از هر ۱۰ نفر یک نفر به بی خوابی مزمن دچار است / تاثیر اختلالات تنفسی حین خواب بر حافظه مردان

یکی از بیماری های شایع در دنیا بی خوابی است. گفته می شود 30 درصد از مردم جامعه تجربه بی خوابی داشته اند از این میزان 10 درصد تجربه بی خوابی مزمن تری را دارند. تجربه بی خوابی در زنان شایع تر است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کم خوابی، دیر خوابی و شب زنده داری چند وقتی است تبدیل به سبک زندگی برخی افراد شده است. دورهمی و گردش های شبانه و حتی بازی و درس خواندن های شبانه باعث شده است تا مردم ایران و جهان، ساعت زیستی بدن خود را تحت تاثیر قرار بدهند. به گفته کارشناسان، کمبود خواب موجب اختلالات روانی و جسمی در همه سنین خواهد شد. علاوه بر این، سبک زندگی جدیدی که تقریباً در بین جوانان و نوجوانان رواج بیشتری پیدا کرده است، می تواند آن ها را به سمت اعتیاد به مخدر، خشونت، ناآرامی های روحی و کاهش خلاقیت بکشاند.

برای آن که بدانیم برهم خوردن ساعت زیستی بدن افراد، چه مشکلات و عوارضی برای انسان به بار خواهد آورد، با دکتر خسرو صادق نیت، متخصص پزشکی خواب گفت و گو کردیم و ارزیابی ایشان را نسبت به کم خوابی و بی خوابی افراد جویا شدیم.

دکتر خسرو صادق نیت

تعریف و عوارض کم خوابی و بی خوابی

دکتر خسرو صادق نیت، فلوشیپ پزشکی خواب در تعریف خواب و کم خوابی به خبرنگار رکنا اظهار داشت: ابتدا باید خواب را تعریف کرد. بهترین زمان برای داشتن خواب نرمال یا طبیعی  شب هنگام است و تغییر زمان خواب به روز یکی از علل شایع خواب غیر طبیعی است، و به همین علت بهترین زمان خواب برای انسان ها در هنگام شب است. بدن افراد از جمله هورمون های بدن به نوعی تنظیم شده است که بتواند هنگام شب به خوبی بخوابد.

وی ادامه داد: یک خواب طبیعی شامل مدت کافی و کیفیت مناسب است، اگر این دو ویژگی در کار نباشد، خواب طبیعی نخواهیم داشت. به طور میانگین اکثریت مردم در 7 یا 8 ساعت می توانند نیاز طبیعی شان به خواب را تامین کنند، اگرچه مقداری کمتر و بیشتر نیز ممکن است در افراد دیده شود.

صادق نیت در رابطه با عوارض ناشی از کم خوابی افزود: علامت کیفیت و کمیت پایین خواب می تواند در زمان بیداری خودش را نشان دهد. در واقع ممکن است فرد با احساس کسالت و خستگی از خواب بیدار شود و طی روز احساس کسالت داشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در تشریح انواع بی خوابی در افراد بیان داشت: بی خوابی چند نوع دارد که فرد می تواند به یک یا چند نوع  آن همزمان مبتلا شود. اولین نوع آن این است که فرد در شروع خواب مشکل دارد و برای به خواب رفتن به بیش از 20 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد. نوع دیگر بی خوابی، اختلال در  تداوم و پیوستگی  خواب  است، به عبارتی بعضی افراد زود به خواب می روند اما مکرراً در طول شب از خواب بیدار شده و برای دوباره خوابیدن دچار مشکل می شوند. نوع دیگر بی خوابی، بی خوابی از نوع زودتر از موعد بیدار شدن است، به عبارتی فردی که می خواهد 6 صبح از خواب بیدار شود، ساعت 3 نیمه شب ناخواسته بیدار شده و علیرغم احساس نیاز به خواب دیگر به خواب نمی رود. نوع چهارم بی خوابی نیز عبارت است از بیدارشدن بعد از سپری کردن خواب کافی اما بدون رضایت از خواب؛ فرد در این حالت با وجود خواب کافی در هنگام بیداری احساس سرحالی نمی کند.

این متخصص پزشکی خواب در ادامه تشریح عوارض بی خوابی و کم خوابی در افراد اضافه کرد: بی خوابی روی هوش، خلاقیت، یادگیری و سایر توانایی و فعالیت طی بیداری  افراد به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر می گذارد. به عبارتی کسی که شب ها خواب کافی ندارد و طی روز سرحال نیست، ممکن است تمرکز و یادگیری خوبی نداشته و توان یادگیری مباحث علمی را هم نداشته باشد. باید توجه داشت در خواب است که حافظه شکل می گیرد و فرد آن چه را که طی روز یادگرفته است در حافظه اش تثبیت می کند. اگر محرومیت از خواب وجود داشته باشد، ممکن است فرد حافظه خوبی نداشته باشد.

30 درصد از افراد جامعه تجربه ابتلا به بی خوابی را دارند

خسرو صادق نیت در مورد میزان همه گیری اختلالات خواب و بی خوابی در جامعه افزود: بیش از 80 نوع اختلال خواب وجود دارد که در خانم ها بی خوابی  بیشتر شایع است و در آقایان اختلالات تنفسی حین خواب است که مهمترین علامت آن خروپف شبانه و مهمترین عوارض آن خواب آلودگی، چاقی، دیابت، فشار خون و سکته های قلبی و مغزی است. حدوداً 30 درصد از افراد جامعه تجربه ابتلا به بی خوابی را دارند که از این میزان 10 درصد به صورت مزمن این اختلال را تجربه می کنند. به عبارتی حدودا از هر ۱۰ نفر یک نفر به بی خوابی مزمن  دچار است.

تاثیر اختلالات تنفسی حین خواب بر روان افراد

 وجود اختلالات تنفسی حین خواب به ویژه در آقایان  می تواند روی حافظه تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم گذاشته و خطرات جدی جسمی و روحی روانی برای آن ها به دنبال داشته باشد. باید در نظر داشت که خروپف های شبانه می تواند از اولین نشانه های اختلال تنفس در هنگام خواب باشد.

کدخبر: 728550 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟