پرفسور ناجی: واکسن کرونای" پاستووک" را سه دوز بزنید/ در ایران تنها پاستووک دوز بوستر دارد

به گزارش رکنا، دوز بوستر برای افرادی که شش ماه از دو دوز اولیه تزریق واکسن کرونا آنها گذشته است ،تزریق می شود. اکثر میزان واکسن داخل دوز بوستر یا دوز تقویتی در برابر کرونا نصف واکسن دو دوز اولیه است. گروه های خاصی چون  افراد 65 سال به بالا ؛ افراد 18 تا 64 ساله که در معرض خطر شدید ابتلا به کووید -19 هستند  و افراد 18 تا 64 ساله که در معرض ویروس کرونا در محیط یا مشاغل قرار دارند از اولویت های دریافت دوز بوستر یا تقویتی واکسن کرونا هستند.دوز بوستر واکسن برای افراد دارای نقص ایمنی هم تاکید می شود.

واما مشاوران واکسن سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه به اتفاق آرا مجوز استفاده اضطراری از دوز تقویت کننده واکسن کووید -19 مدرنا را توصیه کردند. کمیته مشورتی واکسنهای FDA و محصولات مرتبط با محصولات بیولوژیکی موافقت کرد که استفاده از دوز تقویت کننده در برخی افراد که  شش ماه از سری اولیه تزریق واکسن کرونای آنها گذشته میتواند اثربخشی موفقی در مبارزه با کرونا داشته باشد.

دوز تقویت کننده واکسن مدرنا 50 میکروگرم یعنی نصف اندازه دوزهای 100 میکروگرم استفاده شده در سری اولیه واکسن دو دوز است.

از بهمن ماه سال گذشته واکسیناسیون کرونا در ایران آغاز شده است. ابتدا کادر درمان و در ادامه اولویت اولیه در تزریق واکسن کرونا در مرحله واکسیناسیون عمومی، سالمندان بودند که هر دو   گروه ،حال به زمان تزریق دوز بوستر رسیده اند.

وضعیت تزریق دوز بوستر در ایران چگونه است؟ پرفسور علی رضا ناجی- رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در این خصوص به خبرنگار اجتماعی رکنا اینگونه توضیح داد: مدرنا سعی دارد که دوز بوستر مناسب برای واکسن خود در برابر کرونا تولید کند و این واکسن 50میکروگرمی هم همین نقش واکسن تقویتی در برابر این ویروس را ایفا خواهد کرد. در ایران،جز واکسن پاستووک،واکسن دیگری دوزتقویتی ندارد و پاستووک پلاس برای دوز بوستر طراحی شده است.

پرفسور ناجی با بیان اینکه در تمام جهان بعد از گذشت6 ماه دوز بوستر برای افراد تزریق می شود و خواهد شد ادامه داد: به طور مثال افرادی که مدرنا یا فایزر زدند بعد از شش ماه همین واکسن را دوباره دریافت می کنند و حتی می توانند جا به جا یعنی افرادی که مدرنا زدن، فایزر را به عنوان دوز بوستر دریافت کنند و برعکس. حتی اگر مثلا سینوفارم زده باشید و دوباره در دوز بوستر هم سینوفارم دریافت کنید،مناسب است.طراحی دوز بوستر واکسن کرونا،رفتار علمی مناسبی در مهار کرونا است که مدرنا و پاستووک این کار را کرده اند.

پرفسور ناجی با تاکید بر اینکه کوبایی ها نیز در طراحی واکسن سه تایی خود به دوز بوستر فکر کرده بودند و دوز سوم را به همین منظور تهیه کرده اند افزود: از دوز سوم طراحی شده در واکسن کوبایی میتوان به عنوان دوز بوستر استفاده کرد. واکسن کوبایی با نام پاستووک در ایران تزریق می شود که دو دوز اول آنها با فاصله 28 تا 30 روز تزریق می شود و دوز سوم که همان دوز تقویتی محسوب می شود یکماه بعد به افراد تزریق می شود. واکسن سه تایی کوبایی اثر بخشی بیشتری دارد و در واقع دوز سوم این واکسن همان دوز بوستر است که بدن افراد را در برابر کرونا مقاوم تر می کند.

به گزارش رکنا؛واکسن سه دوز پاستووک تاکنون به تعدادی از خبرنگاران و تعدادی از کادر درمان به عنوان دوز بوستر تزریق شده است.

 

 

 

 

کدخبر: 730117 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟