هجوم معدن کاران به غار آبی دودزای استان زنجان + عکس

غار آبی دودزا در شهرستان خدابنده قرار دارد. غار آبی دودزا یکی از مهمترین غارهای استان زنجان است. غار آبی دودزا ارزش های زیست محیطی فراوانی دارد. اخیرا برخی معدن کاران به غار آبی دودزا هجوم برده اند.

غار آبی دودزا (2)

به گزارش رکنا، غار آبی دودزا در نزدیکی شهر زرین رود از توابع شهرستان خدابنده استان زنجان، یکی از ارزشمندترین غارهای زیست محیطی ایران به لحاظ ارزش های زیست محیطی است. این غار آهکی زیبا دارای سفره بسیار بزرگ آب زیر زمینی است که اخیرا مورد هجمه معدن کاران بی ملاحظه قرار گرفته است.

غار آبی دودزا (6)

معدن کاران در غار آبی دودزا بدون رعایت حریم غار و مقررات تعیین شده از سوی کارگروه غارشناسی کشور، اقدام به نمونه برداری از اطراف این غار کرده اند. این نمونه برداری ها، غار آبی دودزا را در معرض تخریب قرار داده است، این در حالی است که ارزش های زیست محیطی این غار به حدی است که می تواند با دریافت اهمیت درجه یک جز غارهای حفاظتی قرار گیرد.

غار آبی دودزا (4)

شهریار بیگلو، رئیس شورای شهر زرین رود در همین راستا از رئیس هیات مدیره انجمن غارشناسی کشور خواسته است که از طریق مجاری قانونی از معدن کارانی که اقدام به تخریب این غار کرده اند، شکایت کند.

غار آبی دودزا (8)

رئیس کارگروه غارشناسی کشور نیز مهرماه امسال با نگارش نامه ای خطاب به کیومرث کلانتری، معاون فقید محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرده بود که یک شرکت بی نام و بی نشان بدون مجوز رسمی و رعایت حریم غار آبی دودزا اقدام به تخریب و نمونه برداری از این غار کرده است و اخیرا هم با آوردن ماشین آلات سنگین قصد تخریب بزگتری دارند.

غار آبی دودزا (5)

غار آبی دودزا (1)

غار آبی دودزا (2)

غار آبی دودزا (3)

غار آبی دودزا (4)

غار آبی دودزا (6)

غار آبی دودزا (7)

کدخبر: 730736 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟