نابسامانی اوضاع واکسیناسیون با وجود ورود حجم انبوه واکسن کرونا به ایران / ریشه ناکارآمدی نظام واکسیناسیون کجاست؟

تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار مبارزه با همه گیری این ویروس محسوب می شود. در روزهای اخیر حجم زیادی از واکسن کرونا وارد ایران شده است، اما هنوز هم بسیاری از مراکز واکسیناسیون با کمبود واکسن کرونا مواجه هستند. در این میان زمان تزریق دُز دوم واکسن کرونا برای بسیاری از افراد فرا رسیده است، اما آنها عمدتا با در بسته مراکز واکسیناسیون مواجه می شوند. سوال مهم این است که چرا با وجود ورود حجم انبوه واکسن کرونا به کشور، همچنان شاهد اوضاع نابسامان واکسیناسیون هستیم؟

کاهش محسوس سرعت واکسیناسیون در سه روز گذشته

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در دو روز گذشته حدود 10 میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور شده و آمار کل واردات واکسن در کشورمان از مرز 40 میلیون دُز عبور کرده است. این در حالی است که از هفته گذشته بسیاری از مراکز واکسیناسیون کشور با کمبود واکسن کرونا مواجه شده اند و سرعت واکسیناسیون نیز در سه روز اخیر به شدت کاهش یافته است.

یعنی با وجود این که سرعت واکسیناسیون در روزهای ابتدایی ماه شهریور از 600 هزار دُز در روز نیز فراتر رفته بود، سه روز است که هر روز سرعت واکسیناسیون نسبت به روز قبل از آن به شدت کاهش می یابد؛ به نحوی که در 24 ساعت منتهی به ساعت 14 دیروز تنها حدود 138 هزار دُز جدید واکسن کرونا به ایرانیان تزریق شد و در 24 ساعت منتهی به ساعت 14 روز جمعه نیز فقط 262 هزار دُز جدید واکسن کرونا به هموطنان تزریق شد و در 24 ساعت منتهی به ساعت 14 روز پنجشنبه نیز فقط حدود 375 هزار دُز جدید واکسن کرونا در سطح کشور تزریق شد.

فرآیند طولانی درج بارکد روی واکسن های کرونا

در این میان اما سوال مهم این است که چرا با توجه به ورود حجم انبوهی از واکسن های کرونا در روزهای گذشته، همچنان شاهد سرعت پایین واکسیناسیون در کشورمان هستیم و بخش زیادی از مردم بخصوص وقتی برای دریافت دُز دوم واکسن کرونای خود به مراکز واکسیناسیون مراجعه می کنند، با پاسخ منفی متصدیان مراکز مواجه می شوند؟ پیگیری های رکنا نشان می دهد که ماجرا به فرآیند طولانی درج بارکد روی واکسن های وارداتی و توزیع این واکسن ها در سطح کشور بازمی‌گردد.

ظاهرا هر ویال واکسنی که وارد کشور می شود، بارکد مشخصی دریافت می کند که در هنگام توزیع آن واکسن در مراکز واکسیناسیون و تزریق آن به افراد مختلف، باید بارکد آن واکسن در سامانه مربوطه درج شود. براساس پیگیری های رکنا از منابع آگاه در وزارت بهداشت، طولانی بودن فرآیند ثبت این بارکدها و ثبت آن در سامانه و توزیع واکسن ها در سطح کشور نیز حداقل یک هفته به طول خواهد انجامید.

بنابراین نباید فعلا منتظر واکسن هایی ماند که در روزهای اخیر وارد کشور شده اند و اگر در چند روز آتی نیز روند واکسیناسیون عمومی در سطح کشور کُند پیش رفت، نباید چندان تعجب کرد؛ چراکه اساسا با نابسمانی موجود در روند واکسیناسیون کرونا در ایران بعید به نظر می رسد که در آینده ای نزدیک حجم انبوه واکسن های وارداتی، وارد چرخه عمومی واکسیناسیون شوند.

البته در این شرایط از مسئولان وزارت بهداشت انتظار می رود که این مساله را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارند تا افراد مختلف بخصوص کسانی که زمان دریافت دُز دوم واکسن کرونای آنها فرا رسیده است، اما در هنگام مراجعه به مراکز واکسیناسیون با عدم موجودی واکسن کرونا بخصوص دُز دوم در این مراکز مواجه می شوند، نسبت به این مساله آگاه شوند و وقت و انرژی خود را بابت مراجعه بی نتیجه به مراکز واکسیناسیون به هد ندهند؛ بخصوص که بهرام عین الهی، وزیر جدید بهداشت نیز تاکید کرده است که نباید کسی برای دریافت واکسن کرونا در صف بمانند.

ماجراتی اخذ رشوه برای جابه‌جایی نوبت واکسن کرونا

نابسامانی دیگری که از ابتدای فرآیند واکسیناسیون کرونا در کشور وجود دارد، اما کمتر به آن توجه شده است، دریافت وجه برای تزریق زودتر واکسن به افراد مختلف در برخی مراکز واکسیناسیون است. در این میان آنچه که ما با وضوح به چشمان خود دیدیم و بسیاری از گزارش های مردمی نیز از مراکز واکسیناسیون مختلف به دستمان رسیده، این است که برخی نگهبان های مراکز واکسیناسیون یا حتی نگهبان های ساختمان های اطراف این مراکز برای این که اولویت افراد مختلف را در صف های طولانی دریافت واکسن کرونا جلو بیندازند، از آنها پول می گیرند.

این افراد که عمدتا با متصدیان اصلی مراکز واکسیناسیون آشنا هستند، به این بهانه که یکی از بستگان آنها که نوبت دریافت واکسن او براساس اعلام وزارت بهداشت فرا رسیده، برای دریافت واکسن مراجعه کرده است یا فرد مراجعه کننده توانایی ایستادن یا معطل شدن در صف را ندارد، آنها را بدون این که در صف دریافت واکسن منتظر بمانند، به جلوی صف می برند و برایشان واکسن کرونا می گیرند.  

البته برای ما مشخص نیست که آیا متصدیان اصلی تزریق واکسن کرونا نیز برای جابه‌جایی نوبت افرادی که در صف دریافت واکسن ایستاده اند، از افراد مختلف پول می گیرند یا خیر، اما آنچه مشخص است این که رواج فرهنگ «آشنابازی» در میان ایرانیان و تلاش برخی افراد برای دریافت «رشوه» در سطوح مختلف به این مساله دامن زده و مسائلی از این دست نیز عمدتا در مناطق ثروتمندنشین‌تر شهر رخ می دهد و مشخص نیست که آیا مسئولان شبکه بهداشتی کشور به این مسائل هم نظارت دارند یا خیر؟

خبرنگاران ؛ سردرگم برای دریافت دُز دوم واکسن کرونا

مصداق یکی دیگر از نابسامانی های موجود در روند واکسیناسیون کشور، سردرگمی جمعی از خبرنگاران برای دریافت دُز دوم واکسن کرونا است. این خبرنگاران همان افرادی هستند که در روزهای اول تزریق واکسن کرونا به خبرنگاران بدون ثبت نام در سامانه جامع رسانه های کشور و صرفا با ارائه کارت خبرنگاری یا گواهینامه رسمی از سوی رسانه خود، توانستند در باغ کتاب تهران واکسن کرونا دریافت کنند.

از آنجایی که نام بعضی از این خبرنگاران در سامانه تزریق واکسن کرونا به ثبت نرسیده، اما چند روزی است که زمان ثبت نام موجود روی کارت واکسن آنها فرا رسیده است، این خبرنگاران به شدت سردرگم هستند و نمی دانند که برای دریافت دُز دوم واکسن کرونای خود باید به کدام مرکز مراجعه کنند؛ البته در روزهای اخیر برخی از آنها توانسته اند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، دُز دوم واکسن کرونای خود را دریافت کنند، اما برخی دیگر با پاسخ منفی متصدیان بعضی مراکز واکسیناسیون مواجه شده اند.

در این میان باید توجه داشت که نام برخی از خبرنگاران در سامانه مربوط به یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تهران به ثبت رسیده و نام برخی دیگر نیز در سامانه مربوط به یکی دیگر از دانشگاه های علوم پزشکی پایتخت ثبت شده است و اساسا نام بعضی از آنها نیز در هیچ سامانه ای به ثبت نرسیده است و اگر این دسته از خبرنگاران به سایت غربالگری سلامت مراجعه کنند، می توانند برای دریافت دُز اول واکسن کرونا ثبت نام کنند و مجددا این دُز واکسن را دریافت کنند!

تمام این مسائل نیز نشان می دهد با وجود گذشت بیش از شش ماه از آغاز واکسیناسیون عمومی کشور، همچنان شاهد روند نابسامان در توزیع واکسن های کرونا هستیم و از همه بدتر این است که مسئولان وزارت بهداشت نه با خبرنگارانی که این روزها سردرگم دریافت دُز دوم واکسن خود هستند و نه با سایر مردم کشور، هیچ موضوعی را به صورت شفاف در میان نمی گذارند و این سردرگمی ها همچنان ادامه دارد.

کدخبر: 717592 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟