چرا قرضت را پس نمی‌دهی؟ / تحلیل روانشناسی افرادی که قرض می گیرند، پس نمی دهند + فیلم
حجم ویدیو: 38.07M | مدت زمان ویدیو: 00:05:11

ممکن است برای همه افراد پیش آمده باشد که از کسی پول قرض گرفته باشند یا قرض داده باشند. اساساً معروف است که قرض دادن سنتی حسنه است، اما این که چه زمانی قرض خود را از دیگران دریافت کنیم هم مهم است. در این گزارش به میان مردم رفتیم و از تجارب آن ها در رابطه با قرض دادن به دیگران و پس نگرفتن حق شان پرسیدیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گاهی برای افراد سوال پیش می آید که چه کسانی قرض می گیرند و پس نمی دهند؟ این افراد چه شخصیتی دارند و علت این موضوع چیست؟

تحلیل رفتاری و شخصیتی این دسته از جامعه را از یک متخصص روان شناسی جویا شدیم.

4 دسته از افرادی که قرض خود را پس نمی دهند

دکتر فریبرز باقری، متخصص روان شناسی در تحلیل روانی و شخصیتی کسانی که معمولاً به تعهدات خود مانند تعهدات مالی و اقتصادی عمل نمی کنند، به خبرنگار رکنا اظهار داشت: کسانی که به تعهدات خودشان از جمله تعهدات مالی وفادار نیستند، به چند دلیل به این وضعیت دچار شده اند.

او در بیان اولین عامل عدم پیابندی به تعهدات در بین افراد گفت: اولین مورد عزت نفس پایین افراد است. وقتی یک فرد برای خود ارزشی قائل نبوده و به اصولی مشخص پایبند نیست، شکسته شدن تعهد و اصول روابط با دیگران نیز برایش اهمیتی ندارد. در این دسته، آسیب دیدن وجهه و اعتبار افراد برایشان اهمیت چندانی ندارد. این در حالی است که افرادی که اصولی ارزشمند برای خود قائل اند، در ارتباطات اجتماعی نیز برای خود ارزش قائل هستند و نگاه دیگران نسبت به آن ها برایشان اهمیت دارد؛ به قول معروف، این افراد اگر سرشان برود قول شان نمی رود.

مدیر گروه روان شناسی دانشگاه علوم و تحقیقات دومین علت عمده عدم پایبندی به تعهدات در افراد را تشریح کرد و افزود: مورد دوم آن است که برای فرد، منفعت، بیش از ارزش ها مهم هستند. ممکن است افراد حس ارزشمندی خوبی نسبت به خود داشته باشند، اما منافع موجود را بیش از حس ارزشمندی بدانند. آن ها در حال چرتکه انداختن هستند که همواره چه رفتاری به منافع مالی و یا اقتصادی آن ها کمک می کند.

فریبرز باقری ابراز داشت: مورد سوم عدم تعهد بین فردی در افراد، آشفتگی در سبک زندگی آنهاست. افراد عادی در زندگی برنامه دارند، به تقویم توجه دارند و برای آینده پیش بینی می کنند تا روزانه چه برنامه هایی داشته باشند. با این حال، نظم و ترتیب برای زندگی افراد آشفته کمرنگ است. این دسته از افراد، رفتارهای فی البداهه دارند، مدام تحت تاثیر محیط قرار می گیرند و جریانات روزمره آن ها را به سمت خود هدایت می کند. به عنوان مثال فرد به دلیل شلوغ بودن برنامه های زندگی اش، مدام توسط رخدادهای پیش بینی نشده غافل گیر می شود.

این متخصص روان شناسی در تشریح چهارمین گروهی که معمولاً به تعهدات خود پایبند نیستند، افزود: ممکن است برخی افراد علاوه بر بی نظمی های رفتاری به دلیل نامنظمی و عدم کنترل هیجانات، خلف وعده کنند. برخی مردان متعهد شده اند که به همسرشان متعهد باشند، اما ممکن است به دلیل بی نظمی هیجانی نتوانند روی رفتار خود کنترل داشته و زندگی زناشویی خود را تحت تاثیر قرار دهند. این دسته از افراد می ترسند که همواره رفتارشان تحت تاثیر هیجانات قرار گیرد. ممکن است فرد در شرایطی خاص، تحت تاثیر میل جنسی قرار گرفته و رفتاری از خود بروز دهد که مرتکب یک اشتباه نابخشودنی شود.

باقری تاکید کرد: موارد ذکر شده، 4 عامل عمده ای هستند که در شخصیت و کارکرد افراد ممکن است وجود داشته و باعث پس ندادن قرض و تاخیر زیاد در این امر شود.

کدخبر: 729607 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟