بازنگری در کار دفاتر خدمات الکترونیک شهر به زودی / آغاز بررسی عملکرد پروژه  "تهران من "
حجم ویدیو: 13.13M | مدت زمان ویدیو: 00:01:47

دفاتر خدمات الکترونیک شهر به منظور تسهیل امور شهروندان در خصوص مراجعات به شهرداری­‌ها در سال ۱۳۸۶ راه‌اندازی شدند. هدف شهرداری تهران در تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک شهر این بود که خدمات خود را با سرعت و کیفیت مناسب‌تری ارائه کند. بنابراین با تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک شهر ساده‌سازی مراحل انجام کارهای اداری-خدماتی اتفاق افتاد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که نمی‌شود شهروند ساکن در تهران باشید و حداقل یک بار کارتان به دفاتر خدمات الکترونیک شهری نیفتاده باشد. البته این تجربه برای سازندگان ساختمان بیشتر از هرکسی است چراکه این افراد برای صدور انواع پروانه‌­های ساختمانی به دفتر خدمات الکترونیک شهری مراجعه می‌کنند و نیازی نیست مستقیم به شهرداری مربوطه بروند. مورد دیگر نیز مربوط به صاحبان مشاغل و متقاضیان پروانه کسب است که برای تشکیل پرونده، بازدید و پیگیری‌های لازم باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهری بروند. حتی اگر کسی شکایتی در خصوص ساخت‌وسازهای غیرقانونی دارد یا ادعایی برای اعلام خسارت دارد می‌بایست به دفتر خدمات الکترونیک شهری سری بزند.

همچنین خدمات مرتبط با مودیان پرداخت عوارض از جمله دریافت و ارائه فیش­های عوارض و نوسازی، کسب­ و پیشه، بهای خدمات، بهای خدمات پسماند، عوارض خودرو، نقل و انتقال و مفاصاحساب به شهروندان متقاضی و مسایل مرتبط با حوزه­ خدمات شهری از قبیل خاک‌برداری، خاک برگ، غرفه‌های میوه و تره‌­بار، زیباسازی، ساماندهی مشاغل، تابلوهای تبلیغاتی، حمل نخاله و زباله و امور مربوط به بهشت زهرا مرتبط با این دفاتر است.

صدور مجوز حفاری، برگزاری تورهای گردشگری، ارائه اسناد فنی مناقصات شهرداری، ثبت‌نام الکترونیکی متقاضیان آرم ورود به محدوده طرح ترافیک، تشکیل پرونده جهت واگذاری شعب پیک بادپا در شهر تهران، تشکیل پرونده و پیگیری جهت متقاضیان معاینه فنی خودرو، ثبت‌نام متقاضیان تاکسی و اتوبوس، مسافربرهای شخصی، اشخاص و موسسات خصوصی، فروش بلیط اتوبوس­‌های بین‌شهری و کارت­‌های اعتباری مترو و اتوبوس از جمله اموری است که دراین دفاتر انجام می‌شود.

اما مسئله ای که در این بین وجود دارد این است که در تمام این سالها با وجود آنکه بنا بر این بود که به وسیله دفاتر خدمات الکترونیک شهر کار ارباب رجوع به شهرداری تسهیل پیدا کند و راه های فساد زا نیز بسته شوند  اما  ما شاهد شکست این طرح بودیم.

مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که دفاتر الکترونیک شهرداری سالهاست در کشور و شهر تهران مطرح است اما در عمل هیچ وقت اجرا نشده است و مردم با یک اژدهای هفت سر فساد در شهرداری ها روبرو هستند گفت: دو نگاه در خصوص دفاتر الکترونیک وجود دارد که یکی گروه معتقد هستند که راه اندازی این دفاتر از اساس غلط بوده است اما گروه دیگر معتقد هستند که این دفاتر در وضعیت مطلوبی است. اما ما نگاه سومی به این موضوع داریم. ما معتقد هستیم که تاسیس دفاتر کار خوبی بوده است اما هم اکنون وضعیت خوبی ندارد.

او ادامه داد: باید به سرعت در ماموریت های دفاتر الکترونیک بازنگری صورت بگیرد. یعنی کارهایی که به صورت موازی و دوباره کاری در دفاتر و شهرداری انجام می‌شود باید حتما مورد ارزیابی و بازنگری قرار بگیرد تا دفاتر بتوانند نقش موثری را در خدمت رسانی به شهروندان داشته باشند.

عباسی در پایان در پاسخ به این سوال که اپلیکیشن هایی مانند تهران من برای خدمت رسانی به شهروندان طراحی شد اما آنها نیز آنچنان موفق نبودند. حال آیا بازیابی در این برنامه ها صورت خواهد گرفت توضیح داد: این اپلیکیشن ها می توانند برای کمک کار ما باشند اما در کل هوشمند سازی اولویت کار ما بوده که باید ببینیم آیا تهران من جوابگوی این اولویت و نیاز هست که اگر نبود یا آن را تقویت می‌کنیم یا اگر امکان تقویت شدن آن وجود نداشت اپلیکشین دیگری را جایگزین خواهیم کرد.

کدخبر: 722596 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟