بلاتکلیفی دوساله ده ها زن بعد از بازداشت بزرگترین صندوق دار خانگی / اندک سرمایه شان به باد رفته

صندوق وام های خانگی در سال های اخیر رشد زیادی کرده اند. یکی از شهرهایی که از نظر صندوق وام های خانگی بیشترین افراد را به خود جذب کرده است، شهر رامهرمز است. زهره حسینی صاحب یکی از صندوق وام های خانگی در شهر رامهرمز است. صاحب صندوق وام های خانگی هم اکنون با شکایت مردم در زندان به سر می برد.

به گزارش خبرنگار رکنا، دی ماه سال 1399 خبر بازداشت یک خانم در رامهرمز حاشیه هایی به دنبال داشت. زهره حسینی که صندق دار وام های خانگی است، با حساب شخصی خود به افراد زیادی وام هایی از چند میلیون تا چند صد میلیون ارائه می کرد.

او مدعی بود که وام هایش بدون سود بوده است، برای نمونه برای یک فقره وام 50 میلیون تومانی تنها 500 هزار تومان کارمزد گرفته است. این موضوع باعث شد تا شهروندانی از رامهرمز، بهمئی، شیراز و احتمالاً شهرهای دیگر با هدف رفع مشکلات مالی به او مراجعه کنند.

اگرچه صحبت از دریافت وام های کلان در صندوق وام های خانگی زهره حسینی به میان آمده است، اما یکسری افراد مانند زنان خانه دار نیز وام های خرد و به عنوان مثال 8 میلیون تومانی از او دریافت کرده اند.

گفته می شود عده ای اموال ضروری خود را از قبیل خودرو برای دریافت وام از حسینی فروخته اند و حالا با بسته شدن حساب او، پول وام گیرندگان برای دریافت بلوکه شده است، بنابراین وام گیرندگان باید به حساب بانک ملی پول خود را واریز نمایند.

زهره حسینی خبر مسدود شدن حساب بانکی اش را در اردیبهشت ماه سال 99 اعلام کرد و تعداد زیادی از وام گیرندگان از جمله زنان خانه دار و کسانی که در برهه زمانی کنونی با مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می کنند منتظر پس گرفتن پول های خود از حساب زهره حسینی هستند.

علت بازداشت بزرگترین صندوق دار غیرمجاز وام خانگی در شهرستان رامهرمز در دی ‌ماه 1399 به علت کسری بالا و شکایت‌های مردمی بود.

صندوق‌ های وام خانگی از سال 1392 به صورت محدود و با کمتر از 100 نفر عضو در خانواده‌ ها و آشنایان و اعطای وام به مبلغ 2 تا 5 میلیون تومان پس از انجام قرعه کشی رایج شد. اما از سال 1398 روند سپرده گذاری و اعطای وام در این صندوق ‌ها تغییر کرد و تقریبا به صورت هرمی عمل کردند، به این روش که تعدادی از متقاضیان وام، مبلغی پول به عنوان پیش پرداخت اقساط وام به صاحبان صندوق ‌های خانگی می‌ سپردند و به تعداد محدودی پس از چند ماه وام با مبلغی بالا پرداخت می شد.

روش کار این صندوق ‌ها که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که هیچکدام از صندوق داران آورده‌ای نقدی از خود نداشتند و همه به صورت هرمی کار خود را آغاز کردند، همچنین با تبلیغ نسبت به اینکه برای بازپرداخت وام نیازی به پرداخت سود نیست و دریافت آن به آسانی و در کوتاه‌ ترین زمان امکانپذیر است، مردم را ترغیب به سپرده گذاری می‌ کردند، از سویی دیگر نیز سخت گیری بانک ‌ها در ارائه وام به مردم یکی از علل گرایش برخی افراد به دریافت وام از این صندوق‌ ها بود.

براسا س شواهد موجود، صندوق‌های وام خانگی از اواخر سال 97 تا ابتدای سال 99 به اوج خود رسید و مهرماه سال گذشته، 84 صندوق در شهرستان رامهرمز فعالیت می ‌کنند، این در حالی است که بسیاری از صاحبان صندوق‌ ها بانوانی هستند که علی رغم مواجهه با مشکل مالی و نداشتن پشتوانه مالی، اقدام به تشکیل صندوق داده اند.

خوزتاب در اردیبهشت امسال به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود: حساب بانکی خانم زهره حسینی فقط 20 میلیارد تومان موجودی دارد و بنا بر اعلام کمیته رسیدگی به مطالبات مردمی، حساب این صندوقدار غیرمجاز برای پرداخت طلب مردم نزدیک به 295 میلیارد تومان کسری دارد. خانم حسینی اموالی را از طریق صندوق غیرمجاز وام خانگی خریداری نمود که باید آنها را به دادگستری اعلام کند تا بتوانیم بدهی مردم را پس از بررسی های لازم پرداخت کنیم.

حال تکلیف دارایی های چندین خانواده محتاج به نان شب که تعداد قابل توجهی از آن ها را زنان خانه دار شامل می شوند و تقاضای وام کرده اند نامشخص است. به نظر می رسد روند کند رسیدگی به این وضعیت می تواند خسارات سنگینی به مردمی که به این صندوق دار اعتماد کرده اند، وارد کند.

کدخبر: 724316 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟