بسیاری از داروخانه های منتخب حتی یک قلم داروی کرونا نگرفتند / مراجع قضایی به پشت پرده قیمت گذاری و عرضه داروهای کرونا ورود کنند

با وجود این که بیماری ناشی از کووید-19 درمان قطعی ندارد، اما تا کنون داروهای مختلفی به عنوان داروهای کرونا ارائه شده اند. در ماه های اخیر حواشی زیادی درباره داروهای کرونا و نحوه قیمت گذاری و عرضه این داروها وجود داشته است. بسیاری از کارشناسان بهداشتی معتقدند که بخش زیادی از داروهای کرونا تاثیر زیادی بر درمان این بیماری ندارند و قرار گرفتن آنها در فهرست داروهای کرونا برای کسب منفعت تولیدکنندگان و واردکنندگان این داروها بوده است. در این میان نایب رئیس انجمن داروسازان ایران نیز تاکید دارد بخش زیادی از داروخانه های خصوصی که در فهرست داروخانه های منتخب عرضه کننده داروهای کرونا قرار داشتند، حتی یک قلم از این داروها را دریافت نکرده اند.

تغییر مداوم فهرست داروهای کرونا از سوی وزارت بهداشت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حدود دو هفته پیش فهرست داروخانه های منتخب عرضه کننده داروهای کرونا در کشورمان اعلام شد و از آن زمان، مسئولان سازمان غذا و دارو وعده دادند که دیگر دسترسی به داروهای مورد نیاز برای درمان بیماری ناشی از کووید-19 در کشورمان دشوار نخواهد بود. این درحالی است که هنوز هم برخی افراد هنگام مراجعه به برخی داروخانه های اعلام شده در فهرست وزارت غذا و دارو، نمی توانند داروهای مورد نیاز برای بیماران کرونایی را پیدا کنند.

در این میان دکتر علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان در گفت و گو با رکنا با تاکید بر این که فهرست مشخصی تحت عنوان داروهای کرونا وجود ندارد، عنوان کرد: اکنون داروهایی مانند رمدسیویر و فاویپیراویر به عنوان مهمترین داروهای مربوط به درمان کرونا شناخته می شوند، اما قبلا داروهایی مانند ایورمکتین یا هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا تجویز می شدند و اساسا وزارت بهداشت به صورت مداوم فهرست داروهای موجود در پروتکل درمانی کرونا را تغییر می دهد.

وی با بیان این که ارائه فهرست داروخانه های منتخب عرضه کننده داروهای کرونا نمایشی بود، گفت: در زمانی که برخی داروهای مورد استفاده برای درمان کرونا در کشور کمیاب شد، سازمان غذا و دارو به این دلیل که تحت فشار افکار عمومی قرار داشت، برای این که بتواند پاسخ مناسبی به مردم بدهد، این فهرست را منتشر کرد؛ اما هنوز هم بسیاری از داروخانه های موجود در این فهرست حتی یک قلم از داروهای مربوط به کرونا را دریافت نکرده اند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: به جز برخی داروخانه های شبانه روزی، داروخانه های درمانگاه های سرپایی و داروخانه های بیمارستانی، سایر داروخانه ها به‌ویژه داروخانه های بخش خصوصی به ندرت توانستند داروهای مربوط به درمان کرونا را دریافت کنند. به همین دلیل، اکنون هم بخش اندکی از نسخه هایی که مردم از داروخانه ها دریافت می کنند، مربوط به نسخه های کرونایی است.

داروخانه هایی که رمدسیویر گرفتند، ضرر کردند

فاطمی با تاکید بر متضرر شدن بسیاری از داروخانه ها از خرید رمدسیویر در هفته های اخیر عنوان کرد: تمام داروخانه های خصوصی که بعد از اعلام فهرست داروخانه های منتخب عرضه کننده داروهای کرونا توانستند بعد از تاخیر زیاد سازمان غذا و دارو، رمدسیویر را دریافت کنند، از خرید این دارو پشیمان شدند؛ زیرا قیمت این دارو در چند هفته گذشته به شدت پایین آمده است.

وی افزود: قیمت رمدسیویر در ماه های اخیر دو بار کاهش یافته است؛ به نحوی که اوایل تابستان نرخ هر ویال رمدسیویر ایرانی حدود 750 هزار تومان بود، اما در ماه مرداد این نرخ به حدود 550 هزار تومان کاهش یافت و اکنون هم هر ویال رمدسیویر ایرانی با قیمت 370 هزار تومان فروخته می شود.

ابهام زیادی درباره قیمت گذاری و عرضه داروهای کرونا وجود دارد

فاطمی با تاکید بر این که ابهامات زیادی درباره نحوه قیمت گذاری و توزیع داروهای مربوط به کرونا در سطح کشور وجود دارد، عنوان کرد: ما هر از گاهی شاهد این هستیم که نام برخی داروها از فهرست داروهای موجود در پروتکل درمانی کرونا خارج می شود و چند وقت بعد مجددا نام همان داروها به فهرست مربوطه بازمی‌گردد. همچنین هر از گاهی برخی داروهای مربوط به کرونا از پوشش بیمه خارج می شوند و چند وقت بعد همان داروها مجددا تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

به گفته این کارشناس دارویی، تمام این مسائل نشان می دهد که خبرهای زیادی پشت پرده تهیه فهرست و نحوه قیمت گذاری و عرضه داروهای مربوط به کرونا وجود دارد و حتما نیاز است که کمیسیون اصل 90 مجلس و سازمان بازرسی کل کشور به این مساله ورود کنند و بررسی کنند که اولا چه افرادی از پشت پرده این داروها سودهای کلانی کسب کرده اند و ثانیا تغییرات مداوم فهرست داروهای کرونا چه آسیب هایی را از نظر جسمی و روانی به مردم وارد کرده است.

عمده داروهای کرونا هیچ اثری بر درمان ندارند

به گفته فاطمی، اساسا بخش زیادی از داروهای مربوط به درمان کرونا به صورت سهمیه ای به بیمارستان ها و مراکز درمان سرپایی کرونایی عرضه می شود و یکی از علل کمیاب تر بودن این داروها در داروخانه ها همین مساله است. البته با وجود این که اخیرا صحبت هایی درباره خروج رمدسیویر و فاویپیراویر از پوشش بیمه سلامت مطرح شده بود، اما فعلا این روند متوقف شده است.

نکته دیگری که نایب رئیس انجمن داروسازان به آن اشاره کرد، این است که عمده داروهای معرفی شده برای درمان کرونا از جمله رمدسیویر و فاویپیراویر هیچ گونه اثربخشی در درمان کرونا ندارند و تنهایی داروهایی که در جهان ثابت شده است در کاهش زمان بستری کرونا اثر دارد، داروهای اکتمرا و دگزامتازون است که این داروها هم فقط به صورت سهمیه ای به بیمارستان ها و مراکز درمان سرپایی تحویل داده می شود.

فاطمی تاکید کرد: بیشتر داروهایی که در ایران به عنوان داروهای ضد کرونا پذیرفته شده اند، هیچ تاثیری بر درمان این بیماری ندارند و عرضه این داروها فقط منجر به سرازیر شدن پول سرشاری به جیب افراد خاصی شده است که تولیدکننده یا واردکننده این داروها یا وارکننده مواد اولیه داروهای مربوط به کرونا هستند و قطعا مراجع قضایی کشور باید به این مساله ورود کنند و با افراد مختلف برخورد نمایند.

در زمان کمبود، حتی یک سرم به داروخانه ها ندادند

فاطمی با اشاره به کمبود سرم در ماه گذشته در کشورمان تاکید کرد: حدود یک ماه پیش که سرم در ایران کمیاب شده بود و این دارو هم جزو داروهای کمیاب مربوط به بیماران کرونایی محسوب می شد، سازمان غذا و دارو تا چند هفته بعد از انتشار فهرست داروخانه های منتخب عرضه کننده سرم، حتی یک سرم هم به این داروخانه ها نداد.

وی در پایان تصریح کرد: در هفته های اخیر مقداری سرم به داروخانه ها تحویل داده شده است، اما زمانی که مردم به سرم دسترسی نداشتند و باید سرم به اندازه کافی عرضه می شد، سازمان غذا و دارو تاخیر بسیاری در عرضه سرم به داروخانه ها داشت و البته هنوز هم میزان عرضه سرم در داروخانه های بخش خصوصی کافی نبوده است.

حداقل و حداکثر قیمت داروهای کرونا چقدر است؟

سوال مهم دیگری که در این میان وجود دارد، این است که حداقل و حداکثر هزینه خرید داروهای مربوط به کرونا برای بیماران چقدر است؟ ارائه پاسخ دقیقی به این سوال با توجه به این که در نسخه های بیماران کرونایی گوناگون، بسته به شرایط جسمی و مراحل بیماری، داروهای مختلفی تجویز می شود، بسیار دشوار است.

اما اگر یک نسخه معمول بیماران کرونایی را که در مراحل میانی درگیری با این بیماری قرار دارند و ریه آنها با کرونا درگیر شده است، در نظر بگیریم، معمولا برای این بیماران داروهایی مانند رمدسیویر، فاویپیراویر و آزیترومایسین تجویز می شود و البته برخی پزشکان نیز با وجود حذف شدن داروی ایورمکتین از فهرست داروهای موجود در پروتکل درمانی کرونا، همچنان این دارو را تجویز می کنند. مجموع قیمت این داروها نیز بسته به تعداد تجویز آنها از یک تا دو میلیون تومان متفاوت است.

ولی برای بیمارانی که شدت درگیری آنها با کرونا بیشتر می شود، انواع کورتون ها به همراه داروی اکتمرا تجویز می شود که در این شرایط، نرخ کورتون های خوراکی یا تزریقی چندان بالا نیست، اما با توجه به قیمت بالای داروی اکتمرا، نرخ داروهای مورد نیاز این بیماران به شدت بالا می رود و ممکن است هزینه تهیه داروها برای بیمارانی که به شدت درگیر کرونا شده اند، به 7 تا 8 میلیون تومان هم برسد.

کدخبر: 719478 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟