سرایت پذیری دلتا پلاس 20 درصد بیشتر از کرونای دلتا/ احتمال ورود دلتا پلاس، کرونای مو و لامبدا به ایران

دلتا پلاس یکی از جدیدترین سویه های کروناست که تا کنون در کشورهایی نظیر انگلستان، روسیه و آمریکا شناسایی شده است. دلتا پلاس از جمله زیردودمان‌های کرونای دلتا محسوب می شود. نام علمی دلتا پلاس A.Y.4.2 است. قدرت سرایت پذیری دلتا پلاس از کرونای دلتا بیشتر است. همچنین دلتا پلاس مقاومت بیشتری نسبت به کرونای دلتا در برابر واکسن های موجود دارد. 

شیوع گسترده کرونای دلتا پلاس در انگلستان، روسیه و آمریکا 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند هفته ای است که شیوع یک سویه جدید کرونا در برخی کشورهای جهان از جمله روسیه، انگلستان و آمریکا منجر به بروز نگرانی هایی در میان متخصصان بهداشتی جهان شده است. این سویه جدید که گونه ای دیگر از همان کرونای دلتاست، هم اکنون با عنوان دلتا پلاس و با نام علمی A.Y.4.2 شناخته می شود؛ سویه ای که قدرت سرایت پذیری آن از کرونای دلتا بیشتر است و البته مقاومت بالاتری هم نسبت به کرونای دلتا در برابر واکسن های موجود دارد. 

شیوع کرونای دلتا پلاس در بریتانیا منجر به آن شده است که حداقل 6 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در این کشور به این نوع از ویروس کووید19 مبتلا باشند. همچنین در روزهای اخیر شیوع این سویه جدید کرونا در روسیه منجر به آن شده است که آمار فوت ناشی از ابتلا به کرونا در این کشور به بیش از هزار نفر در روز برسد و رکورد مرگ کرونایی در روسیه جابه‌جا شود. مساله ای که باعث شده از از روز پنجشنبه به مدت یک هفته قرنطینه سراسری در روسیه اعمال شود. 

پرفسور علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره کرونای دلتا پلاس به رکنا توضیح داد: سویه دلتا پلاس یکی از زیردودمان‌های کرونای دلتاست. کرونای دلتا در آگوست 2020 در هندوستان شناسایی شد و تا کنون بروز تغییرات ژنتیکی مختلف در این ویروس منجر به ایجاد زیردودمان‌های گوناگونی در کرونای دلتا شده است که این زیردودمان‌ها از A.Y.1 آغاز می شوند و تا A.Y.25 ادامه دارند. 

وی افزود: یکی از زیردودمان های کرونای دلتا سویه A.Y.4.2 است که با نام کرونای دلتا پلاس شناخته می شود که تحقیقات اولیه نشان می دهد که قدرت سرایت پذیری آن به میزان 20 درصد از کرونای دلتا بیشتر است و مقاومت آن هم نسبت به واکسن های موجود از کرونای دلتا بیشتر است. این سویه جدید هم اکنون در انگلستان، روسیه و آمریکا مشاهده شده است، اما هنوز هم در هر سه کشور، بیشتر افراد مبتلا به کرونا به همان کرونای دلتای اصلی مبتلا هستند. 

دلتای اصلی همچنان شایع ترین سویه کرونا در جهان است 

ناجی با بیان این که سویه های جدیدتر دلتا هنوز نتوانسته اند رقابتی جدی را با کرونای دلتای اصلی داشته باشند، عنوان کرد: با وجود سرایت پذیری بالاتر کرونای دلتا پلاس، هنوز سازمان جهانی بهداشت این سویه جدید کرونا را به عنوان یک سویه نگران کننده شناسایی نکرده است و همچنان مطالعات مختلفی در سطح جهان درباره ویژگی های دلتا پلاس در حال انجام است. 

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که کرونای دلتای اصلی همچنان شایع ترین سویه کرونا در سطح جهان است، اظهار داشت: هم اکنون 51 درصد از موارد ابتلا به کرونای دلتا در جهان مربوط به همان دلتای اصلی است، حدود 20 درصد موارد ابتلا مربوط به A.Y.4 است که دلتا پلاس یکی از زیرمجموعه های آن محسوب می شود و حدود 29 درصد موارد مبتلا به کرونای دلتا نیز به سایر زیردودمان‌های دلتا مربوط می شود. 

وی در ادامه تاکید کرد: کرونای دلتای اصلی همچنان مهمترین عضو خانواده دلتاست که هنوز هم به عنوان شایع ترین سویه کرونا در سطح جهان محسوب می شود و هم اکنون بیشترین تلاش متخصصان بهداشتی جهان نیز برای مبارزه با این سویه صرف می شود. 

اقدامات ژنتیکی ایران برای شناسایی سویه های جدیدتر کرونا ضعیف است 

ناجی در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: با وجود این که کرونای دلتا پلاس هنوز به سویه اصلی شایع در روسیه تبدیل نشده است، اما بازهم مسئولان این کشور به دلیل افزایش موارد ابتلا و فوت ناشی از کرونا در کشور خود، به درستی دستور قرنطینه یک هفته ای را صادر کرده اند. زیرا اساسا وقتی ما در هر منطقه جغرافیایی آمار بالایی از شیوع یک ویروس را مشاهده می کنیم، بهترین کار انجام اقدامات غیردرمانی از جمله قرنطینه کردن است. 

این متخصص ویروس شناسی با بیان این که اقدامات لازم برای شناسایی سویه های مختلف کرونا در ایران جدی گرفته نمی شود، گفت: متاسفانه ما در ایران اقدامات ژنتیکی گسترده ای انجام نمی دهیم که بتوانیم متوجه ورود سویه های جدیدتر کرونا به کشورمان شویم. بنابراین بعید نیست که دلتا پلاس، کرونای مو و کرونای لامبدا به ایران آمده باشند، ولی ما از آنها خبر نداشته باشیم. 

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: وقتی سویه های جدیدتر کرونا در کشورهای اطراف ایران از جمله روسیه و ترکیه مشاهده شده اند، بنابراین حتما ممکن است که این سویه ها به ایران نیز وارد شده باشند و نمی توان این مساله را انکار کرد. البته با وجود این که دانستن این مساله که کدام سویه های کرونا وارد ایران شده اند، می تواند به برنامه ریزی های ما برای مقابله با کرونا کمک کند، اما باید توجه داشت که راهکار اصلی مبارزه با تمام سویه های کرونا یکسان است. 

وی در پایان تصریح کرد: مهمترین راهکار مبارزه با تمام سویه های کرونا، انجام اقدامات غیردرمانی از جمله واکسیناسیون و نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی است. این در حالی است که متاسفانه در هفته های اخیر هم مردم ما نسبت به رعایت این پروتکل ها بسیار دلسرد شده اند و هم مسئولان دچار تعجیل در بازگشایی ها شده اند و هم نظارت ها بر نحوه اجرای پروتکل های بهداشتی در ایران بسیار ضعیف است.

کدخبر: 732848 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟