حاتمی: 19 میلیون ایرانی اختلال روانی دارند/ برای حفظ سلامت روان جامعه باید قانون صادر شود

در همه جوامع دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره یک امر ضروری است. با این وجود، دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شیوع کرونا نیاز به خدمات روان شناسی را بیش از پیش ضروری می کند. 18 تا 24 مهرماه هفته سلامت روان است و توجه به ابعاد روان شناسی در جامعه در این ایام بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. دکتر محمد حاتمی در مورد میزان مراجعه به مراکز ارائه خدمات روان شناسی و هفته سلامت روان توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هفته سلامت روان از 18 تا 24 مهر ماه برگزار می شود. این هفته در سال 2021 توسط سازمان جهانی بهداشت با عنوان "سلامت روان در جهان نابرابر" نامگذاری شده است.

به نظر می رسد شیوع کرونا در جهان همه معادلات و نظم جهانی را بهم ریخت. در این بین کشورهایی که ثروتمندتر و پیشرفته تر بودند، سریع تر کرونا را مهار کردند و یکسری دیگر نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفتند و روزانه چند صد یا چند هزار نفر را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند. اگرچه بیماری کرونا به نوبه خود در سراسر جهان از جمله ایران موجب افزایش چند برابری اختلالات و آسیب های روانی شد، اما این پایان ماجرا نیست و گفته می شود پس از پاندمی کرونا با همه گیری اختلالات روانی در جوامع روبرو خواهیم بود. این موضوع نیاز انسان ها به روان شناس و مشاور را بیش از پیش جدی می کند.

حدود 23/8 درصد مردم ایران به اختلالات روانی مبتلا هستند

دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در تشریح وضعیت آمار اختلالات روانی و مراجعه مردم به روان شناسان و مشاوران به خبرنگار رکنا اظهار داشت: در ایران مسئولیت سلامت بر عهده وزارت بهداشت است و بودجه سلامت بر عهده وزارت بهداشت، بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان، صداوسیما قرار می گیرد. بنابراین براساس قوانین موجود، بررسی شاخص ها و آمار وضعیت سلامت روان بر عهده وزارت بهداشت است که سالانه باید آن را پایش کند. بنا به آخرین اعلام وزارت بهداشت، حدود 23/8 درصد مردم ایران به اختلالات روانی مبتلا هستند، این معنای آن است که از هر 4 نفر 1 نفر نیازمند دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره است.

دو برابر شدن مراجعه به روانشناسان در 20 ماه گذشته

وی در مورد آمار مراجعه کنندگان به مراکز روان شناسی و مشاوره گفت: براساس تحقیقات میدانی و گزارشاتی که مراکز روان شناسی ارائه کرده اند، طی 20 ماه گذشته، میزان مراجعه مردم به روان شناس و مشاور از طریق مجازی و حضوری دو برابر افزایش یافته است. بیشترین سوالات و درخواست مردم از مشاوران و روان شناسان نیز با موضوع نحوه مدیریت کودکان و نوجوانان در خانه، حل تعارضات و نافرمانی ها در بین اعضای خانواده و نگرانی خانواده ها از تربیت فرزندان شان است که حدود 60 درصد از درخواست ها را شامل می شود، مابقی مشکلات به انزواطلبی، افسردگی، اضطراب و بی قراری افراد مربوط می شود.

شعار هفته سلامت روان: "سلامت روان در جهان نابرابر"

هفته سلامت روان از 18 تا 24 مهر ماه برگزار می شود. این هفته در سال 2021 توسط سازمان جهانی بهداشت با عنوان "سلامت روان در جهان نابرابر" نامگذاری شده است. رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با اشاره به این موضوع، اضافه کرد: شعار سازمان جهانی بهداشت بیش از هر چیز به موضوع شیوع کرونا در جهان اشاره می کند. اکنون کشورهایی در آمریکا و اروپا در ابتدای پاندمی کرونا، شمار زیادی از مبتلایان را به نام خود ثبت کرده بودند، اما در مدتی کوتاه به دلیل واکسیناسیون سریع حتی در بسیاری از استادیوم های ورزشی امکان ورود تماشاگران را نیز فراهم کرده اند. این درحالی اتفاق می افتد که کشورهای عقب افتاده، درحال توسعه و از نظر اقتصادی ضعیف، هنوز نتوانسته اند پیک های مختلف کرونا را مهار کنند.

حاتمی  ادامه داد: در دنیا برای مقابله با مشکلاتی که مربوط به سلامت می شود، ناعدالتی وجود دارد که جای بسی تاسف است. مسئله سلامت و کرونا اینگونه نیست که اگر چند کشور کرونا را مهار کردند، دیگر خبری از کرونا نباشد، بلکه باید تلاش کرد تا همه دنیا بدون تحریم و محدودیت از واکسیناسیون بهره مند و بتوانند آن را مهار کنند.

وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان، رویکردی درمان محور دارد

دانشیار دانشگاه خوارزمی در مورد موضوع روز یکشنبه هفته سلامت روان که به عنوان نقش سیاست گذاران در سلامت روان جامعه عنوان شده است، افزود: در حال حاضر مسئولان کشور باید توجه ویژه ای به موضوع سلامت روان مردم داشته باشند. باید یکسری قوانین برای ابعاد روان شناسی کشور وجود به وجود آید. اکنون به دلیل آنکه مدیریت سلامت روان برعهده وزارت بهداشت است، پزشکان و روانپزشکان رویکردی درمان محور دارند و همین موضوع باعث شده است تا جهت رفع موانع در مقوله پیشگیری، ارتقای سلامت روان و ارتقای مهارتهایی چون تاب آوری هیچ برنامه و سیاستی دیده در دستور کار دیده نشود.

برای حفظ سلامت روان جامعه باید قانون صادر شود

محمد حاتمی در پایان تاکید کرد: از دولت، رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی تقاضا می شود که مسئله سلامت روان مردم را به عنوان یکی از مهمترین اولویت های کشور در نظر بگیرند و برای آن سند، برنامه و سیاست های کاربردی تعیین کنند. باید برای سلامت روان جامعه بودجه و قانون در نظر گرفت. یک وزارت خانه و نهاد نمی تواند در بحث ارتقا و حفظ سلامت روان جامعه تلاش کند. خبرگزاری ها، رسانه ها، وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه های علمیه، نهادهای نظامی و انتظامی باید دست به دست یکدیگر دهند و برنامه هایی جدی تعیین و نهایتاً نظارت کنند.

کدخبر: 727826 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟