوی که حتی وقتی ما با وجود داشتن مجوز اداره جزایر اقماری کیش می خواستیم به هندورابی سفر کنیم، قایقرانی که می خواست ما را به هندورابی ببرد، گفت تا زمانی که مجوز کتبی دریابانی را ارائه نکنید، نمی توانم شما را به این جزیره ببرم.

وی درباره خدمات گردشگری موجود در هندورابی توضیح داد: هندورابی یک هتل سه ستاره دارد که چند سالی است توسط سازمان منطقه آزاد کیش ساخته شده است. همچنین حدود سه سال پیش، سرمایه گذاران خصوصی یک اقامتگاه اکوکمپ شامل بیش از 40 چادر در هندورابی ایجاد کرده است که البته اخیرا یکی از نهادها، این اقامتگاه را از دست سرمایه گذاران آن خارج کرده و هم اکنون چادرهای موجود در این اکوکمپ خاک می خورند.

هندورابی 6

مسئولان محلی دوست ندارند که کسی به هندورابی بیاید

برخورداری البته برخلاف برخی دیگر از کارشناسان گردشگری معتقد است که هندورابی مقصد گردشگری لوکس یا اصلاحا جایی برای تفریح آقازاده ها نیست، چون اگر این چنین بود، حداقل یک هتل یا اقامتگاه لوکس در هندورابی وجود داشت و این هتل می توانست در فضای مجازی برای جذب گردشگر تبلیغ کند.

این کارشناس گردشگری دلیل دیگر برای این مدعی را این طور توصیف کرد که با وجود این که اهالی جزیره هندورابی از آب لوله کشی برخوردار هستند و یک دستگاه آب شیرین کن در آن وجود دارد، اما بازهم گردشگران دسترسی اندکی به آب آشامیدنی در این جزیره دارند و او و گروهش هم وقتی می خواستند به هندورابی بروند، خودشان با استفاده از قایق تعداد زیادی آب معدنی و مواد غذایی به این جزیره بردند، چون هیچ گونه سوپرمارکت مخصوص گردشگران در این جزیره وجود ندارد.

در مجموع از صحبت های برخورداری و البته پیگیری های رکنا از سایر آژانس های مسافرتی می توان این طور برداشت کرد که کمبود امکانات گردشگری در جزیره هندورابی، دشوار بودن شرایط اخذ مجوز برای ورود به این جزیره، تبلیغ نشدن جزیره هندورابی در فضای مجازی به عنوان قطب گردشگری از سوی مسئولان منطقه آزاد کیش و بسته بودن پای تقریبا همه آژانس های گردشگری برای ورود به هندورابی نشان می دهد که شرایط در هندورابی به گونه ای است که گویا اساسا مسئولان محلی دوست ندارند که هیچ کس به هندورابی بیاید.

کدخبر: 733579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟