شغل هایی که به زودی از چرخه  مشاغل خارج می شوند

پیشرفت روزافزون تکنولوژی موضوعی است که آینده مشاغل را به خود وابسته کرده است و بدون شک نیاز است تا تعاریف جدیدی از شغل ارائه شود چراکه همانطور که 15 سال پیش کسی باور نمی‌کرد روزی فرا رسد برای خرید  از پول کاغذی استفاده نشود و با یک کارت یا تلفن همراه پول جابجا کرد بدون شک آینده نیز تغییرات زیادی را شاهد خواهیم بود.

این درحالی است که هر زمان درباره از میان رفتن مشاغل مختلف صحبت می‌شود ناخواسته ذهن ما به‌سمت هوش مصنوعی متمایل می‌شود و از آن عنوان خطری بالقوه برای مشاغل مختلف یاد می کنیم. اما این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که هوش مصنوعی نیز یک فناوری پیشرفته بوده که به دست خود انسان ها به وجود آمده است و گرچه یکسری مشاغل سنتی را از بین می برد اما بدون شک یکسری مشاغل نوین را نیز ایجاد خواهد کرد. مطالعات جهانی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در مطالعه‌ای براساس سه شاخص متوسط رشد سالانه، میزان تغییرات و آهنگ تغییرات شاغلان نسبت به جمعیت کل، به شناسایی 18 عنوان شغلی رو به کاهش در کشور پرداخته است.طبق جدول استخراج‌شده، قالی‌بافان، گلیم‌بافان و زیلوبافان، زراعتکاران، سبزیکاران و باغـداران، کارکنان امور حسابداری و آمار چهار عنوان شغلی در ایران هستند که طی یک دهه اخیر تعداد شاغلان این بخش‌ها بیشترین کاهش را تجربه کرده است. در رتبه‌های بعدی، متخصصان کاروکسب، کارکنان مراقبت‌های شخصی در بیمارستان‌ها و منازل، فروشندگان در دکه‌های فروش، واکسی و سایر کارگران ساده خدماتی خیابانی، کشاورزان تولیدکننده محصولات کشاورزی و دامی و تولیدکنندگان سنتی پوست، چرم و کفش، کارکنان کشاورزی و ماهیگیری خودمعاش، رانندگان لوکوموتیو و کارکنان مربوطه و متصدیان ماشین‌های تولید محصولات چوبی از دیگر مشاغلی هستند که براساس مطالعات وزارت کار، تعداد شاغلان آنها در ایران طی یک دهه اخیر بیشترین کاهش را داشته است.

علی قنبری اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که آینده مشاغل در جهان و ایران چه خواهد شد گفت: نمی توان مشاغل جهان و ایران را تفکیک کرد و همه در یک راستا هستند و پایه اصلی آنها رقابت و رشد است که بیشتر آنها برای ماندن و ادامه دادن در صنعت تلاش خود را می کنند. البته این حقیقت نیز وجود دارد که مشاغلی پایدار خواهند ماند که در بحث فناوری، مدیریت و منابع سرمایه گذاری رشد بیشتری داشته باشند.

او ادامه داد: تاریخ به ما نشان داد که زمان، چهره مشاغل را تغییر می‌دهد و همانطور که یک روزی شاهد تغییر مشاغل از صورت سنتی به صنعتی بودیم بدون شک در آینده نیز تغییراتی ایجاد خواهد و شاهد انواع و مدل های دیگری از مشاغل خواهیم بود.

قنبری تصریح کرد: هوش مصنوعی و حرکت به سمت آن بدون شک در آینده باعث پایدار بودن مشاغل مربوط به آن می‌شود.

این اقتصاددان درباره نقش دولت ها در روند ماندگاری یا حذف مشاغل در اینده اظهار کرد: دولت ها باید هدایت گر و وظیفه نظارت را برعهده داشته باشند و به مسائل کلی و سیاستگذاری های کلان بپردازند چراکه دخالت در اقتصاد توسط دولت جدای از عدم توسعه یافتن به مشاغل نیز ضربه می‌زند.

قنبری در پایان خاطر نشان کرد: شما باید امروز شغل‌هایی را انتخاب کنید که در حال رشد هستند، یعنی دست گذاشتن روی بخشی از بازار کار که به شدت نیازمند نیروی کار متخصص است. که مهم ترین آن حوزه سلامت، حوزه تکنولوژی، حوزه تحلیل اطلاعات، حوزه مربوط به خدمات فروش و حوزه مشاغل خدماتی است. بنابراین با ورود و کسب مهارت در این مشاغل، می‌توانید خیلی زود وارد بازار کار شوید و مسیر حرفه‌ای‌تان را شروع کنید. شغل آینده، چیزی است که بخش زیادی از سرمایه‌گذاری شما را از آن خود می‌کند.با این وجود، همچنان انتخاب شغل، انتخابی حساس و مهم است و بهتر است دقت بیشتری را صرف آن کنید. یکی از فاکتورهای مهم، توجه به آینده آن شغل است تا بتوانید کاری را شروع کنید که می‌دانید حداقل در آینده‌ای نزدیک، ناپدید نخواهد شد. 

کدخبر: 728548 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟