واکسن "اسپایکوژن" اصلی وارد ایران نشده است / واردات یک واکسن کُپی که در استرالیا تاییدیه ندارد

واکسن اسپایکوژن / واکسن اسپایکوژن یک واکسن کروناست. واکسن اسپایکوژن واکسن تولید مشترک ایران و استرالیاست. واکسن اسپایکوژن توسط یک شرکت خصوصی ایرانی عرضه می شود. البته باید توجه داشت که واکسن اسپایکوژن هم اکنون وارد ایران نشده است.

به گزارش رکنا، آنچه تا کنون به عنوان واکسن «اسپایکوژن» در ایران عرضه شده است، همان واکسن شرکت استرالیایی «وکسین» به‌نام «کووکس-۱۹» نیست و تنها یک نسخه بیولوژیکی مشابه (کپی) آن است؛ چراکه هنوز واکسن اصلی تولید مشترک ایران و استرالیا وارد ایران نشده است.

به نوشته روزنامه استرالیایی «فایننشیال ریویو»، نیکولای پتروفسکی، بنیان‌گذار شرکت خصوصی «وکسین» (Vaxine)، در ماه مه سال ۲۰۲۱ با شرکت بزرگ دارویی استرالیا به نام «ایمورون» (Immuron) درمورد قراردادی به توافق رسیده بود.

براساس این توافق قرار بود «ایمورون» حدود یک‌صد میلیون دلار برای خرید شرکت خصوصی «وکسین» بپردازد.  

پیتر آناستازیو، یکی از مدیران پیشین شرکت ایمورون که پنجشنبه گذشته از هیئت‌مدیره آن استعفا کرده است، به «فایننشیال ریویو» گفت که اعتبار توافق برای خرید وکسین، تا تاریخ مشخصی بوده و به‌دلیل نهایی‌نشدن فرایند ثبت معامله در بورس اوراق بهادار استرالیا (ASX)، فرصت از دست رفته است. او ایرادگیری و تاخیر بورس اوراق بهادار استرالیا در پاسخگویی به درخواست انجام معامله را عامل اصلی لغو این قرارداد دانسته است.

بنابر این گزارش، در نامه‌ای که سازمان بورس اوراق بهادار استرالیا به وکیل شرکت داروسازی ایمورون نوشته، با اشاره به وجود تناقض‌هایی در اطلاعات جدید ارائه‌شده ازسوی ایمورون برای ثبت معامله، موضوع قرارداد شرکت وکسین با یک شرکت دارویی ایرانی  برای تامین عامل مورد نیاز ساخت واکسن (Advax adjuvant) و همچنین اجازه انتقال فناوری ساخت واکسن به تاسیسات موجود در ایران، مطرح شده است.

براساس این نامه مشخص می‌شود شرکت ایمورون فاش کرده است که واکسن کووید-۱۹ شرکت ایرانی که با نام «اسپایکوژن» شناخته می‌شود، همان واکسن شرکت استرالیایی «وکسین» به‌نام «کووکس-۱۹» نیست و تنها یک نسخه بیولوژیکی مشابه (کپی) آن است. پیش از این شرکت وکسین درمورد این موضوع اطلاعاتی منتشر نکرده بود.

در نامه سازمان بورس اوراق بهادار استرالیا همچنین به این موضوع اشاره شده که شرکت ایمورون حکم «دفتر تحریم‌های استرالیا» برای توقف موقت صادرات عامل مورد نیاز ساخت واکسن (Advax adjuvant) به ایران را به اطلاع آن سازمان نرسانده است.

مدیر پیشین شرکت دارویی ایمورون گفت که ارائه گواهی دفتر تجارت خارجی وزارت خارجه و همچنین معافیت‌های تحریمی آمریکا به بورس اوراق بهادار استرالیا بی‌فایده بوده و آن‌ها همچنان پاسخ‌های خود را به تعویق انداخته‌اند تا با رسیدن به تاریخ موعد تکمیل معامله در ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریورماه)، فرصت برای نهایی کردن آن از دست رفته است. به گفته او، به این ترتیب، سهامداران ایمورون شانس مشارکت در تولید واکسن کرونای شرکت وکسین را از دست داده‌اند.        

به نوشته «فایننشیال ریویو» مذاکره برای خرید شرکت واکسین در ماه مه و پیش از آغاز مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای این شرکت در ایران انجام شده بود.

نیکولای پتروفسکی، مدیرعامل شرکت «وکسین» ضمن ابراز تاسف از رویکرد بورس اوراق بهادار استرالیا و ایجاد مانع برای انجام معامله، مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن با ۱۶۸۰۰ داوطلب در ایران را امیدوارکننده و گشایشی احتمالی برای انجام معامله با یک شرکت دارویی یا یک شریک سرمایه‌گذار دیگر دانسته است.

کدخبر: 726190 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟