نظر شورای‌ عالی انقلاب‌ فرهنگی درباره آموزش جنسی و ازدواج کودکان

موضوع آموزش جنسی به کودکان چند وقتی است مطرح شده است. مطابق با ماده شش سند ملی حقوق کودک و نوجوان، آموزش جنسی برای کودکان زیر سن بلوغ است. علت ممانعت از آموزش جنسی به کودکان این است که کودک درکی از مسائل جنسی ندارد و نمی تواند بفهمد که مساله چیست.

به گزارش رکنا، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به بند هفت ماده شش سند ملی حقوق کودک و نوجوان، گفت: بر اساس این سند خانواده و دولت وظیفه دارند با رعایت حریم‌های جنسی و عفاف از «هوشیار سازی زودهنگام غریزه جنسی کودکان» پیشگیری کنند، چراکه کودک زیر سن بلوغ درکی از مسائل جنسی ندارد و ممکن است دچار واهمه و ترس در روابط اجتماعی شود، از این رو این آموزش‌ها باید به والدین و نه خود کودک داده شود تا والدین بدانند چگونه باید از کودک خود در برابر مخاطرات مراقبت کنند.

زهرا آیت اللهی در گفت‌وگو با خبرنگاران در روز جهانی کودک، با اشاره به ماده شش سند ملی حقوق کودک و نوجوان که معطوف به "حق سلامت" کودک و نوجوان می‌شود، اظهار کرد: مطابق با بند هفت این ماده، کودکان و نوجوانان در آستانه بلوغ از حق آگاهی از احکام شرعی و فراگیری مهارت‌های مرتبط با بهداشت جنسی در چارچوب موازین شرعی و اخلاقی متناسب با جنسیت خود برخوردارند و خانواده و دولت وظیفه دارند با رعایت حریم‌های جنسی و عفاف از هوشیارسازی زودهنگام غریزه جنسی آنان پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: مطابق با این سند نباید به کودکان زیر سن بلوغ آموزش جنسی داد چراکه بچه درکی از مسائل جنسی ندارد و نمی‌تواند متوجه شود مساله چیست؛ از سوی دیگر ممکن بچه دچار ترس و واهمه در روابط اجتماعی اش شود چراکه نمی‌تواند تشخیص دهد چه کسی قصد سوء استفاده از او را دارد و چه کسی قصد سوء استفاده ندارد. در واقع هیچ فردی که قصد سوء استفاده جنسی از کودک را دارد، با چهره وحشتناک این کار را انجام نمی‌دهد بلکه با زبان خوش و نرم این کار را انجام می‌دهد و از این رو چگونه آن بچه باید تشخیص دهد این فرد سوء نیت دارد یا خیر؟

کدخبر: 727815 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟